روبات‌ها و ایجاد تحول در انبارداری برندها

روبات‌ها و ایجاد تحول در انبارداری برندها
روبات‌ها و ایجاد تحول در انبارداری برندها

برندهای بزرگ طی یک دهه اخیر پس از ارائه خلاقانه‌ترین و بهترین محصولات ممکن، مدل دیگری از مشتری‌مداری را به نمایش گذاشته‌اند؛ استفاده از روبات به جای نیروی انسانی.

 برندهایی مانند آمازون پیشگام این عرصه شده‌اند و اکنون پس از سپری کردن آزمون و خطاهای متعدد، فصل جدیدی از پیشرفت تکنولوژی در انبارداری برندهای بزرگ آن هم توسط روبات‌ها رقم خورده است؛ به حدی که اکنون در انبار برخی برندها، جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل کالاها بدون هیچ‌گونه دخالت انسانی و توسط 60 روبات کارآزموده انجام می‌شود.

حتی اخیرا برند آمازون در تکمیل خلاقیت‌هایش ضمن استفاده مناسب از روبات‌ها در انبارهایش، سیستم «click and collect» را راه‌اندازی کرده که طبق آن، محصولات سفارش داده شده به صورت تجمیعی در یک پارکینگ انبار می‌شوند و طبق درخواست ارائه شده به دست خریداران می‌رسند. این نمونه‌ها، نشانه کاملی از رسوخ تکنولوژی در تاروپود برندهای بزرگ است؛ آنچه راه آینده را روشن‌تر از همیشه ترسیم می‌کند.

 

 

افزایش خلاقیت‌ها

آمازون یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آنلاین جهان به شمار می‌رود که صاحبش جف بزوس ۵۳ساله را به یکی از متمول‌ترین انسان‌های کره زمین تبدیل کرده است.

گفته شده راز موفقیت آمازون نحوه انبارداری آن است. سایت آمازون یک بازار مجازی بسیار بزرگ است که در آن روزانه محصولات مختلفی از یخچال و تلویزیون گرفته تا موبایل و... به فروش می‌رسد. همین موضوع باعث شده این شرکت تعداد بسیار زیادی انبار بزرگ داشته باشد. هر محصولی به محض ورود به انبار در اولین جای خالی قرار می‌گیرد و تنها از طریق بارکدی که روی آن قرار دارد می‌توان  محصول مورد نظر را یافت. این روش باعث شده تا بیشترین فضای ممکن برای ذخیره‌سازی پیدا شود و قفسه‌های کمتری خالی بمانند. همچنین کارمندانی که تازه استخدام می‌شوند وقت خود را صرف یادگیری قسمت‌های مختلف انبار نمی‌کنند. در گوشه‌گوشه انبار روبات‌هایی به نام کیوا (kiva) محصولات سفارش داده شده را از این‌سو به آن‌سو می‌برند. آمازون برای خرید این روبات‌ها هزینه سنگینی را متقبل شد و ۷۷۵میلیون‌دلار در سال ۲۰۱۲ میلادی صرف کرد تا آنها را به انبارهای خود بیاورد. اما صرف این هزینه هنگفت، ارزش داشت چراکه جف بزوس مدیر ۵۳ ساله این برند توانست با چنین اقدامی سکان هدایت و رهبری صنعت خرید و فروش آنلاین دنیا را در اختیار بگیرد. به هر حال پروسه جایگزین کردن این روبات‌ها چهار سال به طول انجامید. روبات‌های آمازون ثابت کردند استفاده از این ابزار مجازی برای انبارداری به‌صرفه‌تر از بهره‌گیری انسان‌هاست. همچنین روبات‌ها مشکل کمبود نیروی کار به‌خصوص در تعطیلی‌ها که تعداد خریدها بیشتر می‌شود و کارمندان به استراحت احتیاج دارند را حل می‌کنند.

 

 

 منبع: BLOOMBERG.COM

تگها : خرده فروشی , نیروی انسانی , ماهنامه تجارت طلایی , برند , آمازون , روبات‌ , انبارداری , click-and-collect , خلاقیت , رباتیک , انبارداری برند , kiva , روبات kiva , جایگزین نیروی انسانی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان