«دایامد» نگاهی جامع و مدرن به صنعت خرده‌فروشی

«دایامد» نگاهی جامع و مدرن به صنعت خرده‌فروشی
«دایامد» نگاهی جامع و مدرن به صنعت خرده‌فروشی

شرکت «دایامد»، از نامهای آشنا در صنعت توزیع و فروش پوشاک لوکس و تنها نماینده رسمی شرکت جورجیوآرمانی در ایران است. فعالیت شرکت دایامد تقریباً از اواخر سال ۹۴ آغاز شد. هلدینگ دایامد در زمینه تولید نیز فعالیت خود را گسترش داده و در کنار تکنولوژی و دانشی که وارد کشور میکند، در حال ایجاد فرهنگی کاملاً نو است تا در بحث پوشاک در داخل کشور در بیشترین حد تاثیرگذاری قرار گیرد. باشگاه مشتریان دایامد نیز با نام دایا کلاب در این گروه مشغول به فعالیت است. به طور کلی نگاه متفاوت گروه دایامد به صنعت فروشگاهداری شباهت چندانی به سایر فعالان این بخش ندارد. نگاه هلدینگ دایامد بیشتر به سمت ابداع یک تعریف جدید و اجرای بحث فروشگاهداری و خردهفروشی نوین در صنعت است؛ از این رو در این شماره با علیرضا خدایی، مدیرعامل این هلدینگ گفتوگویی ترتیب دادهایم که تقدیم حضورتان میشود.

 

 

لطفاً خودتان را معرفی کنید و درباره تحصیلات و سوابق فعالیت‌تان در این صنعت برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح دهید.

علیرضا خدایی هستم. 34 ساله و دانش‌آموخته مهندسی مکانیک دانشگاه شریف و کارشناس‌ارشد مدیریت از دانشگاه تهران هستم. تقریباً 13 سال سابقه کار دارم و تجربیاتم در صنعت مد به‌عنوان مدیر بازاریابی و فروش شروع شد و در ادامه به‌عنوان مدیر اجرایی مشغول بودم، دو سالی به‌طور مستقیم از صنعت مد دور بودم و در قالب مشاوره با برندهای کوچک و بزرگ مد همکاری می‌کردم و در صنعت پرداخت بین‌المللی مشغول بودم. از آبان سال 99 حدود 9 ماه در پروژه برند جدیدی که در حوزه ورزشی بود، کار کردم و بعد از آن به‌واسطه آشنایی قبلی که با هلدینگ «دایامد» داشتم، همکاری‌ام را با هلدینگ دایامد به‌عنوان مدیرعامل برند «مل‌اندموژ» از آذر 1400 شروع کردم تا شهریور 1401 و از ابتدای مهر 1401 هم به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ دایامد مشغول به کار هستم.

درباره فعالیت‌های هلدینگ دایامد برای ما بگویید؟

«دایامد» در ابتدا با هدف اینکه یکی از اصلی‌ترین بازیگران صنعت خرده‌فروشی پوشاک خارجی در ایران شود، شروع به فعالیت کرد. در این راستا، نمایندگی انحصاری گروه برندهای آرمانی را گرفت که این همکاری، دانش و علم روز مد و خرده‌فروشی را برای ما در پی داشت و با محدودیت‌هایی که در ادامه در فعالیت بین‌المللی اتفاق افتاد، ما تلاش کردیم رویکردمان را از یک شرکت بازرگانی به‌سمت تولید و مدیریت برندهای داخلی ببریم. به پشتوانه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانجات ریسندگی و بافندگی کشور که در اردبیل بازسازی و راه‌اندازی کردیم (ریس‌باف) و تحت مدیریت و مالکیت هلدینگ دایامد قرار دارد، به یکی از اصلی‌ترین فعالان حوزه صنعت پوشاک تبدیل شدیم که در همه زنجیره تأمین پوشاک از طراحی، تولید، برندسازی، خدمات پس‌از‌فروش، باشگاه مشتریان و ... خدمات ارائه می‌دهیم و رشد کرده‌ایم. از سال 98 برند «مل‌اندموژ» به مجموعه برندهای دایامد اضافه شد و امروز جزو معدود بازیگران این صنعت هستیم که از پنبه تا خرده‌فروشی پوشاک را در زنجیره کامل فعالیت‌های خود داریم.

برند مل‌اندموژ زیرمجموعه هلدینگ دایا مد است. روند فعالیت و توسعه این برند در ماههای سپری‌شده از امسال چطور بوده است؟ 

«مل‌اندموژ» با بررسی روند‌های پیشین و فرصت‌های پیش‌رو در بازار پوشاک ورزشی ایرانی، طی پروژه‌های مطالعاتی متعدد، موفق به تعریف شکاف گذار از وضع موجود به وضع مطلوب در سال گذشته شد. این گذار از سال گذشته شروع شده و در تمامی فرآیندهای لجستیکی، طراحی، تولیدی، فروش و بازاریابی به تغییراتی منجر شده که در مجموعه به‌صورت فاز به فاز برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. طی این تغییرات، فرآیندهای لجستیکی بهینه‌سازی شدند، طراحی‌ها به ترند‌های روز نزدیک‌تر شدند، مخاطبان هدف تخصصی‌تر و تعاملات با مراکز تجاری و عملیات فروشگاهی به‌طور مستمر مورد ارزیابی و بهبود قرار گرفتند. ما در سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر توسعه سبک زندگی فعال در مشتریان داشتیم و با حمایت از گروه‌های ورزشی مختلف در سطوح متنوع، از تیم‌های ملی و گروه‌های فدراسیونی تا گروه‌های کوچک ورزش شهری، در توسعه توأمان سبک زندگی فعال و ارائه محصول متناسب تلاش کردیم.

این اقدامات در فاز اول با رویکرد ایجاد و اجرا در دستورکار قرار گرفتند و در ادامه در فاز توسعه، بر تکثر و جامعیت این برنامه‌ها افزوده می‌شود و سطح اجرای آن در مقیاس شهری و دوره‌ای برنامه‌ریزی خواهند شد.

 

 

 درباره تصمیمات خود در رابطه با فعالیت‌های آتی این برند برای ما بگویید.

با تکیه بر باشگاه مشتریان و تحلیل داده، استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت سازمان تعیین شده و طی مقاطع زمانی خاص مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت اما همان‌طور که پیش از این اشاره شد، توسعه فرهنگی سبک زندگی فعال در جامعه و تکثرگرایی در سفیرهای متناسب با این مفهوم و برند مل‌اندموژ در کنار توسعه محصولی خصوصاً در گروه اکسسوری‌ و ملزومات ورزشی بیش‌ازپیش موردتوجه قرار خواهند گرفت.

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در تولید، برندسازی و افزایش سهم بازار این برند داشتید چه مواردی بودند؟ 

ارائه سیستم یکپارچه تأمین، طراحی، تولید، فروش و بازاریابی و فرآیندهای پس از خرید مشتری در داخل هلدینگ دایامد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند فرصت مجموعه به‌حساب آید تا بتوانیم بستری باشیم برای تبدیل‌شدن به هلدینگی که برندهای بازرگانی، وارداتی و تولیدی را مدیریت می‌کند و در تلاشیم که سال‌به‌سال سبد برندهایمان را بزرگ‌تر کنیم. مهم‌ترین چالش در سال‌های اخیر در کشور عدم ثبات اقتصادی است که برنامه‌ریزی تأمین مواد اولیه، تأمین کالا، قیمت‌گذاری و فروش را تحت‌تأثیر قرار داده و تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام‌داران را با تردید مواجه کرده است.

باتوجه‌به چالش‌هایی که در مسیر تولید و برندسازی در ایران وجود دارد، آیا واردات برندهای خارجی بهتر است یا تولید و برندسازی داخلی؟ 

بخش قابل‌توجهی از توانمندی‌های توسعه‌یافته در دایامد به‌واسطه همکاری نزدیک با برندهای خارجی بوده است. ما امروز از تجربه همکاری با آدیداس در برند مل‌اندموژ و از همکاری با گروه برندهای آرمانی در طراحی و توسعه سبد برندهای تازه‌مان استفاده می‌کنیم. قطعاً اگر چنین فرصتی نبود، چنین توسعه‌ای هم شکل نمی‌گرفت یا دیرتر شکل می‌گرفت.

ما معتقدیم که بالاترین ارزش در این صنعت خلق تجربه باکیفیت برای مشتریان است و این اتفاق بدون ایجاد فضای رقابت سالم و با استاندارد بالا که منجر به تنوع بالا در برندهای در دسترس همه گروه‌های مشتریان می‌شود، میسر نیست؛ بنابراین واردات قانونی کالا می‌تواند در ارتقای سطح کیفی برندها و تولیدات داخلی تأثیر مثبت داشته باشد و درنهایت این فرآیند به نفع مشتری خواهد بود.

 با‌توجه‌به اینکه شرکت دایاتک یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده ابزارهای وفادارسازی است، در این شرکت تا چه اندازه روی فرهنگ و روش استفاده از ابزارها تمرکز شده است؟ 

همان‌طور که همه ما به این مفهوم معتقد هستیم که مشتری همه‌چیز یک تجارت است و طراحی تجربه مناسب، درنظرگرفتن حقوق و مزایای مناسب برای وی و ارائه محصول متناسب با نیازهای او اقداماتی است که می‌تواند یک مخاطب را به مشتری، مشتری را به مدافع برند، وکیل برند و سفیر برند تبدیل کند و همیشه در ذهن مخاطب از برند تصویری مطلوب بسازد. قطعاً عمده کنش‌ها و واکنش‌ها در این حوزه با ابزاری مثل باشگاه مشتریان قابل مدیریت و بهبود است و خوشحالیم که این ابزار در سال‌های اخیر از بلوغ مناسبی برخوردار شده و علاوه‌بر اینکه نیاز داخلی مجموعه دایامد را برآورده می‌کند، در سایر بازارها نیز موردتوجه است و به سازمان‌های مختلفی سرویس ارائه می‌دهد.

 به نظر شما در ایران، مفهوم باشگاه‌ مشتریان فقط به‌عنوان یک ابزار مورداستفاده قرار می‌گیرد یا فرهنگ و روش استفاده از آن ایجاد شده است؟ 

امیدواریم این ابزار هم مثل سایر پیشرفت‌های تکنولوژیک که شاهد آن هستیم، طی سال‌های مختلف مورد بهبود مستمر قرار بگیرد و همواره امکانی برای مشتری فراهم کرده که او را شگفت‌زده کند. درحال‌حاضر به نظر فرآیندهای این حوزه طی سال‌های گذشته آن‌طور که باید مورد توسعه قرار نگرفته و فضای بهبود زیادی در این عرصه وجود دارد. حضور شرکت‌های پیشرو، خروج شرکت‌های سرویس‌گیرنده با سیاست‌های غیر روتین و توسعه اقدامات مطالعاتی در این زمینه می‌تواند علاوه‌بر بهبود تجربه خرید مشتری، شرکت‌های مختلف را با رشد چشمگیر فروش و وفاداری مواجه کند.

 ارزیابی شما نسبت‌به روند توسعه مراکز خرید و آینده آنها در ایران چیست؟ 

درحال‌حاضر مراکز تجاری زیادی در سطح کشور ایجاد شده‌اند که احتمالاً برخی از پشتوانه مطالعاتی مناسبی برخوردار نیستند و مطابق نیاز منطقه و مشتریان طراحی نشده‌اند و حتی در برخی از موارد زیرساختی، مشکلات متعددی دارند اما به‌طورکلی می‌توان از تلاش مراکز تجاری موفق قدردانی کرد که با همه مشکلات و محدودیت‌ها همواره در کنار برندها بوده‌اند. نکته‌ای که می‌تواند کیفیت فعالیت مراکز خرید و درنتیجه صنعت خرده‌فروشی را بهبود بخشد این است که تا حد ممکن نگاه مالکانه به نگاه توسعه کسب‌وکار تبدیل شود و فضای تعامل برندها و مراکز خرید تقویت شوند که وضع موجود از این نظر با ایده‌آل فاصله دارد؛ در این زمینه فعالیت مجموعه‌هایی مثل تجارت طلایی همان‌طور که در سال‌های اخیر اثرگذار بوده نقش بسزایی دارد.

 

 

با‌توجه‌به گستردگی صنعت خرده‌فروشی در حوزه مراکز خرید، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برندهای پرتعداد داخلی و بعضاً خارجی، نیروی انسانی فعلی در ایران از پس ایجاد بستر پیشرفت این صنعت در آینده برمی‌آیند؟

به‌طورکلی حضور نیروی انسانی در این عرصه را در دو دسته کلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد؛ دسته اول نیروی انسانی باسابقه و آموزش‌دیده‌ای هستند که اکثراً تجربه کاری با برندهای خارجی و ملاحظات و نکات خاص هر برند را دارند و این کار را به‌صورت حرفه‌ای و مداوم دنبال می‌کنند که حضور آنها در این مجموعه ارزش زیادی خلق می‌کند و دسته دوم افرادی هستند که این شغل را به‌صورت موقتی می‌بینند و دید حرفه‌ای در این موضوع را دنبال نمی‌کنند که طبیعتاً با چنین رویکردی، ارزش خاصی چه در بخش فردی، چه در بخش بیزنسی خلق نخواهند کرد؛ البته توسعه این بازار، حضور رقبای جدی و ورود برندهای بین‌المللی می‌تواند تأثیر مثبت زیادی در رفع این موضوع داشته باشد.

 از برنامه توسعه 5 ساله آینده هلدینگ «دایامد» برای ما بگویید.

بعد از کمپین بسیار موفق و سخت اسپانسرینگ کاروان ملی المپیک در همکاری با کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی کشور، جایگاه حرفه‌ای و باکیفیتی را به‌عنوان یک برند ایرانی پیدا کردیم که در برند مل‌اندموژ 80 درصد فروش‌مان از طریق مشتریان وفادار اتفاق می‌افتد. این موضوع بسیار باعث افتخار و خوشحالی ماست که مشتریان ما را به‌عنوان برندی که می‌توانند به آن وفادار باشند و خریدشان را تکرار کنند، می‌شناسند.

ما در سال 1401 برنامه توسعه مفصلی داشتیم؛ از اضافه کردن برند به سبد برندهایی که داریم و همین‌طور توسعه فروشگاهی که به‌واسطه شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی حاکم تصمیم گرفتیم که برنامه توسعه را با تأخیر شروع کنیم اما در ادامه سرعت بالاتری به این هدف خواهیم داد. تلاش‌مان این است که طراحی‌های ‌ما در همه برندها به سلیقه و علاقه ایرانی نزدیک شود.

برای ورود به بازارهای بین‌المللی زیرساخت‌های خوبی را در سال 1401 آماده کردیم که در سال 1402 به این حوزه وارد می‌شویم و تلاش‌مان این است که اولین شرکت ایرانی باشیم که به‌طور واقعی وارد بازار بین‌المللی شده‌ایم.

با‌توجه‌به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و برنامه‌هایی که داریم در تلاشیم که ظرف 3 سال آینده برترین فعال این صنعت از نظر گستره جغرافیایی، کیفیت و تنوع مشتریان باشیم.

در حوزه برندهای خارجی هم امیدواریم با‌توجه‌به سیاست‌های در پیش گرفته‌شده دولت حاضر، با برداشته شدن تحریم‌ها و درواقع کم شدن محدودیت‌ها بتوانیم تجربه دست‌اولی از برندهای با‌کیفیت بین‌المللی برای مشتریان ایجاد کنیم. فکر می‌کنیم مشتریان ایرانی لایق این هستند که به تنوع خوبی از برندهای بین‌المللی دسترسی داشته باشند، همین‌طور معتقدیم این اتفاق باعث ایجاد فضای رقابت جدی‌تری برای برندهای ایرانی می‌شود که این رقابت کمک می‌کند تا برندهای ایرانی کیفیت‌شان روزبه‌روز بالاتر برود و خدمات بهتری برای مشتریان‌شان فراهم کنند.

تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , برندسازی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مشتری مداری , برندهای بین المللی , باشگاه مشتریان , تولید , طراحی , صنعت مد , دایامد , مل اند موژ , همکاری , رقابت , وفادارسازی مشتری , دایاتک , توسعه برند , هلدینگ دایامد , توسعه محصول

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان