جوانان ایران زمین حتی در قلب قاره آفریقا نیز می‌درخشند

جوانان ایران زمین حتی در قلب قاره آفریقا نیز می‌درخشند
جوانان ایران زمین حتی در قلب قاره آفریقا نیز می‌درخشند

کشورمان ایران همواره در تمام حوزه‌های اجتماعی و علمی توانسته افراد موفق بسیاری را به جهان معرفی کند، بسیاری از این افراد هم اکنون در اقصی نقاط جهان مشغول به فعالیت در بسیاری از سازمان‌های شاخص هستند؛ ماهنامه تجارت طلایی در جهت معرفی ایرانیان فعال در برندهای خرده‌فروشی خارج از کشور به سراغ افراد موفق در سازمان‌های مرتبط با صنعت خرده‌فروشی رفته تا تجربیات این افراد را در اختیار فعالان این حوزه در ایران بگذارد در این گفت‌وگو قصد داریم تجربیات «کاوه فاضلی» که در حال حاضر در فروشگاه کارفور در کشور اوگاندا مشغول به فعالیت است را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

لطفاً یک بیوگرافی کوتاه از خودتان ارائه دهید و پیرامون سابقه فعالیت خود در صنعت خرده‌فروشی توضیحاتی را برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی بفرمایید.

من کاوه فاضلی دهکردی متولد ۱۳۵۸ هستم. فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۹۰ با هایپراستار اصفهان به‌عنوان مدیر بخش شروع کردم. در سال ۱۳۹۲ با عنوان مدیر دپارتمان لوازم‌خانگی سبک به فروشگاه ارم تهران منتقل شدم و پس از یک‌سال به‌عنوان اولین مدیر فروشگاهی از ایران به کارفور گرجستان برای افتتاح دومین هایپرمارکت در تفلیس منتقل شدم و در سمت مدیر دپارتمان موادغذایی مشغول به کار شدم.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در کارفور گرجستان مشغول به فعالیت بودم و در ژانویه ۲۰۱۷ به کشور کنیا منتقل شدم. در سپتامبر ۲۰۱۸ برای افتتاح اولین فروشگاه در سمت مدیر sourcing موادغذایی به کشور اوگاندا منتقل شدم. در این پوزیشن، مسئولیت قرارداد با تأمین‌کنندگان را داشتم و موفق به عقد قرارداد با بیش از ۳۰۰ تأمین‌کننده شدم.

اولین فروشگاه را در کامپالا در دسامبر ۲۰۱۹ افتتاح کردیم. درحال‌حاضر هفت فروشگاه فعال در اوگاندا مشغول به فعالیت هستند و من از سال ۲۰۲۱ به‌عنوان مدیر ارشد تأمین و مارکتینگ کارفور اوگاندا مشغول به فعالیت هستم.

 

 

موقعیت و جایگاه شغلی کنونی شما چیست؟

بنده درحال‌حاضر مدیر ارشد تأمین کالا و قرارداد و مارکتینگ کارفور اوگاندا هستم.

از مراحل تصمیم خود برای مهاجرت و فرصت‌های اشتغال به‌ویژه در آفریقا برای مخاطبان‌مان توضیح دهید.

از روزهای اول کار در هایپراستار، همیشه تمایل داشتم تجربه در کشوری غیر از ایران را کسب کنم و باتوجه‌به تلاش‌ها و موفقیت‌هایی که داشتم، در چهار سال حضورم در ایران اولین مهاجرت کاری من در سال ۲۰۱۵ به کشور گرجستان بود.

هیچگاه محل کار در اولویت برای من نبوده و هر جا کمپانی به من نیاز داشته باشد، همیشه حاضر بوده‌ام.

همیشه وقتی صحبت از مهاجرت پیش می‌آید کشورهای آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و ... مدنظر هستند، وقتی تصمیم گرفتید به یک مهاجرت حرفه‌ای اقدام کنید، چه حسی از رفتن به قاره آفریقا داشتید؟

چالش‌هایی که در زمینه‌ کاری در آفریقا وجود دارد با کشورهای توسعه‌یافته قابل‌مقایسه نیست. من شخصاً در زندگی کاری دنبال چالش‌های سخت بودم و به همین دلیل برای آمدن به آفریقا تردید نداشتم.

شرایط کسب‌وکار در آفریقا به‌ویژه کشور اوگاندا چطور است؟

از آنجایی که کشور اوگاندا به هیچ دریای آزادی دسترسی ندارد و لندلاک است، چالش‌های متفاوتی در زمینه‌ تأمین و توزیع کالا دارد. هزینه‌های مازادی که در واردات کالا وجود دارد باعث شده قیمت تمام‌شده کالا نسبت‌به مبدأ گاهی تا ۳۰۰ درصد تفاوت داشته باشد.

اوگاندا رتبه ۱۳ را از نظر GDP در آفریقا دارد و یکی از کشورهای درحال رشد سریع طی سال‌های پیش رو است.

کشاورزی در اوگاندا صنعت اول به شمار می‌رود؛ البته بعد از صنعت توریسم که با شروع همه‌گیری کووید به‌شدت کاهش یافته است. اوگاندا یکی از بزرگ‌ترین و بهترین تولیدکنندگان قهوه در دنیاست که البته باتوجه‌به سرمایه‌گذاری کم در این صنعت هنوز شناخته‌شده نیست.

بیش از ۷۰ درصد محصولات مصرفی در اوگاندا وارداتی هستند که این موضوع نشان‌دهنده تولید محدود در کشور است. دولت اوگاندا تعرفه‌های وارداتی بالایی را برای حمایت از تولید داخل قرار داده که البته تأثیر بسزایی در روند واردات نداشته است.

 

 

برای اقتصاد کشورهای آفریقایی در حوزه صنعت ریتیل و مراکز خرید چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

در اوگاندا سهم بازار سوپرمارکت‌ها یا modern trade تنها ۵ درصد است که نشان می‌دهد بازار هنوز به‌صورت سنتی اداره می‌شود درحالی‌که در کشور کنیا، این سهم بیش از ۳۵ درصد است.

بهترین حالت برای رقابت با بازار سنتی رو آوردن به افتتاح فروشگاه‌های convenient یا سوپرمارکت با سایز زیر ۵۰۰ مترمربع است.

تفاوت‌های اقتصاد کشور اوگاندا با ایران در چیست و مزایا و کاستی‌هایش آن را برشمارید؟

اقتصاد اوگاندا باتوجه‌به سرمایه‌گذاری‌های بالا در بخش نفت و جاده ازسوی شرکت‌های خارجی از چین، فرانسه و ژاپن به‌سرعت درحال پیشرفت است. یکی از عوامل توسعه، تعامل با کشورهای دارای صنعت است که متأسفانه در ایران این مسئله بنا به دلایل مختلف ریسک بالایی دارد. حمایت دولت اوگاندا از سرمایه‌گذاری خارجی با دادن امتیازات بالا یکی از دلایلی است که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند. اوگاندا کشور سراسر پتانسیل نه‌تنها در زمینه زیرساخت، بلکه در زمینه‌های کشاورزی و صنعت است.

در صنعت ریتیل باتوجه‌به گستردگی جمعیت در سرتاسر کشور، یکی از راه‌های موفقیت شبکه توزیع است که درحال‌حاضر نواقصی دارد.

آیا همچنان قصد ادامه فعالیت در خارج از کشور را دارید یا به بازگشت به ایران هم فکر می‌کنید. تجربیات بین‌المللی‌ای که کسب کرده‌اید به جوانان ایرانی و سازمان‌ها انتقال خواهید داد؟

باتوجه‌به فعالیت و توسعه کمپانی ماجدالفطیم در آفریقا، در سال‌های آینده هم در این قاره فعالیت خواهم کرد، مگر اینکه شرایط مناسب در ایران به وجود بیاید که بتوانم در کشور خودم فعالیت کنم.

گاهی زمانی که در ایران هستم با دوستانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، جلسات متعددی دارم و تجربیات خودم را در اختیارشان قرار می‌دهم.

باتوجه‌به حضور قوی هایپراستار در ایران، همکاران من این ظرفیت را دارند که به این صنعت کمک کنند و اگر زمانی فرصت باشد با تمام وجود خدمت خواهم کرد.

شما که درحال‌حاضر خارج از صنعت خرده‌فروشی ایران فعالیت می‌کنید، اوضاع این صنعت را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید. آیا توصیه‌ای برای بهبود دارید؟

ایران به‌واسطه‌ جمعیت و موقعیت استراتژیک در منطقه ظرفیت بسیار بالایی دارد؛ البته اگر شرایط تورم در ایران بدینگونه نبود، می‌توانست از نظر فروش حتی از امارات هم بهتر باشد. در ایران خوشبختانه فروشگاه هایپراستار بسیار موفق عمل کرده و همیشه جزو بهترین‌ها بوده است. کشور ما به واردات برندهای مطرح نیاز دارد، حتی باتوجه‌به اینکه تولیدات بسیار متنوعی در ایران داریم. به نظر من، اگر به فکر رونق بازار هستیم، باید با شرکت‌های بین‌المللی تعامل بهتری داشته باشیم.

 

 

دوران کرونا در قاره سیاه و مشخصاً اوگاندا چطور گذشت و شما در سازمان‌تان چه برخوردی با این پدیده داشتید؟

کرونا در اوگاندا اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ شروع شد که به‌سرعت کشور دو ماه در قرنطینه کامل قرار گرفت و فقط مراکز ضروری اجازه فعالیت داشتند. حتی فرودگاه بسته بود. همانطور که قبلاً گفتم بالای 90 درصد بازار به‌صورت سنتی کار می‌کنند، در این مدت فقط سوپرمارکت‌ها اجازه فعالیت داشتند و مردم بسیار متضرر شدند، چون درآمد آنها به‌صورت روزانه بود و این درآمد کاملاً قطع شد.

بسیاری از شرکت‌ها به فروش آنلاین رو آوردند ولی همچنان مردم عادی توانایی استفاده از این سرویس را به‌خاطر نداشتن وسایل مناسب نداشتند. قدرت خرید مردم بسیار پایین آمد و ما شاهد افت سبد خرید طی این دو سال بودیم. خوشبختانه در این مدت ما هیچ تعدیل نیرویی نداشتیم و سعی کردیم با روش‌های مختلف هزینه‌های جاری را کاهش دهیم.

اگر موضوع قابل ذکر دیگری باقی مانده بفرمایید.

در پایان از شما به‌خاطر توجه به فعالان صنعت خرده‌فروشی در خارج ایران سپاسگزارم و امیدواریم بتوانیم نماینده‌ لایقی برای ایران عزیزمان باشیم.

همه ایرانی‌هایی که در خارج از ایران فعالیت اقتصادی می‌کنند همیشه توجه خاصی به حمایت از صنایع و کارخانجات ایران دارند ولی متأسفانه به‌خاطر تحریم‌ها عملاً امکان تعامل را ندارند و از طرف دیگر شرکت‌های ایرانی به ریسک در بازارهای بین‌المللی نه‌تنها آفریقا بلکه بسیاری از کشورهای دنیا تمایلی ندارند. روش صادرات این شرکت‌ها به‌صورت عمده‌فروشی است، نه برندسازی و این صادرات تنها محدود به کشورهای همسایه ایران است. مسئله‌ای که در ایران به‌شدت نادیده گرفته می‌شود، دید وسیع بین‌المللی برای برندسازی است؛ البته باید شرایط را مورد توجه قرار داد. به امید روزی که بتوانیم محصولات باکیفیت ایران را در بیشتر مناطق دنیا معرفی کنیم.

 

تگها : مهاجرت , برندهای برتر , ماهنامه تجارت طلایی , ماجدالفطیم , کارفور , اوگاندا , کارفور اوگاندا , کارفور گرجستان , مدیر مارکتینگ , مهاجرت به آفریقا , واردات به ایران , صادرات کارفور , تحریم کارخانجات

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان