نقش تبلیغات پنهان در موفقیت برندها

نقش تبلیغات پنهان در موفقیت برندها
نقش تبلیغات پنهان در موفقیت برندها

تبلیغات پنهان، تبلیغات نامحسوس یا تبلیغات مخفیانه از آن دسته از تبلیغاتی است که مانند دیجیتال برندینگ بر روی ذهن مخاطب و ضمیر ناخودآگاه آن کار می‌کند.

شناخت ضمیر ناخودآگاه و اثرگذاری روی آن، یکی از رموز موفقیت در تبلیغات و بازاریابی است. خیلی از مشاوران تبلیغاتی و مدیران برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های بازاریابی خود، تمام تمرکزشان را روی اثرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه مشتری قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید چطور برتصمیم خرید مشتریان اثر بگذارید، باید ذهن ناهوشیار آن‌ها را بشناسید. هر چند مردم تصور می‌کنند خریدی منطقی داشته‌اند و در تصمیمات خود تمام جوانب را در نظر گرفته‌‌اند اما اغلب آنها تحت تأثیر ذهن ناخودآگاه خود تصمیم گرفته و اقدام به خرید کرده‌اند. شما هم تا حالا با افرادی برخورد کرده‌اید که می‌گویند تبلیغات روی آن‌ها هیچ اثری ندارد و این افراد را ترغیب به خرید کالا یا خدمات نمی‌کند.

 

 

تبلیغات پنهان یا تبلیغات مخفیانه همان طور که از نام آن مشخص است، تبلیغاتی است که در نگاه اول شما قادر به دیدن آن نیستید. چگونه این تبلیغات پنهان صورت می‌پذیرد؟ تبلیغات پنهان روشی از تبلیغات است که در آن مصرف‌کننده اغلب آگاهانه از اینکه تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته آگاه نیست.در حالی که برخی استدلال می‌کنند تاثیر تبلیغات مخفیانه یک عمل بازاریابی فریبنده و غیراخلاقی است. این تصمیم دیگر به انتخاب شما بستگی دارد، اما هیچ مشکل اخلاقی وجود ندارد؛ فقط با استفاده از خلاقیت و ابتکار به طور غیرمستقیم در ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها اثر می‌گذارد.

تبلیغات پنهان می‌تواند در فضای آنلاین و در قالب بازاریابی اینترنتی باشد و یا می‌تواند در قالب دیجیتال مارکتینگ و بخش آفلاین آن مثل بنرهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد.

تبلیغات استارباکس در مناطق مختلف کشورهای دنیا وجود دارد. پس زمانی که افراد در خیابان در حال قدم زدن هستند و چشمشان به این برند می‌افتد، ناخودآگاه در ضمیر خود، حس خوب و آشنا پنداری می‌یابند و احتمال ورود آنها به این فروشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند. ما از ضمیر ناخودآگاه در تبلیغات و بازاریابی می‌توانیم به فروش بیشتر برسیم؛ شاید برایتان پیش آمده باشد گاهی کارهایی انجام داده‌اید که دلیل خاصی برایشان نداشتید و نمی‌دانستید چرا اینگونه رفتار کرده‌اید. در واقع، ضمیر ناخودآگاه ما در هر لحظه از شبانه روز در حال تاثیر گذاشتن برماست؛ بی آنکه متوجه باشیم. دانشمندان دریافته‌اند تصمیمات در ضمیر ناخودآگاه شما، قبل از اینکه از آن آگاه باشید، گرفته می‌شود. ضمیر ناخودآگاه در خرید تأثیر خودش را می‌گذارد و باعث رشد مجموعه تبلیغ‌کننده می‌شود. ما می‌خواهیم روی تصمیم‌گیری مخاطب اثر بگذاریم. برای این کار باید خوب دیده شویم در کنار رقبا حضور داشته باشیم و از آنها یک گام جلوتر باشیم تا دیده شویم.

 

 

به عنوان مثال وقتی ما وارد فروشگاهی می‌شویم، برای خرید نوشابه یا دوغ اولین چیزی که نظر ما را جلب می‌کند، محصولات یک برند خاص است. این برند به دلیل تبلیغات گسترده‌ای که داشته درون ضمیر ناخودآگاه ما جای گرفته و بی‌آنکه ما اراده کنیم جزء اولین انتخاب‌های ما قرار گرفته است.

تبلیغات پنهان شامل چندین کاربرد است که می‌تواند به شدت در کسب و کار شما طوفان به پا کند. شما در این روش بازاریابی و تبلیغات، می‌توانید نتیجه‌های مختلف دریافت کنید.

تبلیغات پنهان به بخش ناخودآگاه مخاطب نفوذ و اثر می‌کند. اگر این تبلیغات موثر باشند، مردم را مجبور می‌کنند بدون فکر و بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب خرید کنند. تبلیغات پنهان علاوه بر اثر گذاری فوری، باوری را به مردم القا می‌کند که این محصول یا این برند خاص است و مردم هم عاشق خاص بودن و استفاده از وسایل خاص هستند.

  ماجرای لوگو

طراحی خلاقانه لوگو شما تأثیر بسیار زیادی در ذهن مردم دارد. لوگوی برند شما، می‌تواند اثرگذاری زیادی در خرید و به یاد ماندن برند شما در ذهنش باشد! مردم طرح‌های خلاقانه و نوآورانه را می‌پرستند و تا جایی که جان در بدن دارند، طرح‌های خاص و منحصر به فرد را در خاطرشان می‌سپارند. این فرصت باعث فروش محصولات به مخاطبان از طریق بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می‌شود.

به کمک تبلیغات پنهان و به وسیله بازاریابی می‌توان به ذهن مردم نفوذ کرد و اثربخش واقع شد. بنابراین می‌توانید ذهن مردم را مدیریت کنید و شما بگویید مردم چه فکری کنند! دقیقا خلاف نکته‌ای که در برندسازی دیجیتال خوانده‌ایم.

تبلیغات مخفیانه همواره می‌تواند مقرون به صرفه باشد. همچنین می‌تواند بسیار پرخرج هم به نظر برسد اما با یک استراتژی اصولی که در اصول دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، می‌توانید با طرح استراتژی مناسب و تنها حتی با یک تبلیغ پنهان به نتیجه دلخواه خود برسید.

 

 

  تفاوت اذهان

اگر ذهن مشتری برای انتخاب خسته شود، ضمیر ناخودآگاه این وضعیت را نمی‌پسندد و بعید است در این شرایط مشتری از شما خرید کند. پس سعی کنید با شناخت شخصیت مخاطب، انتخاب‌های محدودتری را به مخاطب ارائه کنید و تصمیم‌گیری را برای مشتری آسان کنید.

مخاطب دوست دارد چیزهای جدید را تجربه کند و لذت ببرد، اما ضمیر ناخودآگاه امنیت و اطمینان را ترجیح می‌دهد. یک فروشنده حرفه‌ای می‌داند جلب اعتماد مشتری قبل از خرید اهمیت ویژه‌ای دارد. پس برای فروش محصولات جدید قبل از آنکه به نوآوری و ویژگی‌های محصول تاکید کنید به مشتری اطمینان هدیه دهید! زمانی که ترس از دادن فرصت بر ترس از انتخاب بد غلبه کند، خرید انجام خواهد شد.

مردم به شدت تحت تاثیر اولین‌ها قرار می‌گیرند. مخاطب همیشه دوست دارد منطقی خرید کند؛ اما تحقیقات نشان داده مردم تابع اولین تجربه‌های احساسی، اولین پیام‌های برند و اولین اثرها هستند. اولین برخورد بسیار حساس است. در ارائه اولین پیام به مشتری بسیار دقت کنید. اولین قیمت، اولین تجربه خرید، اولین پیام برند و… همگی تعیین کننده و سرنوشت ساز به نظر می‌رسند.

مردم تابع جمع هستند، مگر اینکه امکانش نباشد. مردم دوست دارند همیشه پیشگام باشند و اولین کسی باشند که یک پدیده یا محصول را امتحان می‌کنند اما ضمیر ناخودآگاه اینگونه عمل نمی‌کند و دوست دارد تابع باشد و از دیگران تقلید کند. برخلاف آنچه اکثریت ما دوست داریم خود را نوگرا معرفی کنیم اما در سطح ناخودآگاه ذهن، نوگرا نیستیم بلکه پیرو هستیم. به همین دلیل تبلیغات دهان به دهان بسیار قدرتمند است. زمانی که می‌بینیم دیگران در حال خرید هستند می‌پذیریم آن محصول خوب است. پیروی از دیگران حتما نباید بصری و دیداری باشد، بلکه شنیدن هم تأثیرگذار است و کفایت می‌کند. برای مشتری شواهدی ارائه کنیم، مبنی بر اینکه دیگران مشتری ما هستند!

به اعتقاد دانشمندان آنچه به عنوان دستاوردهای زندگی یک انسان به دست آمده در واقع توسط ضمیر ناخودآگاه حاصل شده و متخصصان بازاریابی و تبلیغات می‌توانند با شناخت و در اختیار گرفتن ضمیر ناخودآگاه، مشتریان خود را کنترل کنند. نکته واضح، اما ضروری این است که مصرف کنندگان درگیر بسیاری از کالاهایی که می‌خرند، نیستند آنها با توجه به اینکه کدام مارک شامپو را بخرند یا کدام ماده شوینده بهتر است، تلویزیون نمی‌بینند یا مجله نمی‌خوانند، بلکه ضمیر ناخودآگاه، افراد را وادار به خرید می‌کند. تبلیغات احساسی در ترویج و یادآوری و تولید اثر فروش، بسیار موفقیت‌آمیز است.

منبع: Images retailme

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , بازاریابی , دیجیتال مارکتینگ , تبلیغات , فضای آنلاین , تبلیغات پنهان , تبلیغات گسترده

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان