«پوما» از برادری تا برتری

«پوما» از برادری تا برتری
«پوما» از برادری تا برتری

در سال1924، در یکی از شهرهای آلمان دو برادر با کمک یکدیگر شرکتی را احداث کردند که در آن به تولید کفش‌های ورزشی و رسمی می‌پرداختند.

بعد از چند سال همکاری و توسعه برند خانوادگی، آنها دیگر نمی‌‌توانستند با هم کار کنند و به همین دلیل فرار را بر قرار ترجیح دادند و تصمیم گرفتند دیگر هیچگاه با هم شراکتی نداشته باشند؛ اتفاقی که در عمل نیز رخ داد و آدولف و رودلف داسلر دیگر هیچگاه با هم تعامل نداشتند. به‌طوری‌که گویا هیچ‌گاه برادر نبوده‎‌اند. از همان جدایی مقدمات پوما چیده شد؛ زمانی که برادر دیگر یعنی آدولف تصمیم گرفت برند آدیداس را تولید کند، رودلف در پی ساختن برندی رفت که در ابتدا آن را «رودا» نام نهاد که مخففی از ابتدای اسم و فامیل خود او بود اما بعدها و بعد از مشاوره‌های گوناگون به این نتیجه رسید نه‌تنها این اسم برای برندی که تا به این اندازه بلندپرواز است، مناسب نیست، بلکه در جایی از مسیر می‌تواند مانع رشد برند شود.

اولین چیزی که از برند به گوش افراد می‌خورد، نامش است و زمانی که برندی بر پایه اسم و نام‌خانوادگی یک شخص شروع به کار کرده باشد، براساس فنون فروش به‌طور قطع، جنبه خوبی در عموم جامعه پیدا نخواهد کرد.

 به همین دلیل رودلف در پی یک اسم مناسب بود تا برندی که آرمانش را در سر می‌پروراند به حقیقت مبدل کند و برای این مهم اولین قدم، انتخاب نامی مناسب برای برند بود. رودلف در اکثر مکان‌ها و کتاب‌ها به دنبال اسم بود چون از میزان اهمیت آن آگاهی، پیدا کرده و بعد از تلاش‌های بسیاری با یک اسم روبه‌رو شد؛ «پوما»  در اوایل کار این اسم زیاد برای او جالب و جذاب نبود اما بعد که از معنای آن باخبر شد با آغوشی باز این اسم را انتخاب کرد.

پوما، گربه‌ای است که می‌تواند در طول مسیر پرش‌هایی 20متری داشته باشد و با پرش‌هایش طعمه خود را شکار کند. وقتی رودلف به تولیدی خود نگاه کرد، فهمید واقعا اسم «پوما» به برند او می‌آید پس تصمیم گرفت در سال1948 اسم برند خود را به پوما تغییر دهد.

 

 

  رقابت شدید

 از همین‌جا رقابت شدیدی میان برند آدیداس و پوما شکل گرفت؛ چون صاحب این دو برند برادرهایی بودند که دست روزگار و تضادهای انتخابی، باعث شده بود از هم جدا شوند و مسیر جدیدی را در پیش بگیرند؛ البته این رقابت تا همین الان هم ادامه دارد و در بسیاری از موارد شاهد هستیم پوما و آدیداس بر سر اسپانسر شدن یک شخص یا سلبریتی با هم رقابت می‌کنند؛ رقابتی که نه‌تنها باعث افول این دو برند نمی‌شد و نمی‌شود، بلکه باعث شده هر دوی این برندها روزبه‌روز رشد کنند و راه خود را قوی‌تر ادامه دهند. چون خبر داشتند اگر این روال رشد را ادامه ندهند، رقیب سرسخت‌شان از آنها جلو می‌زند و حجم بازار بیشتری را در اختیار خود می‌گیرد.

البته این رقابت غیر از اینکه به نفع خود آنها بود، بسیار برای مخاطبان و خریداران هم مفید به نظر می‌رسید، چون اگر در یک بازار تنها یک فروشنده وجود داشته باشد در اصطلاح به او انحصارگر می‌گویند و می‌تواند هرطور که دوست داشته باشد قیمت برای محصولاتش بگذارد و کیفیت را پایین و پایین‌تر می‌آورد. وقتی چند فروشنده و تولیدکننده در بازار وجود داشته باشند، برندها برای رقابت هم که شده سعی می‌کنند بر کیفیت محصول خود اضافه کنند و به این شکل شرایطی را آماده کرده که مخاطبان دلیلی برای خرید کردن از آنها داشته باشند و به این شکل روزبه‌روز بر کیفیت محصولات افزوده می‌شود و این به سود خریدار است؛ اتفاقی که به‌صورت عملی در حال دیدن آن هستید زیرا هرساله نوعی جدید از لباس‌ها و کفش‌ها برای ارسال به بازار آماده می‌شود و هر ساله بر کیفیت کارها چه از لحاظ زیبایی چه جنس و کیفیت افزوده می‌شود.

  بازاریابی برجسته

بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ یکی از سه رأس هرم موفقیت در کسب‌وکار است؛ به‌طوری‌که اگر تمام مراحل دیگر را به بهترین نحوه ممکن انجام دهید اما در تبدیل کردن مخاطب‌ها به خریدار دائمی مشکل داشته باشید، هیچ‌گاه نمی‌توانید آن فروش و موفقیتی که انتظارش را دارید، داشته باشید. به همین دلیل و با علم بر این موضوع، برندها همیشه سعی کرده‌اند با استخدام کردن بهترین نیروها از بهترین مناطق دنیا، بهترین و کاربردی‌ترین ایده‌ها را دریافت کنند.

هر کدام از برندها یک روش خاص برای تولید تبلیغات و اسپانسر شدن را در پیش می‌گیرد. برخی صرفا در کانال‌های تلویزیونی تبلیغ می‌کنند، برخی در شبکه‌های مجازی اما ایدئولوژی برند پوما به‌دلیل اینکه بیشتر محصولاتش ورزشی است، طوری شکل گرفته است که بیشتر تمرکزش را بر اسپانسر شدن برای باشگاه‌های ورزشی و شخصیت‌های ورزشی می‌گذارد و بیشتر سرمایه تبلیغات و ساخت برندینگ خود را در همین راه صرف می‌کند.

 تا جایی که اگر اهل فوتبال یا مشاهده کردن شبکه‌های ورزشی باشید، حتما برای یک‌بار هم که شده با آرم گربه‌ای که روی کفش‌ها یا پیراهن‌های ورزشی نقش بسته است، روبه‌رو شده‌اید. چون پوما در طول سال‌های اخیر اسپانسر بسیاری از باشگاه‌های معروف ورزشی و شخصیت‌های برتر و معروف ورزشی شده است. پوما بعد از امتحان کردن انواع و اقسام تبلیغات و روش‌های بازاریابی به این نتیجه رسید که تبلیغ دادن به شخصیت‌ها و آنها را علاقه‌مند به برند خود نشان دادن، بسیار تاثیرگذارتر از آن است که برندشان روی برج ایفل نقش ببندد یا در خیابان‌های ونیز ایتالیا پرچم و نمادشان به اهتزاز دربیاید.

 

 

به همین دلیل، پوما همیشه به‌دنبال بهترین‌ها بوده؛ از فوتبال گرفته که با باشگاه‌هایی همچون آرسنال و چلسی قرارداد داشته تا بازیکن‌های ورزشی که طرف قرارداد با برند پوما بوده‌اند؛ از جی‌جی بوفون افسانه‌ای که یکی از بهترین دروازبان‌های تاریخ است گرفته تا زلاتان ابراهیموویچ مغرور که واقعا راضی نگه داشتنش بسیار سخت است. از بین شخصیت‌های غیرفوتبالی هم لازم می‌دانیم به نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان اشاره کنیم که در سال‌های طولانی برای برند پوما فعالیت کرد و لباس و کفش‌های این برند را پوشید.

اما شخصیتی که برای همه جامعه ورزشی آشناست و به یکی از رکوردداران تاریخی در دوومیدانی تبدیل شده هم با برند پوما طرف قرارداد بود و با همین برند توانست رکورد جهانی را به ثبت برساند که تا سال‌ها پابرجا خواهد ماند، یوسین بولت جامائیکایی است؛ مردی که تمام افتخارات جهانی را کسب کرد و در طول فعالیتش طوری مسابقه داد که حتی قبل از مسابقه مدال طلای او را حتمی و صددرصد می‌دانستند. یوسین بولت با لباس طرح و برند پوما انواع طلا به دست آورد و برای این برند جهانی بسیار اعتبار کسب کرد. زمانی که بیننده تلویزیون ببیند قهرمان المپیک یا یکی از بهترین فوتبالیست‌های جهان این لباس و طرح را پوشیده است به خود می‌گوید چرا من نه؟ چرا من لباسی از این برند را نپوشم؟

  رویای بزرگ‌تر

در برند پوما غیر از تولید کیف و کفش ورزشی در سال‌های اخیر، لباس‌های ورزشی به‌صورت ست و کامل تولید می‌شود. یعنی تمام امکاناتی را که یک ورزشکار برای اجرای کارش به آن نیاز دارد برند پوما تولید و پخش می‌کند؛ البته کار به همین‌جا ختم نمی‌شود و پوما در این چند سال با تولید قایق‌های بادبانی مسابقه‌ای، در این چند سال یک قدم جلوتر رفته و شرایطی را آماده کرده است که هر کجا که ورزشی وجود داشته باشد، حتما نماد پوما در آن جا دیده شود! هر برندی برای اینکه تمایزی در کار خود به نمایش بگذارد یک شعار یا فلسفه دارد که عملا می‌توان از آن به‌عنوان شعار تبلیغاتی هم نام برد. در اکثر مواقع شعار تبلیغاتی با لوگوی آن برند کاملا همخوانی دارد و هر دو پیرو یک بحث هستند؛ موردی که در پوما هم به چشم می‌خورد چون همان‌طورکه گفتیم لوگوی برند پوما، تداعی نوعی گربه در آمریکاست که با پروازهایی 20متری، چابکی و سرعت بسیار، مشهور خاص و عام شده است. شعار برند پوما دقیقا به همین شکل است، یعنی در کل ساختمان‌های این برند در سراسر جهان این شعار به صورتی بولدشده نوشته شده است: «پوما یعنی چابکی، سرعت، قدرت و خلاقیت

تگها : خرده فروشی , پوما , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , کیف و کفش , بازاریابی , دیجیتال مارکتینگ , تبلیغات , رقابت , کفش ورزشی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان