جنبش تغییر ماهیت خرده‌فروشی در ایران

جنبش تغییر ماهیت خرده‌فروشی در ایران
جنبش تغییر ماهیت خرده‌فروشی در ایران

جنبش تغییر ماهیت خرده‌فروشی در ایران
زمانی که در قرون چهاردهم و پانزدهم، رنسانس در اروپا در حال شکل‌گیری بود، کمتر کسی در آن دوران فکر می‌کرد که رنسانس شکل گرفته از جمهوری فلورانس بتواند روزی سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد. انقلابی ذهنی که شکل و شمایل اروپای مدرن را تغییر داد و ما شاهد چیزی هستیم که امروز آن را می‌بینیم. مکتب‌های اقتصادی و فکری همیشه با یک جهش شکل می‌گیرند؛ جهشی هوشمند که گاه شاید تنها از برگزاری یک سمینار یا کارگاه آموزشی شکل می‌گیرد. اما درون این قاب دنیایی پیچیده و تاثیربخش نهفته است. 


صنعت پوشاک یا در قالب کلی‌تر، صنعت خرده‌فروشی ایران خواسته یا ناخواسته این روزها در تغییری شگرف قرار گرفته است و به جرات می‌توان آن‌ را رنسانس تفکر واپس‌زده «تنها تولید» نام نهاد. خواستم به پاس برگزاری چهارمین کارگاه آموزشی صنعت خرده‌فروشی که مجله وزین تجارت طلایی آن را در ایران رقم زد، نوشته‌ای را تقدیم شما خوانندگان گرامی کنم و خالی از لطف نیست که این رویداد را به جرأت جدی‌ترین رخداد نمایش این رنسانس بنامیم؛ رخدادی که برای نخستین بار سه جبهه متفاوت از هم را که نقش‌های بزرگی در تحول جامعه خرده‌فروشی ایران دارند، کنار هم قرار داد؛ جبهه تولیدکنندگان و برندهای ایرانی، جبهه‌ای از صاحبان مراکز خرید و نهایتا جبهه‌ای از ایده‌پردازان و انسان‌های خلاق در این صنعت. شاید هیچ‌کس دیگری نبود که بتواند کانونی همگرا برای این سه قشر متصور شود. اما این رخداد رقم خورد، در محیطی که بی‌شباهت با سمینارهای بین المللی خارج از ایران نبود. اکنون نقطه تلاقی این سه رویکرد شکل گرفته و من متاثر از نام برگزارکننده آن را «نقطه طلایی تغییر» می‌نامم و شاید هیچ محلی بهتر از بازار بزرگ ایران برای ایجاد این رخداد بزرگ نبود، جایی که بزرگان کنار هم گرد آمدند.


برای تغییر جمعی به تغییر دیدگاه نیاز است، دیدگاهی که رقبا را کنار هم قرار دهد و شاهد این کلام زیبا باشیم که مدیرعامل چرم مارال با کمال فروتنی و دانش اذعان داشتند و آن اینکه شروع آغازین خود را متاثر از چرم مشهد دانستند. نتیجه یک شروع واحد بود، همه همکلام هستیم برای تغییر. برای منی که خارج از دنیای سرمایه‌داری تنها با تفکر و دانش توانسته‌ام حرفی برای عرضه خلق کنم، این‌بار بسیار وجدآور بود که به‌عنوان یک سخنران در بین صاحبان مال‌های بسیار بزرگ و سرمایه‌داران بنام قرار گرفتم و این انتخاب یعنی تفکر آزادمنش برادران کشاورز و عدم توجه به جاذبه‌های کاپیتالیسم نقابدار. 

در این سخنرانی من نماینده تمامی ایده‌پردازان این صنعت بودم، کسانی که شاید در مرتبه چندم از تمرکز قرار می‌گیرند و گاهی در مرور زمان به فراموشی سپرده می‌شوند؛ قشری که مغز متفکر تغییرات هستند و اکنون به پاس این رخداد جای خالی آنها نه‌تنها حس نشد بلکه کانون توجه هم شد. من این حرکت را به جرأت آغاز نواندیشی در صنعت خرده‌فروشی می‌دانم چرا که تجربه، علم و ثروت را به پای یک میز کشاند. 
محتمل می‌دانم به‌زودی اتفاقات خوشایند بیشتری از این گفتمان برای جامعه خرده‌فروشی می‌افتد؛ موضوعی که سرزمین‌مان را به برهه‌ای دیگر خواهد برد، مباحثی جدی‌تر به میان خواهد آمد و دوری بیش از حد صاحبان این صنایع و خرده‌فروشی‌ها از میان می‌رود و ما به تکاملی خوب در این زمینه خواهیم رسید. برای من لحظه‌ای خاص بود که توانستم از دنیای تفکر و دانش در این بین سخن بگویم و به اثبات برسانم که این تفکر جمعی است که می‌تواند خالق اندیشه و بهورزی میان ما باشد. دوران تاریک خرده‌فروشی به دوران نوینی از اندیشه و تکامل راه یافته. این روز و این حرکت متفاوت در ذهن تاریخ خرده‌فروشی ایران جای گرفت. به امید روزهایی طلایی‌تر.

صدرا شریعتمداری

مالک و بنیانگذار برند آرکئو فشن

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان