چرم «مَنطِ» مخاطبان خود را با طبیعت پیوند می‌دهد

چرم «مَنطِ» مخاطبان خود را با طبیعت پیوند می‌دهد
چرم «مَنطِ» مخاطبان خود را با طبیعت پیوند می‌دهد

اصالت و شخصیت، توأمان در برند منط

فضا و فرهنگ مد جامعه امروز ایران، بستر مناسبی را فراهم کرده تا تمامی دست‌اندرکاران این عرصه بیش از هر زمان دیگری به پویایی، خلاقیت و نوآوری نیاز داشته باشند. چرم «مَنطِ» باور دارد که دامنه وسیع تولید و طراحی محصولات چرمی یکی از پایه‌های اصلی این فضاست که بیش از پیش اهمیت یافته است. در همین راستا و با بهره‌گیری از تجربه و تخصصی 50 ساله و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود که همواره با چاشنی نوآوری و خلاقیت، اقدام به طراحی و تولید محصولاتی به‌روز و باکیفیت کرده‌ است تا بتواند سهم بسزایی در تأمین سلایق مختلف علاقه‌مندان به این عرصه را داشته باشد و طی مدت‌زمان کوتاهی پله‌های توسعه را به‌سرعت طی کرد؛ ازاین‌رو با امیرحسین پورمنطقی، مدیرعامل این برند گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه میخوانید.

 

 

لطفاً یک بیوگرافی کوتاه از خودتان و سابقه فعالیت‌تان در این صنعت برای ما ارائه دهید.

امیرحسین پورمنطقی متولد مرداد 1373 و بزرگ‌شده در یک خانواده صنعتی و تولیدی هستم که بالغ بر 53 سال بیزینس خانوادگی‌ام چرم و کارخانه چرم‌سازی بوده است. می‌توان گفت تجربه، تخصص و ریشه قوی در این صنعت داریم.

 پدربزرگم در چندین رسته شغلی ازجمله فرشبافی، پوشاک و تولید چرم طبیعی فعالیت داشته است که برحسب علاقه پدرم، صنعت تولید چرم را ادامه دادند و هم‌اکنون هلدینگ «چرم آفتاب» با نیم‌قرن تجربه تأمین‌کننده متریال چرم طبیعی برندهای ایرانی و غیرایرانی زیادی است. من به‌عنوان نسل سوم این خاندان باتوجه‌به علایق و آرزوهای دوران نوجوانی و جوانی که به صنعت مد و فشن و برندهای مطرح آن دوران داشتم، پا جای پای پدر با اندکی تمایز گذاشتم و در سال 1392 با‌توجه‌به خلئی که در بازار مد و پوشاک احساس می‌کردم و اهدافی که داشتم، تصمیم به شکل‌گیری ایده خود گرفتم.

از داستان شکل‌گیری برند «مَنطِ» برای‌مان بگویید.

شکل‌گیری هر هدف و ایده‌ای نقطه عطفی از تمام فرصت‌های به‌وجود‌آمده در زندگی هر انسانی است. من با پرورش دادن اهداف و علایقم به این صنعت و با به اتمام رساندن تحصیلات خود در رشته مهندسی متالوژی و با ورود به رشته MBA در سال 1395، اولین فروشگاه محصولات چرمی خود را در مشهد بعد از گذر از چندین سال رؤیاپردازی و تکامل روح اهدافم افتتاح کردم و این برند (منط) شکل گرفت. می‌توان گفت این اتفاق برای من هماهنگ‌ترین اتفاق با ذات به همراه یک رضایتمندی درونی بود که همین امر را می‌توان در طراحی لگو برند نیز مشاهده کرد.

ازجمله اموری که برایم در این وادی اهمیت داشت، فارغ از سهم بازار و مباحث درآمدی، ساختن اثری ماندگار در جهان هستی بود. قطعاً این مسیر وامدار حمایت پرقدرت همسر و خانواده‌ام، هنر و تجربه پدرم در شکل‌گیری این هدف بزرگ نیز بوده است.

 

برند «مَنطِ» درحال‌حاضر دارای چه تعداد شعبه است و این شعب در کدام شهرها هستند؟

از اولویت‌های منط همیشه برای رشد متوازن داشتن برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت بوده است. در اولین برنامه 5ساله بعد از تأسیس اولین فروشگاه با پیاده کردن استراتژی جغرافیایی خود همراه با تقسیم‌بندی منطقه‌ای کشور برای تأسیس فروشگاه‌های محصولات چرم و به عرضه درآوردن هنر منحصربه‌فردمان، با داشتن خطوط کامل چرم‌سازی در شرکت خانوادگی و همین‌طور راه‌اندازی کارخانه تولید محصولات چرمی، استفاده از دانش روز جهان، تجارب چند دهه فعالیت و هنر خلاقانه طراحان فست‌فشن، تصمیم به حفظ دائمی کیفیت چرم به‌عنوان اولویت تغییرناپذیر برند منط در حوزه چرم گرفتیم.

بعد از گذر از برنامه 5 ساله با 20 فروشگاه فعال در مراکز استانی کشور، از سال 1400 وارد برنامه 3 ساله خود شدیم که بالغ بر 25 شعبه فعال که در هدف‌گذاری شرکت بوده است، راه‌اندازی شوند. در نظر داریم در سال 1402، 12 شعبه جدید نیز در تکمیل مسیر اهداف خود تأسیس کنیم؛ درنهایت پیش‌بینی می‌کنیم قریب به 40 شعبه در سراسر کشور آماده ارائه محصولات چرمی در حوزه چرم داشته باشیم.

درحال‌حاضر چه تعداد نیرو در مجموعه شما مشغول به فعالیت هستند و روند ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در «مَنطِ» طی دو سال اخیر به چه صورت بود و چالش‌های مرتبط با موضوع منابع انسانی را چگونه در مجموعه خود مدیریت کرده‌اید؟

همان‌طورکه عنوان کردید می‌توان گفت یکی از چالش‌های بزرگ در مَنطِ و حتی در کشور بحث منابع انسانی متخصص و کارآمد باتوجه‌به شرایط ریتیل کشور است. باوجوداین، مَنطِ با داشتن کادر مدیریتی مجرب سعی در انتخاب و به‌کارگیری استعدادهای نهان در زمینه‌های مختلف کرده است. این شرکت ضمن اولویت بر پرورش توانمندی‌های فرد می‌کوشد تا افراد را به نقطه تخصصی در این امور برساند تا بتواند در جهت توسعه کسب‌وکار خود بهره‌مند شود.

می‌توان گفت امروزه بالغ بر 200 نفر به‌صورت مستقیم و 600 نفر به‌صورت غیرمستقیم هم‌مسیر اهداف این خانواده بزرگ هستند.

دغدغه شما برای طراحی محصولات و وجه تمایز محصولات برند «مَنطِ» نسبت‌به سایر برندها چیست؟

محصولات برند مَنطِ با اولویت کیفیت و طراحی منحصربه‌فرد خالقان برای به اشتراک گذاشتن حس خوب با همگان بوده است. این ارزشمندی برای مخاطبان را از ابتدای فرآوری چرم در طراحی خود آغاز کرده‌ایم که باعث زیبایی و ماندگاری و داشتن امضای شناخته‌شده در محصولات چرمی شده است. این امر با استفاده از چرم‌های انیمال پرینت (Animal print ) و فانتزی دست‌رنگ با هدف تغییر نگاه مخاطب به چرم انجام شده است. ما به‌دنبال ساختن سلیقه‌ای خاص از خود در مخاطبان‌مان هستیم.

 

 

مسیری را که سایر برندهای چرم حدود دو دهه طی کرده‌اند، برند «مَنطِ» در 3 سال طی کرده است. در مسیر این تعالی و رشد، چه فاکتورها، عوامل، مجموعه‌ها و افرادی نقش داشته‌اند؟

ازجمله عواملی که در رشد روزافزون این برند نقش داشته می‌توان به مشاوران زبده و استفاده از دانش روز جهانی، کتاب‌های تخصصی و تجربیات متخصصان و داشتن ساختار مشخص برای هر بخش اشاره کرد.

علاوه‌بر‌آن، داشتن ریشه 53 ساله خانوادگی و تجربیات طولانی در این صنعت، همچنین داشتن کارخانه تخصصی چرم طبیعی و کارخانه‌های مجهز تولید محصول باعث تعالی و رشد برند شده است. در این راستا، در اتاق‌های فکر مَنطِ باتوجه‌به شرایط خاص کشور و پارامترهای جهانی موجود در این صنعت ازجمله عوامل مؤثر در موفقیت این برند را باید ایجاد تفکر چابک با داشتن نیروی انسانی متخصص و دلسوز دانست. مَنطِ با پیدا کردن نقاط ارزش شرکت و تعریف کاملی از مخاطب توانسته پله‌های موفقیت را هرچه سریع‌تر طی کند.

باتوجه‌به رشد و توسعه سریع این برند در کشور، لطفاً پیرامون برنامه‌های آتی برند «مَنطِ» در حوزه‌های افزایش سهم بازار، طراحی محصولات و برنامه‌های رضایت مشتری توضیح دهید.

یکی از برنامه‌های اولویت‌دار که بیش از پیش مدنظر مدیران ماست، ساختن تجربه ماندگار از برند، ایجاد ارزشمندی از کالا و پارامترهای برند برای مخاطبان و همراهان مَنطِ است. همچنین در نظر داریم خدمات احساسی و کاربردی برای همراهان خود را افزایش دهیم.

در مَنطِ اولویت همیشه براساس زمان و فرصت‌های جاری شکل می‌گیرد و فرهنگ توسعه براساس توان بالقوه در جای‌جای منط قابل مشاهده است. همچنین در این برند بایدها و نبایدها در سازمان و ساختار محصولات تعریف شده است.

در برنامه 5 ساله گذشته، اولویت محصولات تعریف‌شده که در حفظ ذات برند بوده است، در هدف‌گذاری 3 ساله سرفصل محصول و برند است و در برنامه آتی 5 ساله سرفصل برند خواهد بود.

چرم مَنطِ با با تکمیل رسته‌های تخصصی محصولات چرمی در حوزه پوشاک و افزایش کمی و کیفی این رسته‌ها، مسیر خود را در سال‌های پیش‌رو دنبال خواهد کرد و این اطمینان را به همراهان خود می‌دهیم که در سرفصل برنامه‌های 5 ساله خود در حوزه پوشاک باقی خواهیم ماند و بیش‌ازپیش به ساختن برندی منحصربه‌فرد می‌کوشیم.

توان رقابتی صنعت چرم ایران را در بازارهای جهانی چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا به خارج از کشور هم صادرات دارید؟

بازار چرم ایران به‌دلیل قدمت، تجربه، تخصص، داشتن مواد اولیه باکیفیت و منابع انرژی ارزان و فرآوری مقرون‌به‌صرفه دارای توان رقابتی بالایی با سایر بازارهای جهانی است، مسیر تبدیل پوست به چرم و تبدیل چرم به محصولات چرمی مانند تفاوت نفت و پتروشیمی برای کشور است که در هر لایه از این اتفاق می‌توان ارزش واقعی این صنعت در ایران را دید.

مَنطِ در تکمیل مسیر رشد خود در سال 1395 به‌دلیل شرایط بحرانی و خاص کشور، ریتیل (Retail) بازار و حضور برندهای خارجی قدرتمند محکوم به گرفتن سرخط از سخت‌ترین برندها برای خود بود و این اتفاق با سرفصل تعریف اقیانوس آبی در تضاد است. ما از ابتدای فعالیت خود با ورود به بازار صادراتی و تولید محصولات با طراحی‌های منحصربه‌فرد همیشه مصمم به ایجاد فرهنگ – تجربه متفاوت مشتری از محصول، برند و محیط فروشگاه بودیم که با این امر توانسته‌ایم در اقیانوس آبی خود بمانیم.

مَنطِ در دوران قبل از کرونا با ایجاد پایگاه اروپایی خود در کرواسی با برنامه‌های صادرات خود در این قاره توانست تجربیات موفقی در حوزه محصولات چرمی داشته باشد و با ورود به کشورهای عمان، استرالیا و... به شکل B2B سهم بازار قابل‌توجهی از محصولات چرمی ایجاد کند و به‌زودی با آماده‌سازی زیرساخت‌های داخلی و درون‌سازمانی به شکل B2C در کشورهای CIS و همسایه و کانادا عرضه محصولات خواهیم داشت.

 

 

باتوجه‌به عدم حضور برندهای خارجی در کشور، فکر می‌کنید برندهای ایرانی در این مدت چقدر موفق عمل کرده‌اند؟

این عدم حضور یک فرصت کم‌سابقه در صنعت ریتیل (Retail) کشور است و برندهای ایرانی این فرصت را دارند که از ظرفیت‌های پیش‌آمده مثل جایگاه‌های خالی فروشگاهی تا ارتباط مستمر و قابل ذکر و محکم با مشتریان بهره‌مند شوند. شاید مهم‌ترین قسمت همین بحث ارتباطی برندهاست که می‌توانند این فرصت را داشته باشند با مشتریان جدیدی در این حوزه ارتباط بگیرند و دلیل کافی را برای آن نقطه تهدید که ممکن است با ورود برندهای خارجی ایجاد شود به مشتریان خود داده باشند که مشتریان از برندهای ایرانی چشم‌پوشی نکنند و مسیر طولانی‌تری را با برندهای داخلی طی کنند.

اگر برندهای خارجی به ایران ورود پیدا کنند، برخی از برندهای ایرانی دیگر پاسخگوی نیاز مشتریان نخواهند بود، چه توصیه‌ای برای برندهای ایرانی دارید تا بتوانند در سطح بین‌المللی هم به فعالیت خود ادامه بدهند؟

امروزه هر برند با تعریف دقیق DNA خود برای مشتریان و ایجاد چشم‌انداز در این مسیر با مشتریانش می‌تواند مسیر بازارسازی و درعین‌حال برندسازی برای خود را در گام‌های بسیار درستی طی بکند، امروزه پارامترهایی که تهدیدکننده است بیشتر درون‌سازمانی هستند تا ورود برندهای خارجی و مزیت‌های دلار و شرایطی که از لحاظ ارزی برای کشور وجود دارد. این موارد نیز نقاطی هستند که در زمان ورود برندهای خارجی باز هم مزیت رقابتی تأثیرگذاری خواهند بود اما کافی نیستند.

الان شرایط صنعت خرده‌فروشی ایران به‌گونه‌ای است که هنوز برای بسیاری از برندها فضای خالی جهت ورود وجود دارد، مشروط بر آنکه بتوانند این فضاها را شناسایی کنند و مختصات دقیق از بازار برای خودشان داشته باشند.

در پایان، از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود در این صنعت داشته‌اید، مواردی را برای مخاطبان‌مان بیان کنید.

یکی از چالش‌هایی که ما در این صنعت همیشه با آن درگیری داشته‌ایم فارغ از بحث منابع انسانی که یکی از چالش‌های بزرگ ریتیل کشور است، مبحث استانداردهایی است که باید برای مشتریان از حیث زیرساخت و برند ایجاد کنیم و این امر در کشور درحال رشد است. ما در بسیاری از نقاط این تقاضاها را داریم که با وضع موجود بازار از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و... به نقطه عطف دقیق و همکاری‌های لازم نمی‌رسیم ولی این خبر را می‌توان به فال نیک گرفت که همه مجموعه ریتیل (Retail) ایران چه ازلحاظ نرم‌افزاری و چه ازلحاظ سخت‌افزاری درحال رشد است.

با‌این‌حال در این مدت باوجوداین شرایط، برندهای خوب و جوانی شکل گرفتند که دارای پتانسیل بالایی هستند و برندهای قوی که توانستند در این شرایط دوام بیاورند و ریشه‌های خود را محکم‌تر کنند که این امر خود باعث مباهات و افتخار صنعت است، ولیکن همه می‌دانیم که این اتفاق‌ها می‌توانند بزرگ‌تر و شفاف‌تر برای مشتری باشند.

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , چرم , مد و فشن , توسعه شعب , طراحی , منابع انسانی , اصالت برند , چرم طبیعی , برندهای ایرانی , فرصت شغلی , چرم ایرانی , صنعت چرم , محصولات چرمی , برند منط

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان