مراکزخرید نقش بسزایی در اشتغال‌زایی پایدار داشته است

مراکزخرید نقش بسزایی در اشتغال‌زایی پایدار داشته است
مراکزخرید نقش بسزایی در اشتغال‌زایی پایدار داشته است

 

 برنامه زنده باد زندگی که از شبکه دو سیما با اجرای محمد خسروی پحش می شود، روزش سی ام فروردین ماه امسال،  میزبان مهندس شاهرخ کشاورز نماینده ایران در انجمن مراکزخرید خاورمیانه وشمال آفریقا بود.

در ابتدای برنامه مهندس کشاورز در معرفی انجمن مراکزخرید گفت: همه جای دنیا مراکز خرید یک NGO هایی دارند که دانش مدیریت مراکز خرید را با هم دیگر به اشتراک می گذارند. این صنعت یک انجمن جهانی دارد و در قاره‌ها و نقاط جغرافیایی مختلف هم زیرمجموعه‌هایی دارد که ایران با توجه به اینکه عضوی از خاورمیانه است، طبیعتا ارتباطات مراکز خریدش با این کشورها انجام می‌شود.

شاهرخ کشاورز در پاسخ به سوال مجری درباره فعالیت مراکز خرید در دوران کرونا اظهار داشت: اگر در یک ماه گذشته بنا بر تصمیمات دولتی مراکز خرید تعطیل بودند، اما هزینه‌های این ها توقف نکرده، مراکز خرید ما هر کدام چند صد نیرو دارند که حقوق و بیمه‌ شان را باید پرداخت کنند.

وی در ادامه در خصوص پرسنل این مراکز بیان کرد: مراکزخرید و سازمان های بزرگ هزینه از دست دادن نیروی کارآزموده و جذب مجددشان برایشان خیلی بیشتر است. اما ماجرا اینجاست الان یک بار مالی سنگین روی دوششان است و انتظار می‌رود که مشخصا از اداره مالیات و از سازمان تامین اجتماعی که حداقل در این زمان‌ها اگر مراکز خرید، برندها و تولید کنندگان نیروهایشان را اخراج نکردند و نگه داشتند، یک مساعدت‌هایی هم بشود که بتوانند حفظشان کنند.

مهندس کشاورز به عنوان نمونه گفت: یکی از مراکز خرید موفق تهران که شهرت خوبی دارد در همین فروردین ماه که تعطیل بوده فقط یک میلیارد تومان حقوق داده است و عددی بیش از 200 میلیون تومان حق بیمه پرداخت کرده است در حالی که کاملا تعطیل بوده است. زیرساخت‌ها، تاسیسات، امنیت و ضدعفونی هزینه هایی است که انتظار می‌رفت وزارت نیرو حداقل بتواند یک همراهی هم در تسهیل هزینه‌ها بکند.

نماینده ایرانی انجمن مراکز خرید خاورماینه درباره کمپین حمایت از کسبه توضیح داد: تقریبا از اول اسفندماه یک پویش ملی توسط حدود 75 تا از مراکز خرید کشور به صورت رسمی شکل گرفت که یک تا سه ماه اجاره‌هایشان را بخشیدند. این اتفاق خیلی به صورت ملی و با علاقه‌مندی مردم شکل گرفت و در نظر داشته باشید هزینه‌های اجاره هزینه‌های سنگینی است و بخشش یک تا سه ماه عدد قابل توجهی است. امروز کوچکترین مغازه‌های ضعیف‌ترین مراکز خرید ما از 3 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان اجاره دارند. به طور میانگین فقط اسفندماه نزدیک به 80 میلیارد تومان بخشیده شد.

مدیرمسوول نشریه تجارت طلایی در خصوص بازتاب این کار خیر افزود: کار ارزشمندی که مراکز خرید ایران کردند مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی هم قرار گرفت و تقلید کردند از رفتار شایسته مراکز خرید ایران. تدبیر و نوع‌دوستی که مراکز خرید کشور ایران داشتند باعث شد که مراکز خرید کشورهای عربی هم اجاره‌هایشان را تا سه ماه ببخشند به مستاجرهایشان و یک اتفاق ارزشمند افتاد که تصویر بین‌المللی کشورمان را بهبود داد و انقدر اثرگذار بود که عملا ما الگوی تعدادی از مراکز خرید منطقه‌ای شدیم. چند روز پیش یکی از روزنامه‌های معروف هند مقاله‌ای بسیار بلند بالا داشت دررابطه با عکس‌العمل مراکز خرید دنیا نسبت به ویروس کرونا که به حرکت ارزشمند مراکز خرید ایران هم پرداخت.


مهندس شاهرخ کشاورز در جواب به پرسش خسروی درباره اشتغال زایی این صنعت گفت: امروزه مراکز خرید متوسط و متوسط رو به بالای ما حداقل 500 نیرو دارند. مراکز خرید ما واقعا در سال های گذشته نقش بسزایی در اشتغال‌زایی پایدار داشتند و الان هم بیش از 40 صنف حداقل در مراکز خرید ما فعال هستند.

در پایان مهندس کشاورز درباره ادامه فعالیت مجتمع های تجاری در این شرایط بیان کرد: جامعه مراکز خرید کاملا همسو با سیاست‌های ستاد ملی کرونا حرکت می‌کند. روزانه چندین هزار نفر در مراکز خرید تردد می‌کنند حفظ سلامت مردم خط قرمز کلی مراکز خرید است. مشتری پادشاه است و اگر مشتری وجود نداشته باشد کسب و کاری هم وجود ندارد و مراکز خرید سلامت مشتریانشان برایشان اولویت است در نتیجه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

 

منبع: مثبت نیوز

تگها : مراکز خرید , ماهنامه تجارت طلایی , مهندس شاهرخ کشاورز , انجمن مراکزخرید خاورمیانه و شمال آفریقا , ریتیل

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان