گزارش چهارمین اجلاس سالانه ریتیل سامیت

گزارش چهارمین اجلاس سالانه ریتیل سامیت
گزارش چهارمین اجلاس سالانه ریتیل سامیت

چهارمین اجلاس سالانه ریتیل سامیت 2024 با شکوه هرچه‌‌ تمام‌تر در روزهای 23 و 24 آوریل (4 و 5 اردیبهشت) در هتل آتلانتیس واقع در پالم دبی برگزار شد. در این مراسم بیش از 35 پنل آموزشی با حضور 90 رهبر و مدیر این صنعت انجام شد و صنعت خرده‌فروشی، راهکارهایی برای آینده خود یافت. ریتیل سامیت 2024 در هشت‌مقوله خلاصه می‌شد؛ هوش‌مصنوعی، خرده‌فروشی سنتی، اهمیت داده‌ها، دنیای دیجیتال، اقتصاد کلان، زنجیره تامین، پایداری و نقش استعداد.

حضور «تجارت طلایی» در نقش حامی رسانه‌ای

این مراسم 16 حامی رسانه‌ای داشت که ماهنامه «تجارت طلایی» مفتخر است به‌عنوان اولین رسانه تخصصی خرده‌فروشی ایران به نمایندگی از کشورمان حضور یافت و درکنار بزرگان رسانه‌ای این حیطه قرار گرفت.

 

 

مباحث مهم و سخنران‌ها

طی دو روز برگزاری مراسم، 827 مدیر و صاحب صنعت در خرده‌فروشی حضوری فعال داشتند. ردپای 64 کشور در ریتیل سامیت امسال به‌چشم آمد و سخنرانانی به این شرح بر رونق مراسم افزودند؛ رامی ابوغزاله مدیرعامل آلبیک فودز، اسکات کاتلر مدیرعامل استاک‌ایکس، جان هادن مدیر عامل گروه آلشایا، ماریا هالینز مدیرعامل آن‌سامرز، مونا کتان هم‌بنیانگذار و رئیس هدی‌بیوتی، مایکل موری مدیرعامل گروه فراسرز، جیمی ساتلر بنیانگذار، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت Authentic و رجیس شولتز مدیر عامل JD Sports.

این افراد با برگزاری و هدایت پنل‌های آموزشی، آینده جدیدی برای خرده‌فروشی ترسیم کردند و قطعا دانش آنان چراغ راه آینده این صنعت خواهد بود. پس از افتتاح مراسم با سخنرانی شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، معاون رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، سخنرانی‌های کلیدی پیرامون تورم، ژئوپلیتیک و خرده‌فروشی در سال 2024 انجام شد و این مباحث در قالب پنل‌های تخصصی موردبررسی قرار گرفتند. میزگردهای متعدد و جلسات در مورد خرده‌فروشی در منطقه شورای همکاری خلیج‌فارس دیگر مبحث مهم در دو روز برگزاری چهارمین اجلاس سالانه ریتیل سامیت بود. در بخشی دیگر، استفاده از فرصت‌ها در بازارهای نوظهور موردتوجه قرار گرفت. طبق نظر کارشناسان در آینده قدرت خرده‌فروشی به نقاطی خاص و شناخته‌شده منحصر نمی‌شود و به‌طور مثال پاکستان و نیجریه می‌توانند در این زمینه به قطب‌هایی تبدیل شوند.

 

 

آینده خرده‌فروشی بستگی تامی به پرورش مشتری دارد؛ چه به جهت ترغیب به حضور در بازارهای تجاری و چه در ایجاد وفاداری از طریق مختلف. فروشگاه‌های نسل آینده خرده‌فروشی دیگر صرفا مکانی برای خرید نیستند و شما حتی بدون خرید می‌توانید از آن خارج شوید درحالی‌که از حضور در فضایی تجاری و تفریحی لذتی کامل برده‌اید. اتفاقا همین عامل بیش از ترغیب صرف به خرید، مشتری را به یک مرکز خرید وفادار می‌کند. به حداکثر رساندن مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ نیز در اجلاس سالانه ریتیل سامیت موردتوجه قرار گرفت. در دنیایی که دیده شدن، اصلی بسیار مهم تلقی می‌شود، دور ماندن از فضای شبکه اجتماعی قطعا باعث ضربه خوردن هر برندی می‌شود و انتخاب یک سفیر- ترجیحا مشهور- برای تبلیغ یک برند حکم برگ برنده‌ را دارد.

گردهمایی عمومی و بخش ویژه برای نقش بانوان در خرده‌فروشی از آیتم‌های جذاب این مراسم بود. دنیای- قبلا مردانه- خرده‌فروشی حالا به‌لطف زنان کارآفرین بی‌شمار این عرصه را از تک‌جنسیتی خارج ساخته و درحال‌حاضر تقریبا درصد مشارکت در سطوح مدیریتی خرده‌فروشی بین مردان و زنان مساوی است، هرچند هنوز در برخی کشورها شکاف جنسیتی دیده می‌شود.

 

 

آنلاین و آفلاین

از اصلی‌ترین مباحث، بازگشت و درواقع اقبال بیشتر مردم به خرید حضوری از فروشگاه‌ها پس از دوران اوج همه‌گیری کروناست. خرید آنلاین برخلاف چندسال قبل چندان رونق ندارد و به‌نظر می‌رسد خرید آفلاین بار دیگر برای برخی در اولویت قرار گرفته است. طبق تفکیک انجام‌شده، اکنون 43 درصد مردم دنیا در صورت انتخاب بین خرید آنلاین و آفلاین، خرید سنتی و آفلاین را ترجیح می‌دهند و احتمال دارد در سال‌های آتی این رقم افزایش یابد، هرچند خرید آنلاین هم محبوبیتش را حفظ خواهد کرد. موضوع پایداری نسبت فراوانی با چگونگی برخورد کارفرماها و تمهیدات زیست‌محیطی دارد و در پایان آنچه در ابتدا و انتهای اجلاس بر آن تاکید شد، تلاش برندها برای حفظ محیط‌زیست از طریق به صفر رساندن بهره‌برداری از کربن در محصولات، دوری از تلف کردن حیوانات و تمرکز بیشتر روی مواد بازیافتی بود.

 

 

 

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , خرید آنلاین , مدیریت , بهره برداری , کارآفرین , ریتیل سامیت , ریتیل سامیت 2024

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان