عبور از بحران‌ها نیازمند دانش مدیریتی قوی است

عبور از بحران‌ها نیازمند دانش مدیریتی قوی است
عبور از بحران‌ها نیازمند دانش مدیریتی قوی است

 

 به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، بام‌لند به خاطر مکان خاص و جذابیتی که دارد همه‌روزه مورد استقبال مخاطبان بسیاری قرار می‌گیرد. این مجموعه با شیوع ویروس کرونا همچون دیگر مجموعه‌های تجاری با افت فروش مواجه شد اما با درایت توانست ضرر کمتری را متحمل شود.

علی اسلامی، مدیرعامل مجموعه تجاری -گردشگری بام‌لند در گفت‌وگو با برنامه «ایران‌ریتیل‌شو» درباره شیوه مدیریتی خود و شرایط صنعت خرده‌فروشی در این دوران گفت: ما پیش از ورود کرونا به کشور تدابیری درباره نحوه رفتار با مستأجران‌مان و همچنین مشتری‌مداری در این دوران اندیشیده بودیم. عملکرد بام‌لند در این شرایط نسبت به سایر اشتغال‌ها بهتر عمل بود و از آنچه ما انتظار داشتیم فراتر ظاهر شد. به‌طور مثال در بخش کافه و رستوران  فقط 30درصد کاهش حضور مردم را داشتیم و حتی در بخش فشن رشد میزان فروش هم داشتیم. این رشد فروش به عوامل زیادی وابسته بود همچون تفاوت قیمت و افزایش واحد قیمت کالا بر اساس افزایش قیمت دلار.

علی اسلامی در پاسخ به سوال مهندس شاهرخ کشاورز که حال مراکز خرید امروز چگونه است و این امر چقدر از کرونا متأثر است، گفت: «تجارت ایران پیش از ورود کرونا هم در شرایط سالمی به سر نمی‌برد. شرایط امروز از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و آموزش مدیریتی صحیح بیشتر رنج می­برد تا از وجود کرونا. مشکلاتی که امروزه پیش ‌آمده کمتر تحت تأثیر این ویروس است چراکه مدیریت ما در این حوزه قوی نبوده. امروز هدف ما آموزش کارکنان نیست بلکه باید بدانیم چگونه به کارکنان‌مان انگیزه بدهیم و آنها را سر پا نگهداریم.»

یکی دیگر از مسائل روز در شرایط فعلی تغییر تعاملات در دوران کروناست و اینکه آیا این تعاملات پس از کرونا نیز به همین صورت خواهد بود یا خیر؟ علی اسلامی دراین‌باره گفت: «همان‌طور که گفته شد اصولاً مراکز خرید در شرایط مناسبی قرار ندارند و این موضوع ربطی به کرونا ندارد. ما در هر فصل بحران‌هایی داریم که باید بتوانیم از آنها عبور کنیم. عبور از این بحران‌ها هم نیازمند دانش مدیریتی قوی است.»

در چند سال اخیر تعداد مراکز خرید بسیار زیاد شده و با تغییر شیوه و روش‌شان مثل اضافه کردن سینما و رستوران، تحولی عظیم در سبک خود ایجاد کردند و باعث پیشرفت این صنایع نیز شدند. مهندس شاهرخ کشاورز با بیان این موضوع پرسید که برای آموزش نیروی نخبه در این زمینه چه باید کرد؟ اسلامی در این‌باره گفت: «قطعاً همان‌طور که گفتم مهم‌ترین موضوع درزمینه ریتیل، آموزش است؛ اما نه آموزش دانشگاهی؛ چراکه آموزش دانشگاهی فقط ممکن است به دانشجو دیدگاه‌هایی را در این زمینه ارائه بدهد. اما مدارس ریتیل به خاطر وجود افراد باتجربه قطعاً مؤثرتر و آموزنده‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال اصلی‌ترین فرمول اقتصاد در مراکز دانشگاهی این است که اگر قیمت بالا باشد تقاضا کم می‌شود و بالعکس؛ اما می‌بینیم که در بازار این‌گونه نیست. ما مفهومی به نام انتظار مشتری داریم که باعث می‌شود هرچه قیمت بالاتر برود درخواست مشتری هم بیشتر شود. البته این به معنای حذف کامل آموزش دانشگاهی در این حوزه نیست بلکه بهتر است در کنار آموزش‌های پایه، تجربیات نیز در اختیار افراد قرار داده شود.»

اسلامی در آخر به همکاران خود در حوزه ریتیل توصیه کرد: «دو عامل مهم موفقیت در حوزه ریتیل صداقت و برنامه‌ریزی است. افراد، با صداقت و برنامه‌ریزی است که می‌توانند ارتباط امنی را با سایر مجموعه‌ها ایجاد کنند. همچنین مدیران می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و مقایسه ارقام خود با سال‌ها و ماه‌های مشابه قبل، به آمارهای دقیقی دست پیدا کنند که این موضوع خود عاملی برای پیشرفت مجموعه‌هاست.»

 

تگها : خرده فروشی , باملند , فروشگاه , مراکزخرید , فروش , ایران ریتیل شو , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , مهندس شاهرخ کشاورز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان