تجربه خرید آنلاین به سبک پینکت

تجربه خرید آنلاین به سبک پینکت
تجربه خرید آنلاین به سبک پینکت

«پینکت» استارت‌آپ تازه‌نفسی در حوزه کالاهای تندمصرف یا FMCG است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری اسمش شنیده می‌شود. پلتفرم‌های خرید آنلاین محصولات فروشگاهی در کشور حالا دیگر کم نیستند اما پینکت با خصوصیات ویژه‌ای که دارد سرویس متمایزی را ارائه می‌کند. اگر هر کاری به صورت متفاوت انجام شود، می‌تواند برای چندمین‌بار هم تجربه جالبی خلق کند؛ مانند خرید آنلاین به سبک پینکت.

پینکت پلتفرمی برای خرید کالاهای تندمصرف به صورت آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند شهروند و هایپرمارکت‌هاست. آنچه پینکت را از دیگر رقبا متمایز می‌کند وجود افرادی به نام «خریدیارها» در این مجموعه است. خریدیارها موظفند خرید کاربران را انجام و به واسطه پیک به در منزل آنها تحویل ‌دهند. پینکت تضمین می‌کند خریدهایی که خریدیارها انجام می‌دهند از خریدهایی که خود کاربر انجام می‌دهد بهتر و حرفه‌ای‌تر است. احمد آبنیکی به‌عنوان مدیرعامل در گفت‌و‌گو با تجارت طلایی از تجربه‌های پینکت، تمایزهای آن و دوران کرونا گفته است.

 

 

فروش اینترنتی در پینکت از طریق کدام فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین می‌شود؟

ما در پینکت کار خودمان را به صورت جدی از اواخر سال ۹۷ شروع کردیم. در اوایل کار چون فروشگاه‌ها هیچکدام با این حوزه آشنا نبودند و حتی وب‌سرویس نداشتند، مجبور بودیم از روش‌های مختلف و ابتکاری برای به دست آوردن موجودی و قیمت کالاها استفاده کنیم. چون در آن زمان اطلاعاتی وجود نداشت. بسیاری از مشکلات را سر همین مسائل پشت سر گذاشتیم. ما تصمیم گرفته بودیم با ایده‌های مختلف به هر شکلی داده‌های لازم را به دست ‌آوریم.

در آن دوران به سختی مشتری جذب می‌کردیم تا بعد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرارداد بستیم و وب‌سرویس گرفتیم. در حال حاضر با فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، افق‌کوروش، هایپرمی و هایپرفامیلی، باغ میوه ایرانی و میادین میوه و تره‌بار مشغول به همکاری هستیم. فهرست فروشگاه‌های طرف‌های همکاری ما هر روز بیشتر می‌شود، چون ما حوزه کالاهای تندمصرف را به هیچ عنوان مثل برخی بازیگران دیگر این حوزه انحصاری نمی‌بینیم.

 

در حال حاضر پینکت در چند شهر فعال است و تصمیم به سرویس‌دهی در کدام شهرهای کشور را در برنامه دارید؟

ماهیت کاری ما به شکلی است که امکان رشد سریع و حتی موازی را در شهرهای مختلف کشور داریم. به‌طور مثال در شرایط آغاز کرونا ما در مدت دو هفته سرویس‌دهی در شهر کرج را آغاز کردیم و امکان این کار را در شهرهای دیگر هم داریم.

در حال حاضر پینکت در شهرهای تهران، کرج و مشهد مشغول فعالیت است اما به‌زودی و به سرعت شهرهای دیگری هم به حوزه فعالیت پینکت اضافه می‌شوند.

در گام اول به شهرهای قم و چند شهر شمالی مانند ساری و قائمشهر و در گام بعدی به شهرهای رشت، تبریز، شیراز، یزد، کرمانشاه و اهواز خواهیم رفت. برنامه‌ریزی ما علاوه‌بر تضمین تجربه خوب کاربری، توسعه محدوده جغرافیایی فعالیت و همچنین افزایش تعداد فروشگاه‌های طرف همکاری‌مان است تا بهترین و باکیفیت‌ترین سرویس را به کاربران ارائه کنیم.

 

از زمان آغاز به کار پینکت با چه استقبالی از سوی مردم روبه‌رو شدید و برای اعتمادسازی مشتریان چه کارهایی انجام دادید؟

پینکت کارش را در اوایل با ۵، ۶ نفر شروع کرد اما اکنون در حال رشد و گسترش جدی فعالیت‌مان هستیم. پیش‌بینی‌مان این است که به‌زودی کل نیروهایی که پینکت باعث اشتغال مستقیم و غیرمستقیم آنها شده به بیشتر از ۲۰۰۰ هزار نفر برسد.

 

دیدگاه شما پیرامون خرده‌فروشی FMCG در ایران به چه صورت است؟

به نظرم در حوزه FMCG کیفیت بالای خرید مهم‌ترین فاکتور برتری است. با پوشش فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف و همچنین دستچین کردن محصولات توسط دستیاران خرید که ما نام آنها را «خریدیار» گذاشته‌ایم، پینکت توانسته است کیفیت قابل قبولی را به مردم ارائه کرده و اطمینان آنها را جلب کند.

«خریدیار» شغلی است که ما آن را در کشور معرفی کرده و ساخته‌ایم. به همین خاطر در حال ساختن یک شغل و فرهنگ آن هستیم. وقتی مثلا استارت‌آپ‌های تاکسی اینترنتی آمدند شغلی به‌عنوان راننده تاکسی یا راننده آژانس وجود داشت. یعنی به هرکسی می‌گفتید این شغل را می‌شناخت. اما کسی که ما به‌عنوان دستیار خرید معرفی کردیم در هیچکدام از دسته‌بندی‌های شغلی که پیش از این مردم با آن آشنا بودند قرار نمی‌گیرد. در واقع ما با سختی‌های یک شغل خرید در تلاش برای بالابردن کیفیت و سفارشی‌سازی خرید کالاهای تندمصرف هستیم. همزمان در پلتفرم ما کاربر سفارش‌های خود را با سرعت خوبی تحویل می‌گیرد.

 

پروسه تحویل کالای پینکت به مشتری به چه صورتی است؟ در واقع بحث لجستیک را چطور تامین می‌کنید؟

مشتری روی سایت یا اپلیکیشن ما منطقه خودش را انتخاب می‌کند و سپس به سراغ فروشگاه مدنظرش می‌رود. پس از پایان خرید مشتری سفارش به اپلیکیشن خریدیارهای مستقر در فروشگاه می‌رسد و آنها شروع به جمع‌آوری دقیق خرید مشتری می‌کنند. پس از جمع‌آوری خرید توسط خریدیارهای ما و مشورت با مشتری درباره اقلام و کیفیت آنها، سفارش به اپلیکیشن عوامل تحویل پینکت که با خودرو یا موتور هستند تحویل داده می‌شود. عوامل تحویل پینکت حتما سفارش مشتری را به منزل می‌رسانند و به او تحویل می‌دهند. فعالیت عوامل تحویل با خودرو باعث می‌شود که آنها بتوانند سفارش‌های بزرگ مثل میوه و خریدهای بزرگ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به راحتی تحویل دهند. البته مدل‌های ما می‌تواند بر اساس جمعیت و ترافیک شهرها تغییر کند و در برخی شهرها قصد داریم فول‌سرویس داشته باشیم.

 

 

باتوجه به اینکه شما تنها فروشگاه آنلاین با این کانسپت در کشور نیستید، بفرمایید که مزیت اصلی پینکت برای استفاده مشتریان از این فروشگاه آنلاین چیست؟

 آنچه پینکت را از دیگر رقبا متمایز می‌کند وجود افرادی به نام «خریدیارها» در این مجموعه است. خرید کردن با کیفیت به مهارت بسیاری نیاز دارد و خریدیارها می‌توانند این کیفیت را تضمین کنند. خریدیارها این توانایی را دارند تا خریدی انجام دهند که خود مشتریان هم نمی‌توانند انجام دهند و پینکت نیز این موضوع را تضمین می‌کند و این مسائل می‌تواند باعث جذب مشتری شود. مثلا دستچین کردن میوه در میادین میوه و تره‌بار مساله‌ای مهم به حساب می‌آید و خریدیارهای ما دلسوزی لازم را در این زمینه دارند.

ما یک تلاش دائمی داشته‌ایم که بهترین افراد را برای این شغل انتخاب کنیم. دوره‌های آموزشی داریم که برای دستیاران خرید برگزار می‌شود. یعنی وقتی یک فرد جدید قرار است این شغل را شروع کند دستیاران خرید قدیمی و باتجربه ما او را تحت آموزش اولیه قرار می‌دهند. از اینکه چطور بهترین خرید را برای مشتری داشته باشند تا مهارت‌های ارتباطی، نکاتی است که آنها در دوره آموزشی فرامی‌گیرند. فیلم‌ها و محتواهای آموزشی برای آنها تهیه شده و به صورت مرتب با آنها از طریق کانال‌های ایجاد شده در ارتباط هستیم.

 

وضعیت فروش اینترنتی در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کرونا با وجود آنکه مشکلات بسیاری را برای مردم کشور به وجود آورد اما باعث شد تا بسیاری از مردم که پیش از این تجربه خرید آنلاین اینچنینی نداشتند آن را تجربه کنند و حتی از آن لذت ببرند. این مساله باعث شده تا به نوعی سبک‌ زندگی مردم عوض شود و شیوه‌های سنتی خود را تغییر دهند. به نظرم به تدریج سبک زندگی مردم در حال تغییر کردن است و خرید اینترنتی به‌ویژه در محصولات تندمصرف کم‌کم گسترده‌تر می‌شود.

 

آیا فکر می‌کنید خرده‌فروشی اینترنتی در قسمت FMCG می‌تواند به عنوان یک کسب‌وکار مستقل، چشم‌انتظار آینده‌ای‌ روشن باشد؟

اگر کاربر برای بار اول در این حوزه بیاید و تجربه خوبی نداشته باشد عملا کار بیهوده‌ای است. اما در صورت ارائه کیفیت خرید قابل قبول، خرید اینترنتی در این حوزه رشد خوبی خواهد داشت. چون اگر سرویس خوب و باکیفیت نباشد نباید انتظار داشت که بعد از دوران کرونا کاربران به خرید خود ادامه دهند. کرونا شاید خیلی افراد را ترغیب کرد که تجربه‌ای که قبل از این نداشتند را امتحان کنند اما فقط با سرویس خوب می‌شود آنها تشویق کرد که این سبک جدید را ادامه دهند و بازهم تجربه کنند.

برندهایی بوده‌اند که هزینه‌های هنگفتی هم در ابتدا مثلا برای تبلیغات خرج کرده‌اند و برای مثال همه شهر پر از بیلبوردهای آنها بوده اما الان هیچ اثری از آنها نیست و نابوده شده‌اند.

گام مهم ما رفع مشکلات و تضمین کیفیت خوب سرویس است تا خیالمان راحت باشد که وقتی کاربر جذب می‌شود باقی می‌ماند و سطح رضایت خوبی دارد.

ما همیشه حس دلسوزی را در خرید داریم. به‌ويژه در محصولاتی مثل میوه که استاندارد تعریف‌شده‌ای‌ ندارند. همیشه این در پس‌زمینه ذهنم این وجود دارد که مشتری پولی را که با سختی به دست آورده، برای خرید هزینه می‌کند و باید بهترین جنس را برایش دستچین و انتخاب کنیم.

 

 

 چشم‌انداز آینده پینکت چطور رقم خواهد خورد؟

اکنون در شرایط رشد سریع هستیم. هم به خاطر مساله کرونا و هم به‌صورت کلی در حال تغییر ساختار هستیم و می‌خواهیم نقص‌های احتمالی در بخش‌های مختلف را رفع کنیم. چون در صورتی که نشود در یک سرویس کیفیت را تضمین کرد عملا هزینه‌های تبلیغاتی یا بازاریابی بی‌فایده است. به تازگی هم توانسته‌ایم جذب سرمایه جدیدی از مجموعه خوب حرکت اول داشته باشیم و بدون شک اضافه شدن آنها کمک شایانی به رشد و توسعه پینکت خواهد کرد.

 

 لطفا بفرمایید که طی بحران کرونا استقبال مردم چطور بود؟ آیا عملکرد قابل قبولی را از پینکت شاهد بوده‌اید؟

کرونا برای مردم کشور ما مشکلی اساسی و جدی بوده است که باعث تاسف و ناراحتی است. اما در عین حال فرصتی را به برخی استارت‌آپ‌ها داد که در این شرایط سخت بتوانند در کنار مردم عزیز باشند و با خدمات خود باعث حفظ سلامتی آنها شوند. وقتی استارت‌آپ‌ها می‌خواهند در حوزه‌ای جدید مثل خرید فروشگاهی و میوه به‌صورت آنلاین کار کنند، باید دست به فرهنگ‌سازی یا تغییر عادت بزنند که هزینه زیادی هم دارد. کرونا با شرایطی که برای مردم به وجود آورد برای اکوسیستم FMCG این کار را انجام داد. یعنی شاید استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه باید میلیاردها هزینه می‌کردند تا کاربران را برای یکبار استفاده تشویق کنند. اما در دوران اخیر این مساله بسیار راحت‌تر شد. چون خود مردم در شرایط کرونا احساس می‌کردند با استفاده از پینکت می‌توانند راحت‌ و باکیفیت خرید کنند و سلامتی‌شان هم حفظ شود. خریدیارهای پینکت در دوران کرونا به‌عنوان «قهرمان خرید» سرویس‌دهی خود را گسترده‌تر کردند و در زمان دورکاری‌ها آنها تمام‌وقت به همراه همه تیم‌های دیگر از جمله در بخش عملیات و پشتیبانی کارشان ادامه داشت. ما ظرفیت خودمان را به‌شدت در دوران کرونا افزایش دادیم و در اوج کرونا یعنی اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ نسبت به بهمن سال ۹۸، ۴۰۰درصد از همه لحاظ رشد داشتیم.

 

تگها : فروشگاه زنجیره ای , کسب و کار , استارت آپ , کرونا ویروس , کالا , کرونا , خرید آنلاین , مشتری مداری , لجستیک , FMCG , کالای تند مصرف , فروشگاه آنلاین , پینکت , اکوسیستم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان