تامین مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش صنعت مبلمان کشور

تامین مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش صنعت مبلمان کشور
تامین مواد اولیه، بزرگ‌ترین چالش صنعت مبلمان کشور

 

صنعت مبلمان یکی از صنایع اثربخش در گردش مالی بالا و امر اشتغالزایی در کشور بوده، اما متاسفانه آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. این صنعت که هم‌اکنون بین هشت تا 10درصد از سهم اشتغالزایی را در اختیار خود دارد، با چالش‌های فراوانی برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مواجه است. این درحالی است که با پتانسیلی که داشته، توانسته است نیاز کشور نسبت به واردات مبلمان را به صفر برساند. در این زمینه با حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران و مدیرعامل شرکت پادایران گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که شرح کامل آن در ادامه آمده است.

به‌عنوان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، بفرمایید که پرکردن ظرفیت‌های خالی صنعت مبلمان در کشور به چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟ این صنعت چه میزان در اشتغالزایی نقش دارد؟

صنعت مبلمان شامل سه حلقه مهم تامین (در مواد اولیه و ماشین‌آلات و یراق‌آلات سایر ارکان برای تولید)، تولید (تولید محصول نهایی) و توزیع (داخل کشور و صادرات) است.

براساس آمار بین هشت تا 10درصد اشتغالزایی صنعتی به صنعت چوب و مبلمان تعلق دارد و اگر مراکز توزیعی، مراکز خدماتی مرتبط با مبلمان و مراکز تولیدی (که مجوز را از اتاق اصناف و اتاق تعاون اخذ کرده‌اند) را درنظر بگیریم، بالغ بر 80 هزار واحد تولیدی خدماتی و توزیعی در صنعت مبلمان در حال فعالیت هستند.

باتوجه به اینکه این صنعت دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است و در این راه ایجاد سرمایه و اشتغال خواهد داشت، یکی از صنایع مهم دنیا محسوب می‌شود، درحالی که در ایران مغفول مانده است.

به طور کلی در صنعت مبلمان ایران بیش از 40 تا 50درصد ظرفیت خالی وجود دارد کما اینکه توانسته‌ایم نیازهای داخلی را به‌طور 100درصدی تامین کرده و برای ظرفیت‌های خالی آن نگاهی صادراتی داشته باشیم.

 

سهم ایران در حوزه مبلمان در بازار‌های بین‌المللی به چه میزان است؟

از سوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران شاخص‌هایی برای دریافت نتایج پیرامون سهم ایران در بازارهای بین‌المللی و همچنین کشورهایی که امکان حضور درآنها فراهم است در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به فاصله بین دو کشور مقصد، ذوق و سلیقه، دین و مذهب، وضعیت تولید مبلمان در آن کشور، روابط سیاسی و... اشاره کرد که بر مبنای آنها کشورهایی از قبیل ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان، ارمنستان، قطر، عمان، امارات، عراق، کردستان عراق و روسیه به‌عنوان کشورهای هدف که نزدیک به 400میلیون نفر می‌شوند، انتخاب شده‌اند.

 به‌علاوه در راستای انجام تولیدات مشترک، ارتقای دانش فنی و... تفاهم‌نامه‌هایی با اتحادیه‌های مبلمان کشورهای آلمان، اسپانیا و ایتالیا منعقد شد که متاسفانه حمایتی از سمت دولت صورت نگرفت.

اما به طور کلی در ابتدا باید بگویم که صادرات طی سال گذشته نسبت به سال‌های قبل ارتقا پیدا کرده و آمار آن در سال قبل بالغ بر 75میلیون‌دلار بود.

بحران کرونا چه اثراتی بر این صنعت گذاشت؟ صنعت مبلمان ایران در حال حاضر با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

با وجود آنکه بعد از بروز بحران کرونا تمامی مراکز و فروشگاه‌های عرضه انواع کالا و همین‌طور مبلمان تعطیل شده و فروش خود را خصوصا در آغاز سال 99 از دست دادند، متاسفانه صنعت مبلمان جزو صنایع آسیب‌پذیر شناخته نشد و این موضوع آسیب بسیاری را به تولیدکنندگان وارد کرد.

از طرفی کمبود مواد اولیه (که بخشی تولید داخل و بخشی از راه واردات تامین می‌شود) با مشکل تحریم، محدودیت، بی‌ثباتی نرخ ارز و چالش‌های مرتبط با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ضمن اینکه قیمت مواد اولیه از ابتدای سال 99 جهشی دو برابری نسبت به سال قبل داشته است. درواقع همراه با بحران، رکود بیشتر مزید بر علت شد و تاثیر منفی روی بحث صادرات و شکوفا شدن آن اعمال کرد.

اما صنعت مبلمان در حال‌حاضر با چالش‌های گوناگونی از قبیل عدم ثبات نرخ ارز، ممنوعیت واردات مواد اولیه، عدم امکان ثبت سفارش برای تامین مواد اولیه و واردات آن درراستای رفع نیاز داخلی و... دست و پنجه نرم می‌‌کند که متاسفانه وزارت صمت این موضوع را جدی نگرفته یا با تصمیمات غلط به این مشکلات اضافه کرده است.

 

شما سال گذشته از هدف‌گذاری 200 میلیون‌دلاری مبلمان برای امر صادرات در افقی پنج‌ساله سخن گفته بودید، این موضوع در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

میزان صادرات جهانی در صنعت مبلمان مبلغی بالغ بر 100میلیارددلار است که متناسب با جمعیت ایران یک‌میلیارددلار از این مبلغ می‌تواند سهم تولیدات کشور ایران باشد. برای تحقق این هدف باید براساس پتانسیل‌های موجود و کشورهایی که در ردیف اهداف صادراتی ما هستند برنامه‌هایی تدوین شود تا بتوانیم در یک افق پنج‌ساله به 200 تا 500میلیون‌دلار از این هدف‌گذاری دست یابیم. اما رسیدن به این هدف نیازمند بسترسازی‌های لازم در داخل و خارج از کشور و همچنین حمایت‌های دولت است که هنوز به آن نائل نشده‌ایم.

در رابطه با برنامه‌های مدنظر شرکت پادایران برای سال جاری توضیحاتی ارائه فرمایید.

شرکت پادایران که فعالیت خود را از سال 1353 آغاز کرده و سابقه تولید انواع مبلمان را در کارنامه دارد، هم‌اکنون تمرکز خود را بر تولید مبلمان اداری معطوف کرده و تلاش کرده تا واردات کالای مشابه ایرانی را به صفر برساند.

تولیدات این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت مبلمان از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و به‌عنوان یک solution provider در حوزه مبلمان اداری فعالیت می‌کند و در ادامه به بحث work style پرداخته است.

لطفا توضیحاتی را پیرامون شوروم شرکت پادایران ارائه فرمایید.

شرکت پادایران در زمینه‌های مختلفی همچون معماری و طراحی صنعتی با دانشگاه ارتباط برقرار کرده است، بر این مبنا که یک فضای کاری از لحاظ معماری، معماری داخلی و طراحی صنعتی برای ارتقا در بهره‌وری نیازمند چه امکاناتی است. زیرا موضوعاتی همچون نور، رنگ، جذب صدا و تجهیزات جانبی به‌عنوان یک سبد کالایی کامل می‌تواند برای یک مجموعه ایجاد ارزش کند که نمونه‌هایی از آن در نمایشگاه و شوروم دائمی 2500متری شرکت پادایران قابل مشاهده است.

شوروم افتتاح شده شرکت پادایران که تحسین کشورهای خارجی و همکاران داخلی را برانگیخته و باعث غرور ملی برای ما شده است، می‌تواند تولیدات ایرانی را در سطح بین‌المللی به نمایش بگذارد که البته برای بقای آن به مواد اولیه و ماشین‌آلات روز دنیا نیاز دارد.

جدا از بحث روان‌شناسی و ارگونومیک، دانشجویان و طراحان می‌توانند با حضور در این شوروم اطلاعات و دانش خود را افزایش دهند که این امر در بخش مسئولیت‌های اجتماعی پادایران به حساب می‌آید.

 

تگها : صادرات , خرده فروشی , صنعت مبلمان , کسب و کار , اشتغالزایی , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخربد , شرکت پادایران

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان