سامانه‌های ERP چراغ راه مسیر سازمان‌ها

سامانه‌های ERP چراغ راه مسیر سازمان‌ها
سامانه‌های ERP چراغ راه مسیر سازمان‌ها
 
 
همزمان با بروز مشکلات اقتصادي در کشور از انتقال پول گرفته تا همکاري با شرکت‌های مطرح بين‌المللي، شرکت توسعه یکپارچه «ایلیا» با سرمایه‌گذاری سنگين و تيمي توانمند به ‌قصد ارتقای اين صنعت و همچنين ايجاد اشتغال براي جوانان نخبه ایران، تاسیس شد. پریسا رادمهر، مدیرعامل این شرکت موفق و پرتلاش در ادامه توضیحات کاملی از نحوه فعالیت ایلیا‌گروپ به‌عنوان تنها نماینده انحصاری FOCUS ERP در ایران ارائه داده است که از نگاه‌تان می‌گذرد.
 
لطفا توضیحات مختصری در رابطه با نرم‌افزارهای ERP برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی ارائه فرمایید. (همراه با ارائه توضیحاتی از نحوه همکاری با شریک خارجی.)
سامانه‌های ERP بسته‌های نرم‌افزاری جامع از پیش‌تولید‌شده، ماژولار، استاندارد و قابل تنظیمی هستند که شامل مجموعه‌ای از ماژول‌های یکپارچه، از پیش‌طراحی‌ و مهندسی‌شده و آماده راه‌اندازی هستند که بر اساس نیازهای خاص سازمان‌ها با در نظر گرفتن مزایای رقابتی خاص آن سازمان، قابل تنظیم و پیکربندی است. 
سامانه‌های ERP، در حقیقت ابزارهایی هستند که مدیران و سیاست‌گذاران را قادر می‌سازند تا با ترسیم وضعیت مطلوب آینده با استفاده از بررسی و تحلیل روند اطلاعات و داده‌های واقعی و  در لحظه موجود سازمان، کنترل کامل بر وضعیت مالی و عملیاتی سازمان داشته و امکان مدیریت بهتری بر منابع شرکت را چه از منظر افزایش سودآوری و چه از منظر کاهش هزینه‌های عملیاتی فراهم می‌آورند که موضوع مدیریت منابع در شرایط تحریم و فشار اقتصادی اهمیتی دوچندان می‌یابد. 
همچنین سامانه‌های ERP با امکان what if analysis و امکانات مربوط به پیش‌بینی (Forecasting) و محاسبه سناریوی‌های مختلف، این امکان را می‌دهد که سازمان‌ها دید بهتری نسبت به آینده داشته باشند و سناریوهای مختلف در هر تصمیم‌گیری را بتوانند با کمترین هزینه بررسی و مطالعه کنند. 
ERP‌ها با یکپارچه‌سازی فرآیندهای اصلی سازمان و مدیریت به لحظه اطلاعات در سازمان، در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی براساس اطلاعات واقعی کمک شایانی می‌کنند.
شرکت فوکس(Focus Softnet) حدود سه دهه تجربه دارد و در حال حاضر داراي 22 شعبه مختلف در کشورهای مختلف است.
تکنولوژي ERP با محوریت در برگرفتن فرآیند‌های اصلی سازمان در حوزه‌های مالی، انبار، تولید، نگهداری و تعمیرات، کنترل کیفیت، مدیریت منابع انسانی، بازرگانی، لجستیک و... در سازمان‌ها اجرا شده و تمامی حوزه‌های اطلاعاتی و فرآیندی در یک سازمان بزرگ(Enterprise) را تحت پوشش قرار می‌دهد. این سیستم‌ها با تکنولوژی‌های جدیدی که اخیراً به آنها اضافه ‌شده است، هوش تجاری را به کسب و کارها اضافه کرده‌اند. از جمله این تکنولوژی‌های جدید و هوشمند می‌توانیم اشاره به هوش مصنوعی در ربات‌های مجازی و هوشمندی که می‌توانند قابلیت پاسخگویی و پاسخ‌دهی داشته باشند اشاره کنیم، یعنی می‌توانیم یک سری فرآیندها را به‌صورت مکانیزه توسط هوش مصنوعی در ERP پیش ببریم و با توجه به این هوش می‌توانیم گزارش‌های مختلف و ارزشمند را در سازمان‌ها داشته باشیم.
 
چه مدت از آغاز به‌کار شرکت فوکس ERP در ایران می‌گذرد؟
نمایندگی انحصاری این شرکت در ایران از سال 1395به شرکت توسعه یکپارچه ایلیا داده‌ شده است. شرکت فوکس در سال 1991 در کشور هندوستان تأسیس شد كه در ابتدا با یک تیم دو نفره شروع به کار کرد و در ادامه این مسیر تحول دیجیتال هم‌اکنون شرکت فوکس با فعالیت در 25 کشور دنیا، بیش از یک‌میلیون و 200 هزار کاربر را در دنیا به‌صورت آنلاین و زنده پشتیبانی می‌کند که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.
 
 
شرکت فوکس تاکنون چند پروژه در داخل کشور را به مرحله اجرا رسانده و در کدام پروژه‌ها همکاری داشته است؟
با توجه به سابقه سه‌ساله ایلیا به‌عنوان تنها نماینده انحصاری FOCUS ERP در ایران امروز اين افتخار را داریم که در دو شرکت پتروشيمي اميرکبير و پتروشيمي تبريز به استقرار ERP در چارچوب قراردادهای فیمابین بپردازيم.
همچنین با توجه به سابقه پرافتخار شرکت Focus Softnet در زمینه ارائه نرم‌افزارهای خرده‌فروشی و فروشگاهی (POS) و ارائه سیستم‌های یکپارچه مدیریت مالی، تیم ایلیا بر این باور است که می‌تواند رویکرد جدیدی از استفاده از تکنولوژی روز دنیا در صنعت خرده‌فروشی ایران ارائه کرده و انقلابی بزرگ در این صنعت ایجاد کند.
4. لطفا بفرمایید که نرم‌افزارهای ERP بر اساس چه استانداردهایی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد؟
دانش ایلیا برگرفته از Best practice‌های هر صنعت است که وندور‌های ارائه‌دهنده ERP پس از صرف هزینه‌های گزاف به آنها دست‌ یافته‌اند. پیاده‌سازی ERP در شرکت‌ها بر اساس متدولوژی که به‌ اختصار در ادامه به آن اشاره می‌شود انجام می‌گیرد.
متدولوژی ایلیا شامل هفت فاز اجرایی است و برگرفته از متدولوژی Focus ERP که برای سازمان‌های ایرانی متناسب و تدوین‌ شده است می‌باشد. در سازمان‌های پیشتاز که به بلوغ مطلوب سازمانی رسیده‌اند، پیاده‌سازی از نصب نرم‌افزار آغاز می‌شود چراکه آنها تجربه پیاده‌سازی چنین راهکاری را دارند و نهایتاً به دنبال به‌روزرسانی سیستم خود هستند ولی در سازمان‌های ایرانی که اغلب به مرحله بلوغ آی‌تی نرسیده‌اند، پیاده‌سازی باید از مرحله شناخت آغاز شود تا بتوان با نرم‌افزارهای سنتی و جزیره‌ای سازمان‌ها آشنا شد و اطلاعات سال‌های قبل آنها را در بستر جدید انتقال داد.
ایلیا به‌عنوان نمایندگی رسمی شرکت فوکس، حداکثر اطمینان از بهره‌گیری کامل و دقیق متدلوژی ذکر شده، با کیفیت استاندارد وندور، در پروژه‌های استقرار ERP خود را دارد.
 
 
چه ضرورتی برای استفاده از نرم‌افزارهای ERP در سازمان‌ها وجود دارد و چرا باید از آنها استفاده شود؟
در برهه اقتصادي فعلي با توجه به‌ضرورت اطلاع از بهاي تمام‌شده محصولات، مديريت منابع (که در شرایط فعلی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است) و جلوگيري از اتلاف آنها، توجه به استقرار سامانه‌های ERP، اهميتي صدچندان پيدا می‌کند. همچنین عدم امکان برنامه‌ریزی منابع سازمان با توجه به گستردگی کسب‌و‌کار‌ها و تنوع منابع سازمانی موجود، امری است که بدون وجود یک سیستم یکپارچه امکان‌پذیر نیست.
در حال حاضر ايران از معدود کشورهاي دنيا محسوب می‌شود که در صنایع خود با سامانه‌های ERP عجين نشده است. این در حالی است که در جهان بيش از 90درصد صنایع، در تمام طول زنجيره ارزش خود با ERP مديريت می‌شود.
باید بپذیریم در حوزه سامانه‌های ERP در ايران از سطح استاندارد بین‌المللی بسیار عقب هستيم که اين عقب‌ماندگی منجر به اتلاف شديد منابع و دوباره‌کاری‌ها، افزايش بهاي تمام‌شده محصولات و اشکالات جدي در مديريت زنجيره ارزش صنایع اصلي در کشور ما شده است.
 
 
درواقع استفاده از این نرم‌افزارها چه مزایایی برای سازمان‌ها در بر خواهد داشت؟
برای مدیریت دقیق و واقعی منابع سازمانی، شما نیاز به ابزارهای پیشرفته دارید. ابزارهای سنتی مثل آینه‌ جلوی ماشین هستند که گذشته را به شما نشان می‌دهند؛ سه ماه گذشته، 6 ماه گذشته، یک سال گذشته. حالا فکر کنید در گردنه‌های کوهستانی دشوار شما بخواهید رانندگی کنید صرفاً با آینه ‌جلوی ماشین، بدون دیدن جلوی ماشین و طبیعتا نمی‌توان انتظار ایمنی و سلامت از این سفر را داشت.
پس ERP‌ها می‌توانند چراغ راه مسیر پیش روی سازمان‌ها باشند و امکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هرچه بهتر را برای مدیران ارشد فراهم کنند. موارد زیر از جمله مزایای اصلی استفاده از ERP هستند:
امکان برنامه‌ریزی منابع اصلی سازمانی (نیروی انسانی، ماشین‌آلات، مواد و پول)؛
امکان دستیابی به یکپارچگی فرآیندی در سازمان؛
کاهش وابستگی به نیروی انسانی و مکانیزه شدن فرآیند‌های سازمانی؛
تمیز شدن اطلاعات سازمانی و ایجاد یکپارچگی اطلاعات در سازمان.
 
 
باوجود شرایط حاکم بر کشور برای ادامه همکاری با شرکت‌های خارجی با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟
در زمانی که همه شرکت‌هاي خارجي ERP حتي در زمان برجام، حاضر به حضور رسمي و پشتيباني رسمي از محصولات خود در ايران نبودند، شرکت فوکس با همکاري خوب، اعزام تيم‌هاي متعدد از کارشناسان خود به ايران و آموزش جوانان اين مرزوبوم در ايران و هند، توجه و اراده جدي خود را در اين همراهي به نمايش گذاشت.
ازاین‌رو باوجود شرایط سخت تحریم و عدم همکاری اکثریت شرکت‌های خارجی با ایران، روابط با شرکت توسعه یکپارچه ایلیا به‌گونه‌ای پیش رفته که نگرانی‌ها در مورد چالش‌های پیش رو به حداقل ممکن برسد و خوشبختانه در دوره‌های سخت گذشته که در تاریخ بی‌سابقه بودند، توانستیم ارتباط موثری با وندور داشته و کیفیت خدمات را در سطح حداکثری داشته باشیم.
 
 
 
از دیدگاه شما فضای رقابتی و نحوه ارائه خدمات شرکت‌های نرم‌افزاری داخل کشور که ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای ERP نیز هستند در حال حاضر به چه صورت است؟
اشکالی که در حال حاضر وجود دارد این است که ERPهایی که تعریف ERP را به‌عنوان یک بسته نرم‌افزاری استانداردشده دارای امکان مدیریت و برنامه‌ریزی منابع سازمان بر اساس بهروش‌ها داشته باشند در حال حاضر در ایران وجود ندارند و در واقع راهکارهای فعلی موجود در بازار با درجاتی از انحراف نسبت به یک ERP استاندارد در دسترسی هستند. 
همچنین امکان دسترسی به ERP‌های خارجی (که معمولا در کشور‌های توسعه‌یافته اروپایی یا آمریکایی هستند) به علت تحریم وجود ندارد. از مثال‌های مطرح ERP خارجی می‌توان از اوراکل، SAP، IFS و... نام برد که حتی در زمان‌های قبل از تحریم هم به دلیل نگرانی‌های موجود چندان علاقه‌مند به این همکاری نبوده‌اند.
در حال حاضر، تنها سامانه بین‌المللی ERP که به‌صورت رسمي در کشور حضور دارد و قادر به ارائه لایسنس اصلی و رجیستر شده به نام شرکت خریدار است، شرکت فوکس است.
لذا می‌توان این‌گونه عنوان کرد که شرکت ایلیا در شرایط موجود رقیبی در بازار ERP از لحاظ کیفیت و نوع محصول ارائه‌شده ندارد.
 
تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , نرم افزار , ماهنامه تجارت طلایی , ایلیاگروپ

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان