روایت شاهرخ کشاورز از بازار پوشاک در شب عید

روایت شاهرخ کشاورز از بازار پوشاک در شب عید
روایت شاهرخ کشاورز از بازار پوشاک در شب عید

مردم خریدار حال و خدمات خوب هستند

 

شاهرخ کشاورز، کارشناس حوزه مراکز خرید و صنعت خرده‌فروشی می‌گوید سالی که روزهای پایانی آن را پشت سر می‌گذاریم در حوزه توسعه شعب فروشگاهی صنعت پوشاک رونق داشت و زیرساخت فروش آنلاین در بخش وبسایت از سوی برندها تقویت شد.

شاهرخ کشاورز، از فعالان عرصه مد و لباس و کارشناس حوزه مراکز خرید و صنعت خرده‌فروشی در تحلیل شرایط حاکم بر بازار پوشاک طی یک ماه پایانی سال به هنرآنلاین گفت: پیرو روند رو به افزایش سهم بازار و حضور برندهای پوشاک در مراکز خرید، امسال هم شاهد افتتاح شعب جدید از سوی برخی برندهای پوشاک بودیم که پس از ماه‌ها به تعویق افتادن فعالیت‌ها در پی شیوع کرونا، اتفاق مهمی بود.

 

 

با توسعه مراکز خرید، برندهای پوشاک داخلی از این فرصت استفاده کردند و مشخصاً در شهرهایی مانند اهواز، سیرجان، تبریز، ارومیه، اصفهان، تهران و کرج، برندهای جوان، پویا و نوظهور در مراکز خرید جدید، شعب خود را افزایش دادند و با اشاره به اینکه این روند در پاییز امسال و در پی ناملایمات اجتماعی با آهنگ کندتری پیش رفت، اظهار داشت: برندهای پوشاک در همان مقطع هم به توسعه خود ادامه دادند و باوجود تمام کمبودها و مشکلات صنف پوشاک، هرچند در حوزه توسعه شعب فروشگاهی سال خوبی را تجربه کردند اما اگر از حال و روز تولیدکنندگان بپرسید، آنها به دلیل نوسانات نرخ ارز و تورم در بحث تأمین منابع مواد اولیه و منابع انسانی دچار مشکل شده‌اند.

مسلماً طی امسال، مراکز خریدی موفق بوده‌اند که بخش‌های خدماتی بیشتری داشتند. امروز دیگر مردم الزاماً برای خرید کالا به مراکز خرید نمی‌روند و فضاهای خدماتی همچون هایپر مارکت، کافی شاپ، فودکورت، رستوران، گیم سنتر، فکرکده، سینما، شهربازی و مواردی از ایندست از جمله دلایل حضور آنها در مراکز خرید است؛ در نتیجه اینکه مرکز خریدی ساخته شود تا صرفاً کالا بفروشد، دیگر برای مخاطب جذابیت ندارد و مردم بیشتر خریدار حال و خدمات خوب هستند.

 

 

در اسفندماه، بازار تابع هیجانات روانی خواهد شد هرچند که ایام نوروز برای مردم مهم است و تقاضا ناخودآگاه افزایش می‌یابد اما گرانی محصولات ممکن است برای تولیدکننده و مصرف‌کننده هزینه بالایی به دنبال داشته باشد.

قدرت خرید مردم مشخص است و برندها حتی اگر تحت فشار هم باشند، نباید این مسئله روی قیمت محصول منعکس شود زیرا وقتی مشتریان قادر به خرید محصول به علت گرانی نباشند، ماندن البسه روی رگال به هیچ وجه اتفاق خوشایندی برای تولیدکنندگان و فروشندگان نیست.

شخصاً نمی‌توانم پیش‌بینی خاصی داشته باشم اما این جریان با قیمت نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد هرچند تجربه نشان داده است که تولیدکنندگان ایرانی در سال‌های اخیر به خوبی یاد گرفته‌اند که چگونه باید خود را با شرایط تطبیق دهند و اینکه مصرف‌کنندگان تا چه اندازه خود را باقیمت‌های جدید وفق خواهند داد، بحث دیگری است که باید دولتمردان برای آن تصمیم گرفته و شرایط بهتری را برای مردم ایجاد کنند.

کرونا معایب بسیاری داشت اما یک حسن آن این بود که اقتصاد دیجیتال را در کشور جلو انداخت و در نتیجه برندها از باب نیاز و نه انتخاب به اقتصاد دیجیتال و فروش آنلاین روی آوردند. امروز وقتی سایت‌های برندهای ایرانی را رصد می‌کنیم، تغییرات شگرفی در طراحی و ظاهر سایت، عکاسی صنعتی، دسته‌بندی محصولات و درگاه پرداخت آنلاین مشاهده می‌شود و پر واضح که سطح تعامل برندها با خرده‌فروشان بزرگ‌تر مانند دی‌جی‌کالا، بانی‌مد و سایت‌های مشابه افزایش یافته است.

منبع: هنر آنلاین

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , مراکزخرید , برندهای پوشاک , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , طراحی , مد و لباس , شاهرخ کشاورز , توسعه , برندهای ایرانی , هنر آنلاین , قدرت خرید

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان