ربات انسان‌نمای «تسلا» جدیدترین فناوری خاص دنیا

ربات انسان‌نمای «تسلا» جدیدترین فناوری خاص دنیا
ربات انسان‌نمای «تسلا» جدیدترین فناوری خاص دنیا

 

رویای جایگزینی کامل ربات به جای انسان، هر چند در ابتدا بسیار خوشبینانه و دور از باور عمومی بود، اما رفته‌رفته با افزایش تکنولوژی در دسترس قرار گرفت و اکنون بشر به مرحله‌ای رسیده که به راحتی می‌تواند ادعای حضور کامل ربات به جای انسان و حذف تدریجی کارهای فیزیکی را مطرح کند.

عامل تحقق این رویا هم کسی نیست جز بنیان‌گذار برند مشهور «تسلا». ایلان ماسک، رئیس برند تسلا، پس از تسلط بر بازار خودروهای خودران و تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین میلیاردرهای دنیا، از دنیای جدید که قصد فتح آن را دارد خبر داد؛ ربات انسان‌نمای تسلا.

این کارآفرین مشتاق گفت، تا سال آینده نمونه اولیه یک ربات انسان‌نمای تسلا با نام «تسلا بات» را در اختیار خواهد داشت. «ماسک» در یک رویداد آنلاین درباره پیشرفت‌های «تسلا» در زمینه هوش مصنوعی گفت:« این ربات با مجهز بودن فناوری مشابه خودروهای نیمه‌خودکار تسلا، قادر خواهد بود کارهای ساده و تکراری را انجام داده و افراد را از انجام کارهای خطرناک یا خسته‌کننده بی‌نیاز کند.»

او ادامه داد:« مسلما تسلا بزرگ‌ترین شرکت رباتیک جهان است زیرا خودروهای ما ربات‌های نیمه‌هوشیاری هستند که روی چرخ راه می‌روند. بنابراین، منطقی است که این فناوری را در کالبد ربات‌های انسان‌نما قرار دهیم.»

بازارگرمی‌های «تسلا» و ستایش فناوری اتوماسیون آن، باعث شده این خودروساز و سیستم کمک‌ راننده آن زیر ذره‌بین قرار بگیرند. قانونگذاران حوزه ایمنی در ایالات متحده پس از مشاهده از یک سری تصادفات، بررسی این فناوری را آغاز کردند. «تسلا» متهم است به اینکه رانندگان را گمراه و به دروغ آن‌ها را متقاعد کرده با وسایل‌ نقلیه به اصطلاح خودکار تسلا می‌توانند خودشان رانندگی کنند. به هرحال «ماسک» از این سیستم دفاع کرده است. این جنجال‌های سیستم خودران تسلا، در کنفرانس آنلاین 2ساعت و نیمه مورد بحث قرار نگرفت و مخاطبان هم چیزی در این خصوص نپرسیدند. ماسک در این کنفرانس متعهد شد ربات انسان‌نمای تسلا کاملا بی‌خطر خواهد بود. او گفت، «تسلا بات» که 5 انگشت خواهد داشت و به رنگ سیاه و سفید طراحی شده، رفتاری «دوستانه» دارد و به گونه‌ای ساخته شده است که می‌توان از دست آن فرار کرد و به احتمال زیاد بر نیروی بازویش فائق آمد.

 

 

او به شوخی گفت: «امیدوارم چنین شرایطی اتفاق نیفتد، اما هیچ‌کس از آینده خبر ندارد!»

«ماسک» که به گفته نشریه فوربس، دومین فرد ثروتمند جهان است، در این کنفرانس اظهار داشت که معتقد است ربات‌ها به تدریج نیاز به انجام کار فیزیکی را برای مردم از بین می‌برند. او گفت:« من فکر می‌کنم اساسا در آینده کار فیزیکی یک انتخاب خواهد بود.»

«ماسک» به عنوان مدیرعامل تسلا، این شرکت را از یک استارتاپ نوپا به یک صنعت خودروسازی الکتریکی تبدیل کرد و این برند ماه گذشته اولین سود سه ماهه خود را یکمیلیارد دلار گزارش کرد.

برند «اسپایس ایکس» که به «ایلان ماسک» تعلق دارد، در بازار پررونق هوافضا در حال رقابت و برتری است. شرکت Neuralink ، دیگر برند تحت سلطه «ماسک» هم قصد دارد ایمپلنت‌های مغزی‌ای را توسعه دهد که مغز انسان و رایانه را به هم متصل می‌کنند. این پادشاه دنیای فناوری بارها و بارها مخالفت خود را با دیدگاه‌های قانون‌گذاران در بسیاری از مسائل مطرح کرده است؛ از جمله این مسائل می‌توان به استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بحث در مورد عملیات «تسلا» و پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد که کارخانه‌های او را تحت تاثیر قرار داده‌اند. این برند سابقه بدی در حوزه نیروی انسانی داشته و اتهامات مختلفی از جمله به شیوه‌های کار ناعادلانه و اخراج سازمان‌دهنده اتحادیه را در کارنامه خود دارد.

رویاهای متعاقب

«ایلان ماسک» در جدیدترین سخنرانی خود اعلام کرده؛ به احتمال زیاد این شرکت اجازه استفاده از فناوری رانندگی خودران خود موسوم به FSD را به دیگر خودروسازان خواهد داد. این کارآفرین برجسته این صحبت‌ها را در مراسم Tesla Al به زبان آورده است. «ماسک» سال‌هاست تاکید می‌کند؛ فناوری رانندگی خودران «تسلا» از حضور داشتن یک انسان پشت فرمان ایمن‌تر است .با وجود این، مقامات آمریکایی پس از ۱۰ مورد تصادف جدید که منجر به زخمی شدن ۱۷ نفر و فوت ۱ نفر شده است، تحقیقات کاملا جدیدی را برای بررسی سیستم رانندگی خودران «تسلا» آغاز کرده‌اند. «ماسک» در پاسخ به این سوال که آیا تسلا نرم‌افزار خود را به صورت یک منبع آزاد در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار خواهد داد، گفت:« اساسا ایجاد یک فناوری کاملا جدید هزینه‌های بسیار بالایی دارد، در نتیجه شما نیاز به منابع مالی دارید.»

در نهایت اگر دیگر شرکت‌های خودروسازی به دنبال این فناوری باشند برای ما بسیار خوب خواهد بود زیرا این فناوری را در دیگر محصولات شرکت‌ها هم خواهیم دید.

این مساله می‌تواند به نفع دیگر شرکت‌های خودروسازی هم باشد. زیرا دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت برای توسعه سیستم رانندگی خودران خود نخواهند داشت. با تمام این‌ها، کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که بشر سالیان سال با خودروهای کاملا خودران که سطح ۵ سیستم‌های رانندگی خودکار به حساب می‌آیند، فاصله دارد و مسائل پیچیده حقوقی و بیمه‌ای هم در این میان وجود دارد .با وجود این، «ماسک» همچنان اعتقاد دارد سیستم رانندگی خودران «تسلا» در نسل بعدی به قدری کامل خواهد بود که یک سطح ایمنی جدید را به راننده و سرنشینان خواهد داد. «تسلا» علاوه بر عرضه نرم‌افزار جدید، سخت‌افزار جدیدی را هم معرفی خواهد کرد که انتظار می‌رود تا سال آینده میلادی به طول بینجامد. این سیستم حدود ۴ برابر تواناتر از سخت‌افزار فعلی است. این اظهارات تنها یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که «ماسک »اعلام کرد شبکه سوپرشارژر شرکت تسلا از اواخر سال جاری میلادی در اختیار دیگر شرکت‌ها هم قرار خواهد گرفت.

منبع: REUTERS.COM

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , تکنولوژی , هوش مصنوعی , تسلا , فناوری , ربات , کارآفرین , ایلان ماسک , تسلا بات

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان