نقش پردازش زبان طبیعی در بازاریابی

نقش پردازش زبان طبیعی در بازاریابی
نقش پردازش زبان طبیعی در بازاریابی

میانبری برای بهبود حال اقتصاد

پردازش زبان طبیعی در بازاریابی، کاربردهای زیادی دارد و بازاریاب‌های سنتی و مخصوصاً دیجیتالی می‌توانند از خدمات آن بهره زیادی ببرند اما پیش از آشنا شدن با این خدمات باید بدانید فناوری پردازش زبان طبیعی چیست.

اگرچه پردازش زبان طبیعی (NLP) در ابتدا پیچیده به نظر می‌رسد اما کاربردهای آن ساده است. حتی ممکن است شما همین حالا هم در روز ده‌ها یا صدها بار از آن استفاده کنید؛ برای مثال، اگر هنگام نوشتن پیام در تلفن‌همراه از حالت پیشگویی متن استفاده می‌کنید، یعنی از NLP استفاده می‌کنید و وقتی موردی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، از NLP بهره برده‌اید. درکی که ما از کلمات داریم برای کامپیوترها یک مشکل بزرگ بوده و پردازش زبان طبیعی درصدد تغییر این مورد برآمده است.

پردازش زبان طبیعی بخشی از هوش مصنوعی است که با تکیه به رشته‌هایی مانند علوم رایانه و زبان‌شناسی می‌خواهد به کامپیوترها توانایی تفسیر، درک و ویرایش زبان بی‌قاعده انسانی را بدهد. همچنین، هدف نهایی باید باعث شود کامپیوترها حرف‌های ما را به شکلی متوجه شوند که به ارزش‌افزوده بینجامد. پردازش زبان طبیعی موارد استفاده فراوانی دارد که بسیاری از آنها کاملاً در زندگی روزمره ما به کار گرفته می‌شوند.

پردازش زبان طبیعی همچنین محرکی برای هوشمندتر شدن موتورهای جست‌وجو مانند گوگل است. ازآنجایی‌که کلمات کلیدی هنوز هم ارزش بالایی دارند، درک رفتار موتور جست‌وجو پیچیده‌تر می‌شود؛ مخصوصاً که انتظار داریم موتورهای جست‌وجو منظور ما را درک کنند.

پیش‌ازاین، گوگل برای درک درست جست‌وجوها مشکل داشت و باعث می‌شد نتایج ارائه‌شده نامرتبط باشند. با استفاده از پردازش زبان طبیعی پیشرفته، گوگل می‌تواند معنی دقیق و ارتباط بین تک‌تک کلمات را درک کند و درنتیجه آن نتایج مرتبط‌‌‌‌‌تری ارائه دهد. برای یک دانشمند در حوزه‌ای ‌غیر از کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی شباهت زیادی دارد. درواقع، هر سه با هم گره خورده‌اند اما تفاوت‌های ظریفی دارند. برای درک رابطه آنها، باید اصطلاح سوم را درک کنید؛ یادگیری عمیق. پردازش زبان طبیعی باوجود اینکه بیش‌ازاندازه مدرن به نظر می‌رسد، به مدت چند دهه به چند شکل ثابت وجود داشته است؛ البته داشتن شکل ثابت به این معنی نیست که از روزهای ابتدایی فاصله نگرفته و پیشرفت نکرده باشد.

 

 

تحول در بازاریابی

بازاریابی همیشه متکی به متون بوده است. باید وارد ذهن مخاطبان خود شوید تا بدانید قرار است چه چیزی به شما بگویند و چه چیزی نگویند. پردازش زبان طبیعی در بازاریابی به ما کمک می‌کند معنای کلمات به‌کار‌رفته ازسوی خودمان را درک کنیم؛ به‌عنوان مثال، جست‌وجوی صوتی کاملاً به NLP وابسته است، زیرا از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای درک دستورات کاربر و شناسایی مرتبط‌‌‌‌ترین و بهترین پاسخ استفاده می‌کند؛ البته موارد استفاده از آن در این صنعت از تصورات شما هم فراتر هستند! چه یک برند معتبر داشته باشید و چه یک شرکت کوچک نوپا، باید بدانید چه زمانی افراد به‌صورت آنلاین درباره شما صحبت می‌کنند و چه چیزهایی می‌گویند. نرم‌افزار پردازش زبان طبیعی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل پست‌های شبکه‌های اجتماعی، بررسی‌ها و محتوای تولیدشده توسط کاربر مرتبط با نام تجاری شما، کمک کند. ابزار تجزیه‌و‌تحلیل احساساتی که بازخوردهای مربوط‌به هر نام تجاری در شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند، یک نمونه فوق‌العاده ساده از یک سیستم کاربردی پردازش زبان طبیعی در بازاریابی است .ابزارهای پیچیده و اختصاصی دیگری وجود دارند که از پردازش زبان طبیعی در بازاریابی و برای نظارت بر احساسات در کانال‌های دیجیتال، از رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های بازبینی گرفته تا وبلاگ‌ها و انجمن‌ها استفاده می‌کنند. ابزارهای تحلیل احساس توسط یکی از سه نوع الگوریتم زیر تأمین می‌شود؛

 

 

مبتنی بر قاعده؛ از مجموعه‌ای از قوانین تعیین‌شده دستی برای پیش‌بینی خودکار احساسات ذکرشده اجتماعی، بررسی، پست وبلاگ و غیره استفاده می‌کنند.

 خودکار؛ الگوریتم‌های خودکار برای درک احساسات کاربر فقط به تکنیک‌های یادگیری ماشین متکی هستند.

 ترکیبی؛ این سیستم‌ها هر 2 رویکرد مورداشاره را با هم ترکیب و اغلب نتایج دقیق‌تری ایجاد می‌کنند.

 از طرفی، این روزها «چت‌بات» به ابزاری اصلی برای خدمات‌رسانی مشتری و بخشی مهم در فرایند خرید تبدیل شده‌اند که به مردم کمک می‌کند بدون نیاز به گفت‌وگو با نیروی انسانی، به خواسته‌های‌شان برسند .پردازش زبان طبیعی همان فناوری‌ خاصی است که به چت‌بات‌ها قدرت می‌دهد. بدون آن، چت‌بات‌ها فقط به تعاملات بسیار ساده محدود می‌شوند. کاربران متوجه می‌شوند در حال مذاکره با یک ربات هستند نه یک انسان، اما با این موضوع مشکلی ندارند. نتایج حاصل از یک نظرسنجی نشان می‌دهد در صورت بهینه‌ شدن ۱۰ درصدی سرعت پاسخگویی، ۵۴ درصد کاربران حاضرند به‌جای نیروی انسانی با یک چت‌بات گفت‌وگو کنند .احتمالاً شما هم تابه‌حال از برخی سایت‌های خدماتی یا فروشگاهی برای یافتن اطلاعات منظم درمورد برندی خاص، محصول یا موضوعی خاص استفاده کرده‌اید. پردازش زبان طبیعی در بازاریابی، کاربردهای دیگری هم دارد و با یافتن این اطلاعات و سپس خلاصه کردن همه نکات کلیدی در کسری از ثانیه، کار را راحت‌تر کرده است. هوش مصنوعی قادر به نوشتن انواع داستان و اخبار قابل‌‌قبول است؛ بنابراین جای تعجب نیست که توانایی انجام کارهای ساده‌تر مانند تولید محتوا را نیز داشته باشد. فرض کنید شما یک سایت تجارت الکترونیکی با هزاران محصول دارید. مطمئناً اینکه بخواهید برای هزاران صفحه دیجیتالی این کسب‌‌و‌کار، متن بنویسید، می‌تواند کابوس شما باشد. اینجا محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی بسیار ارزشمند می‌شود. در‌واقع، غول تجارت الکترونیکی یعنی علی‌بابا، پیش‌ازاین یک نویسنده متن مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده که قادر به مدیریت انواع تحریرهاست. برخی برندهای تولید‌کننده پوشاک از آن برای نوشتن توضیح محصولات چینی‌زبان استفاده کرده‌اند.

 

 

زبان جهانی

حدود یک‌چهارم بزرگسالان ایالات‌متحده آمریکا دارای یک بلندگوی هوشمند هستند؛ البته که این محصول برای فروش به بازاریابی پیچیده‌ای نیاز ندارد اما برخی از فروشنده‌ها برای فروش این محصول اقداماتی خاص انجام داده‌اند؛ برای مثال، «نتفیلیکس» در قسمت دوم سریال «چیزهای عجیب» به کاربران گوگل این امکان را داده که با داستین، یکی از شخصیت‌های این سریال گفت‌وگوی اینترنتی داشته باشند. مطمئناً هیچ‌یک از اینها بدون پردازش زبان طبیعی برای تبدیل گفتار به متن و مطابقت معنایی آن متن با پایگاه دانش دستگاه امکان‌پذیر نبوده است.

 

منبع: hooshio.com

تگها : نرم افزار , ماهنامه تجارت طلایی , گوگل , هوش مصنوعی , ربات , نتفلیکس , چت بات , رسانه های اجتماعی , ربات انسان نما , هوش مصنوعی در فروش , زبان طبیعی , NLP , پزدازش زبان طبیعی , موتورهای جست و جو , سیستم کاربردی , کانال دیجیتال , ابزار تحلیل احساس , انسان نما , زبان برند

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان