کیان نور رایانه پیشرو در سرویس‌های تجارت الکترونیک

کیان نور رایانه پیشرو در سرویس‌های تجارت الکترونیک
کیان نور رایانه پیشرو  در  سرویس‌های تجارت الکترونیک

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند و از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمانبر است و نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود. در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم جامع نرم‌افزاری بیش از پیش اهمیت می‌یابد. پس در نتیجه امروزه شرکت‌های نرم‌افزاری در افزایش یا کاهش سرعت روند توسعه اقتصاد کشور سهم قابل توجهی دارند، از این رو با مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری «کیان نور رایانه» که سهم قابل‌توجهی از بازار نرم‌افزار را در صنعت خرده‌فروشی به خود اختصاص داده است گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق فعالیت در این حوزه و از روزهای ابتدایی افتتاح شرکت «کیان نور رایانه» برای مخاطبان ما بگویید؟

من محمدعلی عطارها موسس و مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری کیان نور رایانه هستم. از سال1379 وارد بازار کار فعالیت‌های نرم‌افزاری صنعت خرده‌فروشی شدم و پیش از این نیز به‌عنوان موسس و رئیس دانشگاه فنی و مهندسی شهر کاشان درحال فعالیت بوده‌ام.

شرکت از سال1379 به‌عنوان بخش خارجی (Out Source) شرکت لوگ ور آلمان (LogWare) به‌منظور طراحی و توسعه نرم‌افزارهای صندوق فروش و مدیریت فروشگاه‌ها تاسیس شد.

پس از آن شرکت کیان با استفاده از دانش فنی به‌دست‌آمده در طول همکاری با شرکت آلمانی و تخصص کارشناسان خود و براساس فناوری روز دنیا، اقدام به طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارهایی مناسب با بازار داخل کشور و رویکرد صادرات کرد. طی این سال‌ها، تعداد کثیری از بزرگان خرده‌فروشی ایران به کیان اعتماد کردند و همراه یکدیگر رشد کردیم. در سال1399 نیز برای توسعه هرچه بهتر و سریع‌تر شرکت کیان با مجموعه پرداخت الکترونیک سپ مشارکت کردیم.

 

 

در کشور ما تعداد شرکت‌های نرم‌افزاری کم نیستند ولی در سال‌های گذشته شاهد افزایش سهم شرکت «کیان‌نور رایانه» در صنعت خرده‌فروشی بودیم، این رشد سریع چگونه شکل گرفته است؟

شرکت نرم‌افزاری کیان‌نور رایانه از ابتدا پیشرو در ارائه نرم‌افزار مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها در صنعت خرده‌فروشی بوده است و همواره در تلاش بوده و هستیم تا با سرعت بالایی نیازهای صنعت را در نرم‌افزار پوشش دهیم. این امر و همچنین وجود بزرگان صنعت در کنار کیان که افتخار خدمت‌رسانی به آنها را داریم سبب می‌شود تا مجموعه‌های فروشگاهی با اطمینان خاطر بیشتری به بهره‌برداری از نرم‌افزار کیان روی آورند و مطمئن باشند که این نرم‌افزار قابلیت پاسخ‌گویی همه‌جانبه به نیاز آنها را دارد. ما همواره با بهره‌گیری از مشاوران خارجی و رصد تکنولوژی‌های روز دنیا سعی کرده‌ایم نیاز بازار را پیش از موعد شناسایی کرده و راهکارهای نرم‌افزاری موردنظر برای برطرف‌سازی نیاز را ایجاد کنیم. کیان به‌عنوان شرکت پیشرو در عملیاتی کردن پروژه‌های ملی همچون کالابرگ الکترونیک، سامانه مودیان مالیاتی، سامانه جامع تجارت و ... بوده و تاثیر بسزایی در تکمیل چرخه خرید هموطنان ایفا کرده است.

به‌عنوان یک شرکت نرم‌افزاری، آیا شما و همکارانتان توانسته‌اید به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟

همکاری با بزرگان صنعت خرده‌فروشی افتخاری است که کیان در این سال‌ها با وجود محدودیت‌ها و محرومیت‌ها به آن نائل شده و برای حفظ ارزش این مهم تلاش بسیاری کرده است چراکه به نظر من صنعت نرم‌افزاری کشور ما به‌واسطه عدم دستیابی به بازارهای بین‌المللی صنعت پرسودی نیست و به‌خاطر وجود نرم‌افزارهای پایه رایگان و فقدان قوانین کپی‌رایت بسیار آسیب‌پذیر است. با تمامی این موارد، شرکت کیان افتخار همکاری با بزرگانی چون فروشگاه‌های زنجیره‌ای جانبو، رفاه، دیلی مارکت، هایپرفامیلی، چرم مشهد، چرم منطِ، وینزو، بلونیل، آرایشی و بهداشتی سفیر، مینومارت، ایکات، فرس، برندس، میتاکیش و ... را دارد.

 ما همواره در راستای ارتقای نرم‌افزار و تسهیل فرآیندهای مشتریان گام برمی‌داریم و در تلاشیم محصولات خود را به‌روز کرده و سبد محصولات خود را توسعه دهیم و به‌صورت یکپارچه و جامع تمامی نیازهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پوشش دهیم.

آیا به نظر شما به لحاظ نرم‌افزاری شرکت‌های ما به این بلوغ رفتاری و عملکردی رسیده‌اند که بتوان عنوان کرد بازار ما به نرم‌افزارهای خارجی نیازی ندارد؟

به نظر من این سوال بسیار کلی است و مطمئنا این‌چنین نیست. صنعت نرم‌افزاری به‌خصوص تولید نرم‌افزارهای کاربردی در حقیقت ابزار و زیرساختی است که به سایر صنایع کمک می‌کند که فرآیندهای عملیاتی و اطلاعاتی خود را اجرا و مدیریت کرده و از اطلاعات به‌دست‌آمده در راستای تصمیم‌گیری‌های آتی استفاده کنند. درصورتی‌که منظور شما صنعت خرده‌فروشی کشور و نرم‌افزارهای این حوزه است، به‌جرات می‌توانم بگویم که نرم‌افزارها و شرکت‌های نرم‌افزاری فعال در این حوزه درحال‌حاضر توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای این صنعت را دارند.

 

 

در سه سال گذشته و پس از بروز بحران کرونا بسیار می‌شنویم که گفته می‌شود سهم تجارت الکترونیک در کسب‌وکارها و فعالیت‌های تجاری افزایش یافته، به نظر شما سهم زیرساخت‌های نرم‌افزاری در این جهش چقدر بوده است؟

در حوزه تجارت الکترونیک، پاندمی کرونا نقش بسزایی در تغییر رویکرد خرید مشتریان و جایگزینی سرویس الکترونیک به‌جای پرداخت سنتی ایفا کرده و باعث تمایل مشتریان به استفاده بیشتر از ابزارهای پرداخت الکترونیک همچون درگاه اینترنتی، کیف پول و ... شده است که در این بین شرکت کیان به‌عنوان بازیگر اصلی صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با 15شرکت کیف‌پول فعال قرارداد همکاری داشته و سرویس کیف‌پول در بسیاری از فروشگاه‌های معتبر همچون جانبو، دیلی‌مارکت و ... ازسوی کیان پیاده‌سازی شده که مزیت اصلی این سرویس حذف کارت‌های بانکی و صرفه‌جویی در مصرف اقلامی همچون دستگاه پوز و رول کاغذ و تسریع در فرآیند فروش و عدم مغایرت بانکی است. به‌علاوه در مبحث خرید به‌صورت غیرحضوری و انگیزه خرید آنلاین نزد مشتریان، کیان با همکاری مجموعه‌هایی همچون اسنپ، دیجی‌جت، وبسایت‌های فروش اینترنتی و ... زمینه‌های تسهیل در فرآیند خرید و بهبود کسب‌وکارهای مجازی را فراهم کرده ‌است. در ارتقای این مسئولیت مهم نقش کیان در پیاده‌سازی سرویس‌های تجارت الکترونیک صنعت خرده‌فروشی و جهش زیرساخت‌های نرم‌افزاری قابل چشم‌پوشی نیست.

به نظر می‌رسد امروز، تمام شرکت‌های فعال در صنعت خرده‌فروشی به نحوی دیتا و اطلاعات را جمع‌آوری کرده‌اند ولی گرفتن خروجی‌های مناسب و استخراج گزارش‌های تحلیلی که در تصمیم به آنها کمک کند همچنان نقطه ضعف محسوب می‌شود آیا نرم‌افزار شما توان پاسخگویی به این نیاز را دارد؟

اطلاعات حرف اول در هر سازمانی را می‌زند و جزو دارایی‌های فوق ارزشمند هر مجموعه‌ای محسوب می‌شود. نرم‌افزار کیان بخش‌های مختلفی برای بهره‌وری هر چه بهتر مدیران از داده‌ها و اطلاعات سازمان دارد. تمامی بخش‌ها امکان گزارش‌گیری و گرفتن خروجی به لحظه را دارند. بخشی نیز تحت عنوان داشبورد مدیریتی BI در نظر گرفته شده که تمامی اطلاعات سازمان را یکپارچه در قالب نمودارهای گرافیکی با KPI های مشخص و تحلیل‌های متناسب، نمایش می‌دهد تا مدیران در کمترین زمان ممکن بتوانند بهترین تصمیم را برای شعب فروشگاه زنجیره‌ای اتخاذ کنند.

از نظر شما نفوذ شبکه‌های اجتماعی و گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین برای کسب‌وکار تهدید محسوب می‌شود یا فرصت؟

به‌طور قطع گسترش پلتفرم‌های فروش آنلاین یک فرصت است. مجموعه‌های فروشگاهی می‌بایست تنها به فروشگاه‌های فیزیکی بسنده نکنند و با حضور در فضای آنلاین و ایجاد وبسایت فروشگاهی و ارتباط با پلتفرم‌های فروش آنلاین سهم خود را از بازار آنلاین نیز افزایش دهند. درحال‌حاضر با جایگاهی که فضای آنلاین در زندگی افراد پیدا کرده و باتوجه‌به شلوغی‌های زندگی شهری و همین‌طور بحرانی که کرونا ایجاد کرد، افراد زیادی به خرید آنلاین روی آوردند و مجموعه‌های فروشگاهی باید از این کانال‌های فروش استفاده کرده و کالا و خدمات خود را عرضه کنند که در این بخش نیز در نرم‌افزار کیان امکاناتی را ایجاد کرده‌ایم که مدیران فروشگاه‌ها بتوانند به‌طور یکپارچه شعب فیزیکی و فروشگاه آنلاین خود را مدیریت کرده و بتوانند از طریق سایر پلتفرم‌های فروش نیز محصولات خود را عرضه کنند. نفوذ شبکه‌های اجتماعی و اثرگذاری فعالان این حوزه بر رفتار خرید مشتریان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. برندها می‌بایستی حضور قدرتمندی از خود در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند و مطابق سلیقه و پرسونای مشتریان محتوای مناسبی را تولید کنند تا در این فضا نیز ارتباطی شایسته با مشتریان خود شکل دهند.

 

 

یکی از نیازهای جدی کلیه کسب‌وکارهای ما با باشگاه مشتریان است، شما در این حوزه چه خدمات قابل ارائه به فعالان صنعت دادید؟

بله دقیقا یکی از نیازهای جدی خرده‌فروشیرها، باشگاه مشتریان است تا بتوانند ارتباطی دائمی و پایدار با مشتریان خود ایجاد کنند. چراکه امروزه دیگر صرف ارائه محصول و خدمات مناسب نمی‌تواند دلیل اصلی وفاداری مشتریان باشد. باید بتوان به گونه‌ای سرویس‌های ویژه‌ای به مشتری ارائه داد و رابطه پایدار با وی را نگه داشت. نرم‌افزار کیان نیز با ایجاد قابلیت‌های مختلف چون امتیازدهی مشتریان، قرعه‌کشی، پیاده‌سازی انواع سناریوهای تخفیف و پروموشن و باشگاه مشتریان و تحلیل رفتار خرید مشتریان و تحلیل براساس KPIهای LRFM و RFM ، تمامی امکانات را در اختیار مجموعه‌های فروشگاهی قرار می‌دهد تا بتوانند مشتریان را وفادار برند خود سازند و براساس بررسی رفتار خرید مشتری و چرخه عمر مشتری، مشتریانی را که امکان ازدست‌رفتن آنها وجود دارد به دایره مشتریان خود بازگردانند.

اگر عملکرد شایان‌توجهی از شرکت «کیان نور رایانه» وجود دارد که شاید تا‌به‌حال آنطور که باید به آن توجه نشده بفرمایید.

شرکت کیان به‌واسطه همکاری خارجی در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، همواره رویکرد صادرات را در محصولات و فعالیت‌های خود در نظر داشته ‌است و محصولات نرم‌افزاری شرکت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت اجرا در خارج از کشور را داشته‌ باشند که از‌جمله آن می‌توان به چندزبانه و چندارزی بودن نرم‌افزار کیان اشاره کرد.

با وجود اینکه در این سال‌ها در کشور‌های همسایه مشتریانی داشته‌ایم و فعالیت‌های صادرات نرم‌‌افزار را نیز انجام داده‌ایم متاسفانه به‌دلیل وجود محدودیت‌ها و محرومیت‌های ایجادشده، بهره‌مندی لازم از این قابلیت‌های شرکت و محصولات آن ایجاد نشده ‌است.

شما در توسعه نرم‌افزار علاوه‌بر رصد ترندها، نیازهای روز بازار و نیازهای اختصاصی هریک از مشتریان آیا فاکتورهای دیگری را برای توسعه محصول در نظر می‌گیرید؟

ما در شرکت نرم‌افزاری کیان‌نور رایانه با بهره‌گیری از مشاوران برتر حوزه خرده‌فروشی و همچنین فعالیت مستمر واحد تحقیق و توسعه همواره در تلاشیم به‌روزترین تکنولوژی‌های مورد استفاده بزرگ‌ترین خرده‌فروشیرهای جهان را شناسایی و بومی‌سازی کرده و در اختیار مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرار دهیم و باتوجه‌به قابلیت چندارزی و چندزبانی نرم‌افزار مدیریت فروشگاهی کیان درحال توسعه فعالیت خود در کشورهای منطقه هستیم و بنا داریم فضایی را فراهم کنیم تا خانواده کیان روزبه‌روز بزرگ‌تر شده و از دانش بیشتری از نخبگان ایرانی بهره ببریم.

تگها : خرده فروشی , نرم افزار , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , فروش آنلاین , تجارت الکترونیک , باشگاه مشتریان , شبکه های اجتماعی , کیان نور رایانه

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان