دغدغه‌های «مک‌دونالد» در پساکرونا

دغدغه‌های «مک‌دونالد» در پساکرونا
دغدغه‌های «مک‌دونالد» در پساکرونا

طبق یک شکایت جدید، رستوران‌های مک‌دونالد سیستم شناسایی صوتی را به طور آزمایشی به کار گرفته که بدون اجازه مشتریان، صدای آن‌ها را ثبت می‌کند.

یکی از مشتریان رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد، به دلیل ثبت کردن اطلاعات بیومتریک مشتریان در یکی از رستوران‌های این شرکت، بدون رضایت مشتری شکایت کرده است. طبق اسناد دادگاه، شارون کارپنتر یکی از مشتریان «مک‌دونالد» در ایالت ایلینوی ادعا می‌کند سیستم مورد اشاره قانون حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک را نقض می‌کند زیرا قبل از استفاده از فناوری شناسایی صوت برای ثبت سفارش از مشتری اجازه دریافت نمی‌کند. قانون (BIPA) در ایالت ایلینوی آمریکا تصویب شده و طبق آن شرکت‌ها باید جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک مشتریان (از جمله صوت، اجزای صورت، اثر انگشت و غیره) را به مشتریان‌شان اطلاع دهند. «ایلینوی» یکی از معدود ایالت‌های آمریکا بوده که قوانینی در خصوص حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک تصویب کرده است.در متن شکایت، کارپنتر اوایل سال گذشته میلادی به یکی از رستوران‌های خودروگذر مراجعه کرده و به جای اپراتور انسانی، سیستم هوش مصنوعی (Apprente) سفارش او را ثبت کرده است. این شاکی ادعا می‌کند شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای، صوت مشتریان را جمع‌آوری می‌کند تا بتواند سفارش‌های مشتریان را به درستی دریابد اما «مک‌دونالد» درباره جمع‌آوری صوت مشتریان به آنها اطلاع‌رسانی نکرده است. همچنین این شرکت قوانینی در خصوص نگهداری اطلاعات ندارد که نشان دهد از اطلاعات چه استفاده‌ای می‌شود یا چه مدت آن‌ها را نگهداری می‌کند. رستوران زنجیره‌ای درسال۲۰۲۰ اعلام کرد مشغول آزمایش نرم‌افزار شناسایی صوت در ۱۰رستوران است. این سیستم اصوات مشتریان را هم ثبت می‌کند.

 

 

اقدام عجیب

درحالی که بحران مالی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا جای خود را به بهبود اقتصادی سریع می‌دهد، گزارش شده رستوران‌های زنجیره‌ای ایالات متحده جای تخفیف در لیست خود را به وعده‌های غذایی ترکیبی گران‌قیمت داده‌اند. براساس این گزارش، رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود مانند «مک‌دونالد»، «کی‌اف‌سی» و «وندیز» به منظور افزایش فروش و سود خود و جبران افزایش هزینه‌های مواد غذایی، شروع به حذف غذاهای ارزان‌قیمت در خود کرده و آن‌ها را با وعده‌های غذایی جدید و گران‌قیمت جایگزین می‌کنند.در این استراتژی که گفته می‌شود فروش سالانه رستوران‌های دارای سرویس محدود را به میزان 11.5درصد در ماه گذشته افزایش داده، تعداد غذاهای 5دلاری و ارزان‌تر کاهش یافته و به جای آن‌ها، وعده‌های غذایی ترکیبی 10 تا 30دلاری و گران‌تر افزایش پیدا کرده است. براساس داده‌های «بلک باکس اینتلیجنس» حاشیه سود هم در چندین رستوران زنجیره‌ای افزایش یافته است. مک‌دونالد تمام رستوران‌ها و نمایندگی‌های خود را در آمریکا بازرسی می‌کند. «پیتر صالح» تحلیلگر موسسه BTIGL) ) در این باره گفت:«غذاهای ترکیبی درلیست، در واقع برای سود نیستند. همه‌گیری کرونا همچنین زنجیره‌های فست‌فود را مجبور به جلوگیری از تولید اقلام جدید کرده است. گزارش شده رستوران‌های «کی‌اف‌سی» در لیست خود سینی مزه «فیلاپس» 5 دلاری را که شامل یک پای ظرفی یا مرغ، همراه با یک نوشیدنی، شیرینی و گاهی اوقات یک بیسکویت بود و درسال 202 عرضه می‌شد،‌ متوقف کرده است. از سوی مقابل، این رستوران زنجیره‌ای وعده‌های غذایی خانوادگی را که حدود 30دلارهزینه دارند، اکنون عرضه می‌کند. فست فود زنجیره‌ای «دومینوز پیتزا»  تبلیغات پیتزاهای نصف قیمت خود را برای سفارشات آنلاین به حالت تعلیق درآورده و می‌گوید برای افزایش بازدید از این فروشگاه به این تخفیف نیازی ندارد. «وندیز»، یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای ایالات متحده هم غذاهای ترکیبی ارزان خود را که در سال 1989معرفی شد و شامل موارد 99سنتی بود، جایگزین کرده است.

 

 

آمار نگران‌کننده

از طرفی، در حالی طی چندین سال اخیر استقبال از گیاه‌خواری و همبرگر گیاهی در رستوران‌های مک‌دونالد افزایش یافته که نتایج یک بررسی نشان داده همه‌گیری‌ بیماری‌های گیاهی تا ۳۰درصد محصولات مهم غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اوضاع با وخیم‌تر شدن تغییرات آب‌وهوایی در حال بدترشدن است. محققان بررسی‌هایی را درباره مدل‌سازی خطر گسترش عوامل بیماری‌زا در گیاه و کمک به پیش‌بینی و جلوگیری از شیوع آن انجام داده‌اند. مدل‌سازی و پیش‌بینی شیوع بیماری می‌تواند به راهبردهای دقیق‌تری برای کاهش و جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر کمک کند. شیوع بیماری‌های جهانی گیاهان در حال افزایش است و تامین موادغذایی جهانی را تهدید می‌کند.میانگین تلفات محصولات‌غذایی عمده مانند گندم، برنج و ذرت به دلیل آفات و بیماری‌های گیاهی از ۲۱تا ۳درصد بوده است.مواردی مانند نظارت بر بیماری‌های گیاهی، سیستم‌های تشخیصی بهبود یافته و مدل‌سازی جهانی، پیش‌بینی بیماری برای کاهش شیوع بیماری در آینده و محافظت از عرضه جهانی موادغذایی ضروری هستند و ابزارها و تکنیک‌های جدید برای کنترل این بیماری‌ها می‌توانند به جلوگیری از گسترش آن‌ها کمک کنند. بیماری‌های گیاهی در مرزهای ملی متوقف نمی‌شوند و مسافت زیادی فراتر از اقیانوس‌ها هم مانع گسترش آن‌ها نخواهد شد. این نوع ابزارها می‌توانند برای کمک به ایجاد انعطاف‌پذیری در برابر شیوع بیماری‌های گیاهی آینده استفاده شوند. در حالی که برخی بیماری‌ها مانند زنگ گندم و بیماری بادزدگی (بیماری مهمی که سیب‌زمینی‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث قحطی در کشور ایرلند شد) تحت نظارت جهانی هستند، اما سایر بیماری‌های زراعی به‌ طور منظم کنترل نمی‌شوند. چند شبکه نظارتی وجود دارد، اما باید توسط آژانس‌های بین‌دولتی با یکدیگر مرتبط شوند و به سیستم‌های نظارتی جهانی گسترش یابند. با استفاده از حسگرهای الکترونیکی می‌توانیم نظارت بر بیماری را بهبود بخشیم و از این طریق به سرعت بیماری را شناسایی و سپس به ردیابی عوامل بیماری‌زا در گیاهان کمک کنیم. تلاش‌های طیف گسترده‌ای برای جلوگیری از بیماری‌های همه‌گیر گیاهی لازم است. این به آن معناست که اقتصاددانان، مهندسان، دانشمندان محصولات زراعی، متخصصان بیماری‌های زراعی، متخصصان ژنتیک، جغرافی‌دانان، تحلیلگران داده، آمارشناسان، کشاورزان، استفاده‌کنندگان از محصول و سایر افراد برای محافظت از محصولات با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 

منبع: BLOOMBERG.COM

 

 

تگها : مک دونالد , کی اف سی , کرونا , هوش مصنوعی , پساکرونا , پساپاندمی , مک دونالد در پسا کرونا , کاهش شیوع بیماری , همبرگر گیاهی , گیاه خواری , وندیز , هوش مصنوعی در رستوران

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان