خرده‌فروشی اروپا در مسیر پرتب و تاب انعطاف‌پذیری

خرده‌فروشی اروپا در مسیر پرتب و تاب انعطاف‌پذیری
خرده‌فروشی اروپا در مسیر پرتب و تاب انعطاف‌پذیری

طی یک سال اخیر خرده‌فروشی در اروپا با وجود تورم بی‌سابقه و اعتماد ضعیف مصرف‌کننده، انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار بوده است. رشد درآمد تا حدی شوک تورمی را کاهش داده است. به‌طور خاص، سودهای قوی در درآمد نیروی کار، عمدتا ناشی از ایجاد شغل در فرانسه و دستمزدهای بالاتر در آلمان، ایتالیا و اسپانیا، از قدرت خرید خانوارها حمایت کرده است. به‌طور‌کلی، پس‌اندازهای انباشته‌شده در همه‌گیری یک اثر ثانویه برای حمایت از هزینه‌های مصرف داشته و اعتبار فقط در فرانسه و ایتالیا سهم ناچیزی داشته است. با این حال، احتمالا مصرف تنها پس از نیمه دوم سال2024 افزایش می‌یابد.

 

 

برخلاف رکودهای اقتصادی گذشته، مخارج کالاهای بادوام (عمدتا موادغذایی و همچنین برق و سوخت خودرو) بیشترین کاهش را داشته است و برعکس، اقلام بزرگ‌تر مانند کالاهای بادوام (ماشین، لوازم الکترونیکی مصرفی، مبلمان، لوازم خانگی) یا کالاهای نیمه بادوام (پوشاک، اسباب‌بازی، کالاهای فرهنگی) با وجود افزایش هزینه‌های زندگی به‌طور‌کلی به رشد تک‌رقمی ادامه داده‌اند. خدماتی ازجمله حمل‌ونقل هوایی، خدمات غذا و اقامت پررونق هستند. یکی از دلایل ممکن ماهیت نامتقارن شوک تورمی بر خانوارها باشد. از آنجایی که خانواده‌ها بیشتر در معرض اقلامی هستند که سریع‌ترین افزایش هزینه‌ها مانند غذا و سرپناه را دارد، خانواده‌های کم‌درآمد چاره‌ای جز کاهش اقلام ضروری نمی‌بینند؛ درحالی‌که خانواده‌های دارای رفاه بیشتر می‌توانند مخارج اختیاری خود را حفظ کنند.

 

 

در نیمه اول سال2023، خانوارها 132+ یورو اضافی برای سبد کالاها و خدمات مشابه در اسپانیا، 244+ یورو در فرانسه، 301+ یورو در ایتالیا و 290+ یورو در آلمان در مقایسه با نیمه اول 2022 هزینه کرده‌اند. رشد کمتر، نرخ بهره بالاتر و بودجه محدودتر، مد، فروشگاه‌های بزرگ و متخصصان تجارت الکترونیک را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. از آنجایی که تاثیر مثبت طرح‌های حمایتی قدیمی کووید19 از بین می‌رود، مصرف کاهش می‌یابد و اعتبار کمیاب‌تر می‌شود. ورشکستگی‌های بزرگ بازمی‌گردند و کل گردش مالی بالاتر از پنج‌میلیارد یورو است. پیش از این در سه‌ماهه اول2023، سرعت وخامت اوضاع بیشتر شد. وجود معضل روسیه و اوکراین در فوریه 2022، عصر تورم بالاتر و کاهش اعتماد مصرف‌کننده در کشورهای اروپایی را آغاز کرد. با این‌حال، در طول سال گذشته، مخارج مصرف خانوارها انعطاف‌پذیرتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد، بود. از سوی دیگر، این سناریو همچنین نشان داد بخش‌های صنعتی و خدماتی می‌توانند رشد کنند. همراه با رشد کمتر پیش رو، سخت‌تر شدن شرایط تامین مالی در اروپا بیشتر به امکان ریسک اضافه می‌کند و آسیب‌پذیری‌های برندهایی را که تاکنون توانسته‌اند سرپا بمانند، آشکار خواهد کرد.

 

 

درحالی‌که هزینه بهره برای اکثر خرده‌فروشان یک آیتم جزئی است، چند نام بزرگ که به خرید یا گسترش سرسام‌آور اقدام کردند، حساسیت بیشتری نسبت به هزینه‌های تامین مالی بالاتر نشان می‌دهند. سخت‌تر شدن شرایط تامین مالی می‌تواند ظرفیت خرده‌فروشان را برای تامین مالی عملیات‌هایشان مختل کند. پس از شوک اولیه همه‌گیری در سال2020، روند ورشکستگی شرکت‌های خرده‌فروشی با گردش مالی بیش از 50میلیون یورو در بحبوحه حمایت قوی دولت از شرکت‌های کوچک و متوسط، کاهش چشمگیری یافت. با کمرنگ شدن تاثیر مثبت آن طرح‌های حمایتی و شروع بدتر شدن محیط اقتصادی، ورشکستگی‌های بزرگ بازگشتند؛ با 16مورد در سال2022!

تگها : اقتصاد , تورم , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , تجارت الکترونیک , ورشکستگی , خدمت رسانی , انعطاف پذیری , نیروی کار

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان