«مهراد»خالق لحظه‌های شیرین برای اهالی البرز

«مهراد»خالق لحظه‌های شیرین برای اهالی البرز
«مهراد»خالق لحظه‌های شیرین برای اهالی البرز

 

 

در روزهای پایانی بهار 99 به سراغ مجتبی کاظمی و خانواده بزرگ مجتمع تجاری مهراد رفتیم، تا درباره عمارتی که او پس از سال‌ها تجربه، تلاش و پشتکار خلق کرده، بشنویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای از گفت‌وگویی دلنشین با بنیانگذار مرکز تجاری مهراد است که سال‌هاست با تلاش و پشتکار مسیر خلق فضایی دلنشین برای تفریح و خرید خانواده ایرانی در شهر کرج را آغاز کرده و مأموریت خود و اعضای تیمش را مراقبت، احترام و خلق لحظه‌های خوب برای خانواده‌ها می‌داند.

 

از چه سالی به فکر راه‌اندازی یک مرکز خرید با کانسپت «سبک زندگی» در شهر کرج افتادید؟

من در طول دوران جوانی ساختن را به‌خوبی آموختم و در منطقه عظیمیه و دیگر مناطق شهر کرج ساختمان‌های بسیاری ساختم؛ ساختمان‌هایی بزرگ با سقف‌های بلند. ازاین‌رو به‌خوبی می‌دیدم و احساس می‌کردم که مردم کرج نه‌تنها به دنبال کیفیت و زیبایی هستند، بلکه افراد اصیل و ریشه‌داری در این شهر زندگی می‌کنند که به خدمات توأم با احترام توجه کرده و به آن احترام می‌گذارند. حاصل این تجربه‌ها فکر ساختن مجتمع تجاری و تفریحی را در من ایجاد کرد و هرچه شهر کرج را با دقت بررسی می‌کردم، بیشتر و بیشتر از تصمیم ساختن این بنا مطمئن می‌شدم. درنهایت در سال 1392 ساخت مجتمع تجاری با مفهوم حقیقی سبک زندگی را آغاز کردیم و بدین ترتیب داستان مهراد رقم خورد.

 

اما چرا مهراد با این‌ همه ظرافت و جزئیات به فرد‌فرد اعضای خانواده فکر کرده و برخلاف مسیر اغلب کسب‌و‌کارهای امروز، فرآیندهای آن طبق استاندارد در درون و بی‌سروصدا پیش می‌رود؟

در اوایل سال‌های دهه90 فرآیند برندینگ در بسیاری از کسب‌وکارها شکل و قوت گرفت و حضور این برندها در مراکز خرید ایرانی خبر از تغییر ذائقه مردم می‌داد.

شاید امروزه تنها تفریح و فراغت خانواده‌ها رفتن و گشت زدن در مراکز خرید باشد؛ مردم دیار من هم از این امر مستثنی نیستند، باوجود قدرت خرید نسبتاً بالا و تمایل به حضور مردم کرج برای رفتن به مراکز خرید هنوز بسیاری از مجتمع‌های حتی مدرن رفتار سنتی را پیش ‌گرفته‌اند؛ درحالی‌که مردم کرج جایی بیش از یک فروشگاه تودرتو می‌خواهند؛ از طرفی سفرهای من به شهرهای داخلی و کشورهای خارج از این خاک نیز هرروز این سوال را در ذهن من پررنگ‌تر کرد که: «چرا جای یک مجتمع تجاری طبق استانداردهای جهانی، باکیفیت و امکانات درجه 1 در شهر کرج خالی است؟» چراکه به‌وضوح می‌بینیم بسیاری از مردم خوش‌پوش و جوان این شهر برای خرید پوشاک و... راهی پایتخت می‌شوند؛ به‌طوری که آنها برای دریافت تک‌تک خدمات اعم از پوشاک، خریدهای ضروری منزل و سینما و تئاتر ترجیح می‌دهند وقت بگذارند و مسافتی طولانی را برای لذت بردن از زندگی و بودن در کنار خانواده طی کنند.

آنچه در مهراد به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تمایز به چشم می‌خورد طرح‌ریزی ارائه خدمات و امکانات ویژه برای خانواده ایرانی و مراجعان در کنار انتخاب برندهای صاحب‌نام است.

 

چرا شما سنت‌شکنی کردید و برای راه‌اندازی این مرکز، راهی خلاف جهت سایر مراکز خرید شهر کرج و حتی تهران را پیش گرفتید؟

دقیقاً به دلیل بی‌توجهی اغلب مراکز خرید کرج به اهمیت و جایگاه مراجعان و خانواده‌ها در ذهن مخاطب و عدم مطالعه بازار آنها، بسیاری از برندهای صاحب جایگاه تمایلی به همراهی ما نداشتند اما بعد از بازدید و اطلاع از طرح مهراد درخصوص ارائه خدماتی متفاوت به مراجعان و مخاطبان نظر آنها به‌طور کامل تغییر می‌کرد؛ نکته مهمی که وجود دارد این است که بسیاری از برندها از پتانسیل این منطقه مطلع نیستند، که البته مراکز تجاری هم هیچ‌گاه از آنها دعوت به همراهی و شکستن این دیوار بزرگ نکرده‌اند.

ما در مهراد این سد را شکستیم و موفق شدیم با برندهایی همراه شویم که اغلب آنها برای اولین‌بار به کرج آمده‌اند. تحقق این امر چند دلیل مهم داشت ازجمله: 1- فروشگاه‌های مهراد نسبت به سایر مراکز بزرگ‌تر است و معماری مدرن و چشم‌نوازی دارد؛ 2- مجتمع تجاری مهراد در منطقه عظیمیه، منطقه خوش‌نشین‌ها است، به عبارتی منطقه‌ای که مردم آن قدرت خرید بالایی دارند؛ 3- بیش از 3000 نفر از مردم کرج برای کار یا سایر امور شخصی به تهران می‌روند، این افراد اغلب برندها را به‌خوبی می‌شناسند؛ باوجود دنیایی از تنوع، آنها به برندی وفادار هستند که در همراهی او احساس احترام دریافت می‌کنند، از این‌ رو باید گفت وفادار بودن آ‌نها حساب‌شده و با تفکر و اندیشه است.

 

چرا مجموعه مهراد مانند سایر مراکز خرید بهره‌برداری را برون‌سپاری نکرده و چرا این حوزه را تیم مهراد هدایت می‌کند؟

من در طول سال‌های اخیر با بهره‌برداران بسیاری در این حوزه مذاکره کردم، آنچه از روند کار آنها دریافتم، این بود که دوستان بهره‌بردار باوجود آگاهی از بازار امروز، نگاه بلندمدتی به همکاری و همراهی با یک مرکزخرید ندارند و اغلب پس از افتتاح یک مرکز خرید همکاری آنها با مجموعه‌ها به اتمام می‌رسد.

 به همین خاطر ما این مأموریت را با تیم جوان و ساعی مهراد طرح‌ریزی و باهمت و تلاش گروهی پیش بردیم؛ در این مسیر با متخصصان بسیاری مشورت کردیم تا آزمون و خطاها کمتر شود و آنچه برای ما بیش از ظاهر یک برند مهم است، ایجاد فضایی توأم با کیفیت، حفظ رضایت مشتری، احترام و رفتار مناسب است.

ما با همراهی مشاوران نقشه سفر مشتری مهراد را تدوین و بر اساس مدل استاندارد و سبک ساخت بنا، فضاهای فروشگاهی و خدماتی را بخش‌بندی کردیم تا جذابیت با چیدمان صحیح در تمامی طبقات چشم‌نوازتر شود.

 

آنچه قرار است مشتری مهراد در گشت و گذار در این مجتمع ببیند و درنهایت تمایز طلایی آن را به خاطر بسپارد، چیست؟

-هایپرمارکت مهراد در مقایسه با سایر هایپرمارکت‌ها، با دقت، ظرافت و خلاقیت بیشتری با یکی از قوی‌ترین مارکت‌های محصولات تازه fersh market)) طرح‌ریزی ‌شده است؛ البته این از قوانین حفظ انسجام بصری بوده و مخاطب به‌خوبی به خاطر می‌سپارد. طراحی این طبقه به‌نوعی انجام‌شده که افراد علاوه‌بر خرید، از فضا هم لذت ببرند. همچنین فضاهایی برای استراحت هم وجود دارد تا همه بتوانند چنددقیقه‌ای بنشینند‌ و تنها خاطره آنها از خرید خستگی سرپا ایستادن‌های طولانی نباشد.

-طبقه سوم مهراد ویژه خرید بانوان و کودکان است؛ طبقه‌ای که در آن مادر و کودک با دریافت خدمات اختصاصی و ویژه و همین‌طور هوم‌سنتر اختصاصی می‌توانند همراه باهم از یک خرید دوست‌داشتنی لذت ببرند.

- تحقیقات ما نشان داد که کرج به‌عنوان چهارمین کلانشهر ایران، خانه نوجوانان و جوانان بسیاری است که دوست دارند چندساعتی را با خود در یک محیط صمیمی خلوت کنند. طبقه فرهنگی مهراد برای افرادی طراحی‌شده که می‌خواهند فارغ از شلوغی چندساعتی از خلوت خود لذت ببرند.

- یکی دیگر از جذابیت‌های مهراد «شهر مشاغل» است که البته کمی با دیگر مراکز شبیه به خود فرق دارد؛ شهر مشاغل برای کودکان 3 تا 10 سال طراحی ‌شده تا بتوانند حین لذت بردن از بازی، کمی حرفه‌ای‌تر زندگی را نیز ورق بزنند و با تخصص‌های مختلف آشنا شوند.

در این بخش پدر و مادرها می‌توانند با خیال راحت فرزند دلبندشان را به مربی‌های مهراد بسپارند و در سایر بخش‌ها، خرید، گشت‌وگذار و حتی چندساعتی کنار هم باشند.

علاوه‌بر این، بخش استراحت همراه با امکانات برای کودکان کوچک‌تر نیز طرح‌ریزی‌شده، تا کودکان نوپا بتوانند در این محل استراحت کنند.

در خانه‌بازی و شهر مشاغل مهراد، یک کافه دلنشین برای پدر و مادر وجود دارد که می‌توانند از تماشای هیجان بازی فرزند خود لذت ببرند، همچنین یک اتاق بزرگ برای برگزاری جشن تولد وجود دارد.

 

این گفت و گو ادامه دارد...

 

تگها : مرکز خرید , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخرید مهراد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان