صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت مراکزخرید چند‌منظوره

صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت مراکزخرید چند‌منظوره
صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت مراکزخرید چند‌منظوره

صنعت غذا و نوشیدنی، اکسیر موفقیت مراکزخرید چند‌منظوره

خرده‌فروشی نمرده است. شاید فقط کمی روند کسل‌کننده‌ای داشته باشد! بخشی از آنچه به این صنعت شور و حال و حس زندگی بدهد، معماری از  یک‌سو و چگونگی استفاده از تمام فضای موجود تجاری از سوی دیگر است. از سویی، عوامل موثر جذب مشتری در مراکز تجاری می‌تواند گسترده و متنوع باشد. از ابتدای شکل‌گیری مراکز خرید به صورت مغازه، همواره دو عنصر خرید و تفریح به‌طور همزمان مورد توجه صاحبان آن بوده است. اهمیت ارائه امکانات سرگرمی و خدمات تفریحی در جذب مشتری به هیچ‌وجه قابل کتمان نیست. این موضوع از یک‌سو بر صاحبان برندها و از سوی دیگر بر مشتریان تاثیر می‌گذارد. مجموعه غذایی و رستوران امروزه تبدیل به نوعی تفریح و لذت شده است. خانواده‌ها برای گذراندن زمان، گاهی اوقات ترجیح می‌دهند خارج از منزل اقدام به صرف غذا کنند. یکی از عوامل موثر جذب مشتری در مراکز تجاری این است که همراه خرید، امکان صرف اغذیه‌ای خاطره‌انگیز در فودکورت به مراجعان هدیه داده می‌شود. در بخش سرگرمی با توجه به مساحت اختصاصی، امکان نصب دستگاه‌ها و بازی‌های مختلف برای کودکان و حتی بزرگسالان وجود دارد. اگر همراه خود کودک داشته باشید، خانواده با خیال راحت کودک را در محیط امنی می‌گذارد که مخصوص بازی کودکان طراحی شده و خود یکی از عوامل جذب است.

پیش به سوی سینما

امروزه رفتن به سینما در زندگی روزمره مردم تبدیل به نوعی تفریح شده است. طبق تحقیقات در مراکز تجاری دارای سینما، حدود 10 درصد از افرادی که برای دیدن فیلم به سینما می‌آیند در ادامه جهت خرید وارد طبقات تجاری مجتمع می‌شوند. البته تامین پارکینگ و تسهیل ورود و خروج و قشری که سینما جذب می‌کند هم باید مورد توجه قرار گیرد.

همیشه با ورزش

باشگاه ورزشی، مجموعه استخر و اسپا، اسکواش، سالن ورزشی چندمنظوره و امثال آنها امکاناتی هستند که ضمن جذب اقشار مختلف به خصوص جوانان، موجب ارتقای تعداد بازدیدکنندگان دائمی مراکز خرید می‌شوند.

جایی برای تفریح

بعضی از فعالیت‌ها بیشتر تفریح هستند تا ورزش. نمونه‌هایی مانند بولینگ، بیلیارد و فوتبال‌دستی در برخی از مراکز باعث جذب تعداد زیادی مراجعه‌کننده می‌شوند. زمانی که تفریح با خرید در کنار هم قرار گیرند، موفقیت یک مجتمع تجاری حتمی است. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر جذب مشتری در مراکز تجاری وجود فضاهایی برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌هاست. مجتمع‌های تجاري به‌عنوان يکي از مهم‌ترين کاربری‌های شهری در کنار توسعه اقتصاد شهری، نقش مهمي در توليد فضاهاي جديد شهري ايفا مي‌کنند. امروزه ايجاد مجتمع‌های تجاري چندمنظوره در شهرها، راهکار مناسبی براي توليد هسته‌هاي جديد شهري محسوب مي‌شوند. در برنامه‌ريزی براي ايجاد مجتمع‌های تجاري جديد توجه همزمان به مولفه‌های دسترسی مناسب، طراحي فضاهای فراغت و گردشگري از اهميت زيادي برخوردار است. مولفه‌هایی مانند فرم مناسب و انعطاف پذيری، کاربري‌های مختلط، سرزندگي، تناسب بصري و حس تعلق، نفوذپذيري، ايمني، امنيت و زمان‌بندی نقش مهمی در موفقیت یک مال و مرکزخرید دارند. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد بيش از 90 درصد از بازدیدکنندگان نگاه مثبتي به مطلوبيت مراکز تجاري داشته و مال‌ها را در پويايي فضاهاي شهري مناطق همجوار تاثيرگذار می‌دانند؛ چنانچه مکان‌یابی کاربري‌های مختلف تجاري، گردشگری، تفريحی و مسکونی در اراضي همجوار مجتمع‌ها هم اين موضوع را تاييد می‌کند.

 نقش صنعت غذا و نوشیدنی

 اخیرا طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، دو هزار شرکت‌‌ غذایی برتر در جهان از نظر شاخص‌هایی مثل درآمد، سود، دارایی و ارزش کالاهای تولیدی‌شان در بازار آزاد موردبررسی قرار گرفتند و سه شرکت نستله، پپسی و آن‌هایزر بوش به‌عنوان سه شرکت برتر غذایی و نوشیدنی در جهان معرفی شدند. سود نستله در سال 2019 برابر با 2/90 میلیارد دلار گزارش شد. در سال ۲۰۱8 درآمد این شرکت بالغ‌بر 9/78 میلیارد دلار بود. رشد این برند در سال‌های اخیر متأثر از تجارت نوشیدنی‌هایی نظیر «نسکافه» و «اسپرسو» بوده که ۶۸ درصد از مجموع درآمد‌های این شرکت از محل فروش این دو محصول حاصل می‌شود. این غول صنعت نوشیدنی و غذا طی سال‌های اخیر تمرکز خود را بر بهبود کیفیت غذایی و بهداشتی مشتریان خود قرار داده است. در این زمینه بخش سلامت شرکت نستله به‌تازگی با یک موسسه درمانی وارد همکاری ۱۴۵ میلیون دلاری شده است تا روش‌های جدیدی را برای کاهش آلرژی برخی افراد به غذا ایجاد کند. این نمونه به تنهایی نشان می‌دهد صنعت غذا و نوشیدنی تا چه اندازه در صنعت خرده‌فروشی تاثیر دارد.

منبع: RETAIL ME MAGAZINE

 

 

 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان