مالکان مرکزخرید مهستان همدان بخشی از اجاره رابخشیدند

مالکان مرکزخرید مهستان همدان بخشی از اجاره رابخشیدند
مالکان مرکزخرید مهستان همدان بخشی از اجاره رابخشیدند

 به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، نه تنها در دوران بحرانی مثل این روزها، باید همیشه مهربان بود، بلکه باید با این معروف همیشه زندگی کرد. فقط گاهی باید بفهمیم که مهربانی چقدر زیبا و حیاتی است و این فهمیدن همیشه رایگان نخواهد بود. 

«#مهربان باش و دستی بگیر، شاید فردایی نباشد» پویشی است که در بازار همدان راه‌اندازی شده و پیرو آن کسبه و موجران واحدهای تجاری یکی پس از دیگری به این پویش می‌پیوندند و اجاره‌های یک یا دو ماه مستأجران واحدهای صنفی را به امید روزهای بهتر می‌بخشند.

نخستین مرکز خریدی که در این راه گام برداشت، پاساژ مهستان است در این مرکز خرید صاحبان واحدهای تجاری و موجران اجاره بالغ بر ۴۵ واحد تجاری را که بیش از ۶۰ درصد واحدهای موجود را شامل می‌شود، بخشیدند تا مهربانی را در عمل نشان دهند.

در واقع این  پویش در راستای پشتیبانی از کسبه در این شرایط بحرانی حاصل از شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی ایجاد شده است، به همین منظور به سراغ موجران و کسبه این مرکز خرید رفتیم تا با اطلاع‌رسانی سایر مراکز خیر در استان هم به این پویش بپیوندند.

عباس حبیبی، مدیر مرکز خرید مهستان به عنوان نماینده موجران کسبه این مرکز خرید، در این باره با اشاره به اینکه مالکان رغبتی به بیان نام و مطرح کردن خود ندارند می‌گوید: بر اساس یک تصمیم جمعی اجاره اسفندماه از مستأجران اخذ نشد و در صورت تداوم این وضعیت این اقدام خداپسندانه تمدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجاره این واحدهای صنفی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان است می‌افزاید: موجران این اقدام خداپسندانه را برای اینکه نشان دهند در کنار کسبه بوده و جدای آنها نیستند، انجام داده تا نشان دهند وحدت و همدلی بین بازاریان همدان به ویژه در شرایط بحرانی وجود دارد و عامل اصلی موفقیت در این وضعیت است.

 بنابراین با یک نگاه انسان دوستانه، صاحبان املاک از منفعت مادی اجاره خود گذشتند تا توجه به هم‌نوع در دیگر مراکز خرید سراسر کشور نیز قوت یابد، این اقدام در این شرایط بحرانی و کسادی بازار که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده، تسکینی برای کسبه است تا امیدوارانه به آینده نگاه کنند.

به مراکز خرید و موجران توصیه می‌کنم در این شرایط خاص همه در کنار هم باشیم و یکدیگر را درک کنیم و بدون تردید کمک به مستأجران و بخشودن یک یا دو ماه اجاره بهترین کمک در شرایط فعلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وحید شریفی از کسبه باسابقه مرکز خرید مهستان نیز در این باره تأکید می‌کند: موجران این پاساژ لطف بزرگی در حق کسبه کردند، ضمن اینکه این افراد هیچ وظیفه‌ای در برابر من بازاری ندارند، اما متأسفانه کسادی و کم‌رونقی بازار باعث شده که کسبه نه تنها اجاره‌بها بلکه حتی خرجی روزانه خانه خود را هم در نمی‌آورند.

او می‌گوید: از نظر بهداشتی تمام کسبه، بهداشت لازم را رعایت می‌کنند، اما شیوع ویروس کرونا باعث عدم حضور مردم در مراکز خرید شده و شرایطی را به وجود آورده که پس از این همه سال فعالیت در بازار  نخستین بار است آن را تجربه کرده و این سکون را می‌بینم.

من هم مجبور شدم با افرادی که حساب کتاب دارم و اجناس مغازه را تأمین می‌کنم، تماس بگیرم تا از نقد کردن چک‌‌ها خودداری کنند، چراکه روزانه چند قلم کالا بیشتر به فروش نمی‌رسد.

امیرحسین کریمی، از دیگر کسبه مرکز خرید مهستان با تأکید بر خرابی بازار شب عید ادامه می‌دهد: به دلیل شیوع کرونا بازار در یک ماه گذشته بی‌رونق بود و امیدواریم با گذر از این بحران سال جدید رونق اقتصادی به بازار بازگردد.

و درباره اقدام موجران مرکز خرید مهستان نیز بیان می‌کند: بخشیدن اجاره یک ماه به کسبه، آن هم در اسفندماه لطف بسیار بزرگی است و کمک حال ما بازاریان محسوب می‌شود.

 اسفندماه امسال با اسفندماه سال گذشته بسیار متفاوت بود و انتظار ما از بازار شب عید محقق نشد، با وجود آنکه با ژل ضدعفونی‌کننده و الکل، دستگاه کارتخوان و پیشخوان مغازه به طور مداوم ضد عفونی می‌شود، اما شیوع این بیماری باعث شده مردم برای حفظ جان خود در خانه بمانند.

امید خوشبخت مستأجر مرکز خرید مهستان هم می‌گوید: بخشیدن اجاره اسفندماه کسبه این مرکز خرید، یک اقدام خودجوش توسط مالکان بود و بر اساس لطف، همدلی و محبت موجران انجام شد، در حالی که کاسبی در سال جاری از رونق لازم برخوردار نبود و ما نتوانستیم به آنچه هدفگذاری کرده‌ بودیم برسیم.

نمی‌توانستیم هم از موجران درخواستی مبنی بر بخشودگی اجاره بها داشته باشیم، اما آنها کار بزرگی انجام دادند و خودشان نسبت به بخشودگی اجاره‌بها اقدام کردند، بنابراین من به عنوان نماینده کسبه این مرکز خرید، از همه مالکان تشکر کرده و امیدوارم این کار خیر بازاریان همدان، در سراسر کشور فراگیر شود و این بخشش، مهربانی و مودت هر چه بیشتر پررنگ شود.

او ادامه می‌دهد: ما مستأجران نمی‌توانیم ادعایی مبنی بر نگرفتن اجاره از موجران داشته باشیم، در واقع طرح این درخواست غیر منطقی است، اما موجران بر اساس 

همدلی و با همفکری یکدیگر دست به یک اقدام درخور و شایسته زدند.

 

امیدوارم این کار خیر بازاریان همدان، در سراسر کشور فراگیر شود و این بخشش، مهربانی و مودت هر چه بیشتر پررنگ شود

 

 امیدوارم سایر موجران و صاحبان املاک در حد بضاعت خود به کسبه کمک کنند تا این شرایط بحرانی، هرچه سریعتر سپری شود.

رضا صابونچی از معتمدان بازار همدان نیز اظهار می‌کند: طی یک پویشی با نامی ساده اما پرمعنا، بازاریان را دعوت کردیم تا در شرایط فعلی با  شیوع این ویروس و اقتصاد کم رونق اجاره یک ماه واحدهای صنفی را دریافت نکنند تا گوشه‌ای از مشکلات کسبه و بازاریان حل شود.

مردم شریف ایران در تمام بحران‌ها پای کار بوده و در مشکلات بزرگ با یاری یکدیگر به نتیجه رسیده و چالشها را پشت سر گذاشتند در حال حاضر هم  برای خروج از رکود اقتصادی مرحله اول باید کرونا را شکست دهیم و با تلاش و پشتیبانی یکدیگر مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم.

او می‌افزاید: بین موجران مرکز خرید مهستان، افرادی با منش و بینش والا اجاره ۶۰ درصد از واحدهای تجاری را با وحدت و ابتکار عمل اجاره به صورت همزمان بخشیدند.

قدم اول، بخشش اجاره اسفندماه و در صورت فروکش نکردن بیماری کرونا، این اقدام خداپسندانه با همت والای بازاریان تمدید خواهد شد از مردم دعوت می‌کنم به این پویش انسانی بپیوندند و هر فردی به اندازه بضاعت خود، نسبت به بخشودگی آنچه می‌تواند، اقدام کنند.

حجت‌الله ناصری، رئیس اتحادیه پوشاک همدان نیز می‌گوید: چشم امید کسبه به بازار شب عید است که بازار امسال با بروز بیماری کرونا کساد شد و فروش واحدهای صنفی به کمترین میزان خود رسیده است.

 بنابراین در این شرایط ویژه، بخشودگی اجاره‌بها باعث دلگرمی کسبه میشود  که در جدال با مشکلات اقتصادی یک راه تنفس برای آنها محسوب می‌شود. بخشیدن اجاره‌بها باعث کاهش مشکلات فراوان با وجود کسادی و رکود بازار فعلی می‌شود.

در ادامه از بانک‌ها تقاضا داریم در صورت امکان به نحوی بازاریان را در این بحران کمک کنند، امیدوارم با همکاری و پشتیبانی یکدیگر از این بحران عبور کنیم.

اتحادیه پوشاک در نظر دارد، با مراکز خرید همدان رایزنی کرده تا دیگر مراکز خرید نیز به این پویش بپیوندند در مرکز خرید شهرآرا نیز  قرار است مذاکرات لازم برای بخشیدن اجاره واحدهای صنفی صورت گیرد، این اقدامات باعث دوام کسبه در بازار می‌شود

 

منبع: فارس

تگها : مراکز خرید , ویروس کرونا , بحران اقتصادی , همدان

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان