زیرساخت های نرم افزاری، جزء جدایی ناپذیر بازار تجارت الکترونیک

زیرساخت های نرم افزاری، جزء جدایی ناپذیر بازار تجارت الکترونیک
زیرساخت های نرم افزاری، جزء جدایی ناپذیر بازار تجارت الکترونیک

 

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند و از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمانبر است و نتایج به دست آمده از برر سی های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود. در این شرایط به کارگیری یک سیستم جامع برای مدیریت یکپارچه و اتوماتیک فرآیندهای مالی سازمان بیش از پیش اهمیت می‌یابد. پس در نتیجه امروزه شرکت‌های نرم‌افزاری در افزایش یا کاهش سرعت روند توسعه اقتصاد کشور سهم قابل توجهی دارند، از این رو با مدیرعامل شرکت نرم افزاری «شرکت هلو » که اخیرا سهم قابل توجهی از بازار نرم افزار را در صنعت خرده‌فروشی به خود اختصاص داده گفت وگویی داشتیم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

 در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق فعالیت در این حوزه و دلیل شکل‌گیری شرکت «هلو» برای مخاطبان ما بگویید؟

حمیدرضا صدیقیان، مدیرعامل گروه فن‌آوری «هلو» هستم؛ گروهی که با تولید نرم‌افزار حسابداری کارش را شروع کرد و درحال‌حاضر برای بیش از 150 صنف مختلف راهکارهای جامع و هوشمند ارائه می‌کند. همه‌ هدف ما از ابتدا تا الان در این چندین سال این بوده که بتوانیم محصولی ارائه کنیم تا نیاز هر کسب‌وکار را به‌خوبی بشناسد و در کنار آن، مسئولیت‌های سنگین اصناف و کسب‌وکارها را به دوش بکشد. گروه هلو حالا در مسیر هوشمندسازی مشاغل قرار گرفته تا پیشرفت و رشد کسب‌وکارها را چند قدم جلوتر از دیگران تضمین کند. درواقع در تمام این سال‌ها، خودمان را تنها محدود به ارتقای نرم‌افزار حسابداری نکردیم و در کنار آن، سرویس‌ها و محصولاتی را تولید کردیم تا هیچ کسب‌وکاری از چرخه‌ پیشرفت جا نماند. درواقع کسب‌وکارهای کوچک و اینترنتی سرویس آنلاین ابرا، برای شرکت‌های کوچک و متوسط HOLOO APEX، برای سازمان‌ها SPAD و BPMS و برای پشتیبانی هوشمند، چت‌بات HIRAX را تولید کرده‌ایم.

در کشور ما، تعداد شرکت‌های نرم‌افزاری کم نیستند ولی در دو سال گذشته، شاهد افزایش سهم شرکت «هلو» در صنعت خرده‌فروشی بودیم، این رشد سریع چگونه شکل گرفته است؟

طبعاً این رشد یک‌شبه اتفاق نیفتاده و روندی مستمر و طولانی داشته است و دلیل اصلی آن هم به‌نوعی تولید تخصصی نرم‌افزار HOLOO APEX برای هر صنف به‌صورت ویژه است. درواقع سهم هلو در این مدت 57 درصد است. نرم‌افزارهای حسابداری بسیاری در بازار وجود دارند که در جایگاه خودشان حائز اهمیت و مورد تقدیر هستند و طبعاً اگر تعداد رقبای ما آن‌قدر زیاد نبود، تلاش برای رشد و پیشرفت هم به وقفه می‌افتاد. ما از همه‌ رقبای‌مان درس می‌گیریم (چه در رشد و چه در پیشرفت) و مزیت‌های رقابتی را از دل همین رصدها بیرون می‌آوریم. مزیت رقابتی هلو در این است که برای هر صنفی به‌صورت تخصصی نرم‌افزار حسابداری تولید می‌کند و نیازهای هر صنف را به‌خوبی می‌شناسد. برای یک طلافروش، قناد، مالک و صندوق‌دار یک فودکورت، هایپرمارکت و ... چه‌ چیز بهتر از اینکه نرم‌افزاری داشته باشد که به‌صورت تخصصی برای او تولید شده باشد؟ در کنار این موارد می‌توان به اهمیت محاسبه دقیق قیمت تمام‌شده محصولات با توجه به صنوف مختلف، در شرایط اقتصادی فعلی اشاره کرد.

 

 

 به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری، آیا شما و همکاران‌تان توانسته‌اید به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟

مهم‌ترین شعار ما همیشه این بوده که چند قدم جلوتر از نیاز مشتری باشیم و چالش‌های اصناف و کسب‌وکارها را پیش از مواجهه با آنها شناسایی و برطرف کنیم اما هیچ‌گاه ادعا نمی‌کنیم که همه‌ نیاز فعالان بخش‌های مختلف صنعت را برطرف کرده‌ایم. بااین‌حال همیشه در حال کشف و خلق مسیرهایی هستیم که بتوانیم هر چالشی را پیش‌بینی و رفع کنیم تا دشواری کسب‌وکارها را به حداقل برسانیم.

 به نظر شما به‌لحاظ نرم‌افزاری شرکت‌های ما به این بلوغ رفتاری و عملکردی رسیده‌اند که بتوان عنوان کرد بازار ما به نرم‌افزارهای خارجی نیازی ندارد؟

با توجه به اینکه امور مالی و حسابداری در کشورهای مختلف متفاوت است، همه‌ تمرکز و هدف ما این بوده نرم‌افزاری تولید کنیم که با توجه به قوانین مالی و حسابداری کشور طراحی شود و نیاز هر صنف را به‌خوبی بشناسد. با‌این‌حال وقتی بازار رقابتی شود، به نفع همه‌ ماست تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌های نیروهای متخصص‌مان هم از تجربه موفق دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها استفاده کنیم، هم خودمان را بسنجیم و هیچ‌گاه درگیر سکون نشویم.

در دو سال گذشته و با بروز بحران کرونا بسیار می‌شنویم که گفته می‌شود سهم تجارت الکترونیک در کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری افزایش یافته است، به نظر شما سهم زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این جهش چقدر بوده است؟

زیرساخت‌های نرم‌افزاری جزء جدانشدنی از بازار تجارت الکترونیک هستند. قاعدتاً دسترسی به ابزارهای آنلاین و همچنین اتصال سرویس‌های آفلاین به آنلاین موجب رونق و توسعه تجارت الکترونیک در این روزها شده است. زیرساخت‌های فنی و مالیاتی نیز در بخش‌های اقتصادی، سهم بالایی در این موضوع داشته‌اند.

به نظر می‌رسد امروز، تمام شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی به نحوی دیتا و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند ولی گرفتن خروجی‌های مناسب و استخراج گزارش‌های تحلیلی که در تصمیم به آنها کمک کند، همچنان نقطه ضعف محسوب می‌شود؛ آیا نرم‌افزار شما توان پاسخ‌گویی به این نیاز را دارد؟

ما در بخش‌های مختلف مانند تحقیق و توسعه بازار، مخاطبان نمایندگی‌ها، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و... به شناخت دقیق و جامعی از جامعه‌ هدف خود برسیم و طبق داده‌های‌مان استراتژی مناسب را داشته باشیم. ما با استفاده از اطلاعاتی که از CRM هلو استخراج می‌کنیم. همیشه تحلیلی مناسبی از نیازمندی‌های مشتریان خود در اختیار داریم. در این شبکه، نمایندگان فروش و خدمات نیز منابع و داده‌های مناسبی را در اختیار شبکه فروش و توسعه محصول هلو قرار می‌دهند.

 

 

یکی از مفاهیمی که در دوران کرونا، استفاده از آن افزایش یافت دورکاری بود، شما با این پدیده چگونه برخورد کردید و چگونه به شرکت‌هایی که از نرم‌افزار شما استفاده می‌کنند خدمات ارائه دادید؟

قبل از دوران کرونا و به نوعی از سال‌ها پیش، محصولات هلو امکان استفاده به‌صورت ریموت (دورکاری) را در اختیار داشتند. از این جهت شرکت برای مشتریان خود آمادگی لازم را از این جهت داشته است. در زمان‌های پیک کرونا ما به‌خاطر حفظ سلامت همکاران‌مان دورکاری داشتیم و بخش‌های پشتیبانی و فروش به‌صورت ریموت فعالیت‌های‌شان را پیش می‌بردند. بدون شک از آنجایی که دورکاری جزو اولین تجربه‌های ما بود و هیچ‌وقت دورکاری‌های طولانی‌مدت نداشتیم، با چالش‌هایی مواجه شدیم اما از تجربه دیگر کشورها استفاده کردیم و توانستیم علاوه‌بر حفظ سلامتی همکاران‌مان، کارها را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. در همین میان، صرف‌نظر از همه‌گیری پاندمی‌هایی مانند کرونا، یکی از اهداف بلندمدت شرکت ما، رسیدن به دورکاری 80 درصد از پرسنل با حفظ کیفیت و افزایش بهره‌وری در همه زمینه‌هاست.

 

 از نظر شما، نفوذ شبکه‌های اجتماعی و گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین برای کسب‌وکار تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟

گسترش شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های فروش در وضعیتی که دیگر نمی‌توان دنیایی بدون اینترنت را تصور کرد، قطعاً فرصت محسوب می‌شود. وقتی اکثر کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در شبکه جهانی اینترنت فعالیت می‌کنند و بهترین و خلاقانه‌ترین محتواها از دل این شبکه‌ها بیرون می‌آیند، ما نمی‌توانیم آن را تهدید به حساب بیاوریم. من معتقدم انحصاری‌شدن هر فضایی بیشتر از سودی که ممکن است داشته باشد، دارای ضرر است. ضمن اینکه ما در شبکه‌های اجتماعی با جامعه‌ بزرگ‌تری از مخاطبان آشنا می‌شویم و روند جذب بسیار گسترده‌تر خواهد بود؛ بنابراین برنده کسی است که همیشه با تکنولوژی همراه شود و هدف ما هم همراستاکردن مشتریان‌مان با تکنولوژی‌های روز دنیاست.

 

 

 یکی از نیازهای جدی همه‌ کسب‌وکارهای ما با باشگاه مشتریان ((CRM است، شما در این حوزه چه خدمات قابل‌ارائه‌ای به فعالان صنعت دادید؟

مشتریان به دلیل ارتباط مستقیمی که با عملکرد سازمان‌ها دارند مهم‌ترین دارایی ما محسوب می‌شوند. آنها منابع ارزشمندی برای فرصت‌ها و تهدیدات مرتبط با شرکت هلو هستند. بی‌شک مديريت ماهرانه روابط مشتريان با سازمان به يك چالش مهم در رقابت كسب‌و‌كارها تبدیل شده است. در این میان هر سازمانی در تلاش برای شناخت مشتریان خود است تا انتظارات و نیازهای آنها را شناسایی کند و بکوشد که آنها را برطرف کند.

درواقع هدف اصلی CRM در گروه محصولات هلو، حفظ مشتری، بهبود ارائه‌ خدمات، افزایش فروش و در نهایت افزایش سود است. حال ممکن است بپرسید که چگونه یک سیستم ارتباط با مشتری می‌تواند به پول‌سازی ختم شود؟ پاسخ ساده است! اگر شما سیستم و عملکردی داشته باشید که بتوانید مشتریان فعلی سیستم‌تان را راضی نگه دارید و ارتباط‌تان را با آنها حفظ کنید و در نهایت هر آنچه را مشتریان شما به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار دهید، مشتری شما در سیستم‌ کاری‌تان ماندگار می‌شود. حتی اگر کسب‌وکارتان به گونه‌ای باشد که فرد تنها به‌صورت محدود و حتی یک‌بار از شما خرید کرده باشد، با یک سیستم CRM  کارآمد ممکن است مشتری دوباره به سراغ خرید نرود ولی می‌تواند شما را تبلیغ کند و باعث شود بقیه از شما خرید کنند.

 اگر عملکرد شایان‌توجهی از شرکت «هلو» وجود دارد که تا‌به‌حال آن‌طور که باید به آن توجه نشده بفرمایید.

شرکت مهندسی نرم‌افزار هلو برای بیش از 150 صنف به‌صورت تخصصی و با توجه به نیاز هر صنف نرم‌افزار تولید می‌کند. همزمان اتوماسیون، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ارائه می‌کند و برای همه‌ نیازهای یک کاربر از یک شرکت تازه‌تأسیس تا یک شرکت بزرگ، نرم‌افزارهای متفاوتی دارد.

شما در توسعه نرم‌افزار علاوه‌بر رصد ترندها، نیازهای روز بازار و نیازهای اختصاصی هر یک از مشتریان آیا فاکتورهای دیگری را برای توسعه محصول در نظر می‌گیرید؟

نیاز کاربران به ابزارهای جانبی ازجمله پیاده‌سازی اتوماسیون‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که باعث بهینه‌سازی و سهولت فرآیندهای کسب‌وکارها می‌شود، از مهم‌ترین فاکتورهای شرکت هلو برای توسعه محصول است. در همین میان نیاز به هوشمندسازی مستمر کسب‌وکارها باعث شده تا بتوانیم سرعت بالاتری در رصد نیازمندی‌های مشتریان داشته باشیم.

ما در گذشته با معرفی نرم‌افزار حسابداری هلو، تحول بزرگی را برای کسب‌وکارها ایجاد کردیم و به‌زودی سورپرایز بزرگی برای مشتریان‌مان خواهیم داشت. هدف ما همیشه توسعه‌ کسب‌وکارهای ایرانی‌ است.

تگها : نرم افزار , هوشمندسازی , صنعت خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , تکنولوژی , فروش آنلاین , کسب وکار , مشتری مداری , شرکت نرم افزاری , تجارت الکترونیک , باشگاه مشتریان , شبکه های اجتماعی , توسعه , افزایش فروش , شرکت هلو

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان