پیش‌بینی وضعیت صنعت مد در سال 2023

پیش‌بینی وضعیت صنعت مد در سال 2023
پیش‌بینی وضعیت صنعت مد در سال 2023

برهه مهم و استراتژیک

در سال 2023، صنعت مد جهانی باید ضمن یافتن فرصت‌هایی در تغییر الگوهای مصرف‌کننده، کانال‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال و رویکردهای تولید، تورم را تحمل کند.

پس از تجربه 18ماه رشد قوی (اوایل سال2021 تا اواسط سال2022)، صنعت مد دوباره با دردسر مواجه است. تورم بیش‌ازحد و احساسات مشتریان، منجر به کاهش نرخ رشد در نیمه دوم سال 2022 شده است. ما انتظار داریم که این کاهش رشد تا سال 2023 ادامه یابد. بااین‌حال، بسیاری از بازیگران صنعت نسبت‌به سال گذشته در موقعیت قوی‌تری قرار دارند. صنعت مد در سال‌های 2020-2021، 21 درصد افزایش درآمد داشته و حاشیه سودش با 6 درصد افزایش به 12.3 درصد رسیده است.

 

 

با نگاه به آینده، ما پیش‌بینی می‌کنیم بخش لوکس از بقیه صنعت بهتر عمل کند؛ زیرا خریداران ثروتمند به سفر و خرج کردن ادامه می‌دهند و بنابراین بیشتر از اثرات تورم فوق‌العاده دور می‌مانند. براساس تحلیل‌ها از پیش‌بینی‌های مد، انتظار می‌رود بخش لوکس در سال 2023 بین 5 تا 10 درصد رشد کند که ناشی از حرکت قوی در چین (پیش‌بینی می‌شود بین 9 تا 14 درصد رشد کند) و در ایالات‌متحده (حدود 5 درصد پیش‌بینی می‌شود) است. از سوی دیگر، اروپا تحت فشار شدید نرخ ارز و بحران فزاینده انرژی قرار دارد که احتمالاً منجر به رشد متوسط فروش برای بخش لوکس خواهد شد. بازار مد، به استثنای بخش لوکس، برای ایجاد رشد قابل‌توجه در سال 2023 با مشکل مواجه خواهد شد. تحلیل مک‌کینزی از مد پیش‌بینی می‌کند، رشد فروش نسبتاً آهسته، تحت‌تأثیر انقباض در بازار اروپا رقم بخورد. این پیش‌بینی‌ها منعکس‌کننده تورم هستند و با ارزهای محلی محاسبه می‌شوند؛ به این معنی که تأثیر واقعی این بخش می‌تواند منفی‌تر از آن چیزی باشد که این ارقام نشان می‌دهند.

 

 

فراتر از تفاوت‌های بین بخش لوکس و سایر بخش‌های مد، تفاوت‌های منطقه‌ای در سال 2023 آشکار خواهد شد. تحقیقات متفاوت دیگر، موضوعات اصلی شکل‌دهنده اقتصاد مد را مورد بحث قرار می‌دهند و طیفی از پاسخ‌های احتمالی را ارزیابی می‌کنند. با انعکاس تحقیقات عمیق و گفت‌وگوهای متعدد با رهبران صنعت، روندهای کلیدی که احتمالاً چشم‌انداز مد را در سال پیش رو شکل می‌دهند نشان می‌دهد.

تورم در رأس ذهن مدیران برای سال آینده است. آنها انتظار دارند تورم تقاضای مصرف‌کننده را کاهش دهد و خریداران را وادار به کاهش هزینه‌های مد یا کاهش قیمت محصولات ارزان‌تر به دلیل افزایش قبوض انرژی و مواد غذایی کند. شرکت‌های مد همچنین پیش‌بینی می‌کنند تورم هزینه‌های آنها را افزایش دهد؛ به‌طوری‌که ۹۷ درصد از مدیران پیش‌بینی می‌کنند بهای تمام‌شده کالاهای فروخته‌شده در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت؛ برای مثال، قیمت پنبه و ترمه سالانه ۴۵ و ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 

 

تیرگی اقتصاد جهانی به‌طور فزاینده‌ای در عادات خرید مصرف‌کنندگان منعکس می‌شود و صنعت مد انتظار دارد تقاضا در سال آینده ضعیف یا غیرقابل پیش‌بینی شود. پیش‌بینی می‌کنیم تفاوت‌های بین عادات خرید خانوارهای کم‌درآمد و پردرآمد آشکارتر می‌شود. شرکت‌های مدی که می‌توانند با به‌روزرسانی‌های مدل‌های عملیاتی، کانال‌های فروش و امور دیجیتال، سازگار شوند، بهترین موقعیت را برای مقابله با طوفان آینده خواهند داشت. بالاترین تورم در یک نسل، افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بحران‌های اقلیمی و کاهش مصرف‌کننده، صنعت مد را در وضعیت بدی قرار داده است.

 

 

برندهای مد به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارند تا از عدم قطعیت‌ها و خطرات رکودی که در سال 2023 پیش رو دارند، عبور کنند. برندها می‌توانند اولویت‌های رشد منطقه‌ای را مورد ارزیابی قرار دهند و پیشرفت کنند. برای بسیاری از برندها و خرده‌فروشان، محو شدن خطوط بین لباس مردانه و لباس زنانه مستلزم بازنگری در طراحی محصول، بازاریابی و خرید در فروشگاه و به‌صورت دیجیتال است. همچنین ممکن است به‌طور فزاینده‌ای ارتباط برندها در بحث پایداری مورد بررسی قرار بگیرد. اختلالات مداوم در زنجیره تأمین، کاتالیزوری برای پیکربندی مجدد تولید جهانی است. مثلاً تولیدکنندگان نساجی می‌توانند مدل‌های زنجیره‌ای را براساس یکپارچه‌سازی در دستورکار قرار دهند. اجرای موفقیت‌آمیز استراتژی‌ها در سال 2023 تا حدی به همسویی برندها حول محورهای کلیدی بستگی دارد. مد به دیدگاهی برای آینده نیاز خواهد داشت؛ آن هم با استفاده از مدیران موفق در جهت جذب و حفظ استعدادهای برتر و همچنین ارتقای تیم‌های کاری.

منبع: Mckinsey.com

تگها : تورم , ماهنامه تجارت طلایی , بحران جهانی , بحران اقتصادی , مد و فشن , صنعت مد , صنعت مد و فشن , برند لوکس , تحلیل مد , برند های مد

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان