جایگاه برندسازی در بازاریابی

جایگاه برندسازی در بازاریابی
جایگاه برندسازی در بازاریابی

چندین دهه قبل برندینگ به‌عنوان یک نام، شعار، سمبل یا حتی طراحی استفاده می‌شد که محصولات یا خدمات یک شرکت را معرفی می‌کرد. می‌توان این‌گونه بیان کرد که برند کلمه‌ای بود که باعث متمایز شدن محصولات یا خدمات از رقبا می‌شد. حال امروزه برندینگ نسبت‌به قبل مهمتر و پیچیده‌تر شده ‏ و از این رو در بازاریابی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده ‏است. اگر بخواهیم که تعریف برندینگ را نسبت به قبل کامل‌تر کنیم، می‌توان این‌گونه بیان کرد: در برندینگ یعنی یک تصویر ذهنی در مشتری با محصولات و خدمات شما مرتبط با نام کارخانه یا کسب‌وکارتان است که لوگو، رنگ، شعار و غیره است. تعریف خیلی ساده‌تر امروزی، نامی است که از کسب‌وکار شما در ذهن مردم در هنگام مشاهده محصول مشابه یا صحبت در جمعی در مورد یک کالا همتراز حک می‌شود. حال این موضوع را هم باید افزود که برندسازی دارای یکسری اهداف از جمله:

  - ایجاد پیام واضح

  - تایید اعتبار شما

  - ارتباط با مخاطب شما از طریق محصولات و خدمات

  - تحریک افراد برای خرید، ایجاد کاربران و مشتریان وفادار است.

 

 

 این موضوع را هم باید افزود که هدف برندسازی آن است که به ساده‌ترین روش ممکن و بسیار راحت به مشتریان شما کمک کند تا متوجه شوند برند شما چه چیزی پیشنهاد می‏‌دهد و چه چیزی آن را نیز از سایرین متمایز می‏کند.

  جایگاه برندسازی در بازاریابی

در قسمت قبل در زمینه‌ برند و برندسازی صحبت کردیم، حال شاید بخواهید بدانید که اصطلاح جایگاه‌یابی برند یا Brand Positioning چیست! جایگاه‌یابی برند یا همان برند پوزیشنینگ مفهومی بسیار مهم و کلیدی است و به‌جرأت می‌توان بیان کرد که اگر به مباحث برند و برندسازی، چه برند شخصی (پرسونال برندینگ) و چه برند محصول علاقه‌مند هستید، موظف هستید که مفهوم جایگاه برند را نیز به‌خوبی درک کنید و با تمام وجود به آن متعهد باشید. تعریف جایگاه برند، به‌ظاهر بسیار ساده است. بیان کرده‌اند که برند شما باید از جایگاهی ویژه‌، منحصربه‌فرد و ارزشمند در ذهن مخاطب و مشتری برخوردار باشد. اما لازم به ذکر است که اگر بخواهید این تعریف ساده را عملی کنید، متوجه خواهید شد که پیاده‌سازی این اصل ساده در عمل آنقدر هم آسان نیست! حال شاید برای شما هم تا به اکنون سوال به وجود آمده باشد که چگونه می‌توان جایگاه‌سازی کرد؟ به‌عنوان یک کسب‌وکار در ابتدا باید تمایز خود را از سایر رقبا در یک ردیف کاری جدید به‌دست آورید و در ادامه با فعالیت‌های برندینگ، تبلیغات، بازاریابی، روابط عمومی سعی در تثبیت جایگاه پیشرو برند خودتان در ذهن مشتریان داشته باشید.

 

 

  قدرت برندینگ یا قدرت برندسازی

برندسازی (Brand Building) با برندینگ (Branding‌) متفاوت است، افرادی که به‌صورت تخصصی مدیریت استراتژیک برند کردن سازمان را برعهده دارند، به‌خوبی این تفاوت را درک میکنند. برندینگ، یعنی اقدامات و عملیاتی که یک سازمان انجام می‎‌دهد تا این گونه بتواند برندی را خلق کند. اما کلیه این عملیات به خلق یک برند یعنی همان ساختن برند ختم نمیشود و گاهی اوقات ممکن است که سبب تخریب عملیات بازاریابی سازمان شود. برندسازی: به معنی شمولیت کلیه ابعاد و جنبه‌های ایجاد هویت تجاری و فردی است که به‌تنهایی باعث افزایش صدای برند و آگاهی از برند در نزد مشتری نمی‌شود، بلکه باعث ایجاد هویت و ارزش برند خواهد شد. خلق و به وجود آمدن پلتفرم‌های مشارکتی و تعاملی، باعث شد که بسیاری از کسب‌وکارها به فرصتی برای افزایش آگاهی از برند و ارزش خاص برند دست یابند. حال اگر می‌خواهید تا در رابطه با قدرت هرکدام اطلاعات کاملی را به دست آورید، مشاور برندینگ میتواند در این زمینه به شما عزیزان کمک کند.

 

 

  چگونه برندسازی کنیم؟

قبل از طرح موضوع آموزش برندینگ بهتر است که بدانید معمولا برندسازی به‌خصوص در مراحل اولیه هزینه بالایی دارد. به‌طور معمول تبلیغات یکی از کارهای پرهزینه‌ای است که برای برندینگ کاملا ضروری و مهم است. اما به این نکته هم باید توجه داشت که اگر تبلیغات با اصول و قواعد صحیح و درستی صورت پذیرد، بعد از مدتی یا بلافاصله، نه‌تنها هزینه تبلیغات را بازگشت خواهد داد، بلکه باعث افزایش سود نیز خواهد شد. حال این موضوع را هم باید افزود که برندسازی مراحلی دارد که باید آنها را انجام داد که در برخی موارد ترتیب نیز اهمیت بالایی دارد. حال از مراحل برندسازی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  - ساخت نام و نشان تجاری

  - مهیا کردن زیرساخت‌ها

  - مهیا کردن مزیت‌های خاص

  - تبلیغات و جذب مشتری

  - بررسی و تحلیل رفتار مشتریان

  - توجه به نظرات و بازخوردها

  - ایده‌پردازی، نوآوری و ارزش‌آفرینی

  - توسعه مداوم و تعامل سازنده

  - فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و فعالیت به شکل همه‌جانبه و گسترده

  - مدیریت و مشاوره منابع انسانی

 

 

  چالش‌های برندسازی

در دنیای مدرن و با گسترش اطلاع‌رسانی هر گونه حرکت و تصمیم‏‌گیری سازمان ازسوی برند آن سازمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کلیه موفقیت‏‌ها و شکست‌های سازمان با برند آن سازمان نمایان خواهد شد. امروزه برند نام تجاری سرمایه بسیاری از کسب‌وکارها به شمار می‌رود و ارزش و اعتبار نام تجاری یک شرکت چندین برابر ارزش دارایی‌های مشهود آن است. از سوی دیگر، برندینگ یک نوع عملیاتی است که بتوان با آن یک برند را خلق کرد. حال این موضوع را هم باید افزود که 10چالش رایج برندینگ:

  - در نظر گرفتن برندها به‌عنوان دارایی

  - داشتن چشم‌انداز قانع‌کننده

  - ایجاد زیرمجموعه‌های جدید

  - ایجاد موفقیت در ساخت برند

  - دستیابی به ارتباطات بازاریابی یکپارچه

  - ساخت یک استراتژی دیجیتال

 - حفظ ارتباط برند است.

تگها : خرده فروشی , برندسازی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , برندینگ , بازاریابی , تبلیغات , وفاداری مشتریان , مشتری

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان