16 نکته از زندگی استاد محمد کریم فضلی موسس گروه گلرنگ که دیروز درگذشت

16 نکته از زندگی استاد محمد کریم فضلی موسس گروه گلرنگ که دیروز درگذشت
16 نکته از زندگی استاد محمد کریم فضلی موسس گروه گلرنگ  که دیروز درگذشت

 

1. محمد کریم فضلی متولد هفتم اردیبهشت ۱۳۱۱ در شهر تویسرکان استان همدان است و حالا ۸۴ سال سن دارد. او در خانواده ای مذهبی بزرگ شد و پدرش از بازرگانان خوشنام منطقه بود؛ محمد کریم کار را از کودکی نزد پدرش شروع کرد؛ خودش در مصاحبه ای گفته: « نخستین فعالیت اقتصادی و کاری خود را پس از انجام تحصیلات و قبل از ازدواج، نزد پدرم که عطار و عمده ‌فروش بود، آغاز کردم.»

 

2.پس از پشت سرگذاشتن دوران نوجوانی، محمد کریم مسئولیت تشکیل خانواده را پذیرفت و در ۲۰ سالگی ازدواج کرد و بعد برای بهتر کردن شرایط زندگی ابتدا راهی همدان شد و بعد به پایتخت آمد تا شاید بتوانند شغل بهتری پیدا کند.

 

3.بعد از ۲، ۳ سال تجربه فعالیت و کارهای مختلف و شکست در کارهای گوناگون او تصمیم گرفت شانس خود را در تولید صابون و مواد بهداشتی امتحان کند، درایران آن دوران آنچنان که باید و شاید در صنایع شویندگی پیشرفتی اتفاق نیفتاده و واحدهای تولید آنچنانی وجود نداشت.

 

4.او در ابتدا کارگاه کوچکی راه اندازی کرد و در مرحله اول مایع ظرفشویی تولید می کرد و پس از مدتی سفید کننده را نیز به واحد تولیدی اش افزود و به همین صورت محصولاتی دیگر همچون پودرلباسشویی با برند « گلرنگ سوپر»، جرم گیر، شیشه شوی و نرم کننده لباس را نیز اضافه کرد. تحولاتی که همگی در اوایل دهه ۴۰ اتفاق افتاد و در نهایت به توسعه یافتن واحد تولیدی او و گسترش کارش منتج شد.

 

5.محمد کریم فضلی خود درباره ورود به تولید لوازم آرایشی و بهداشتی گفته:« همیشه نگران و ناراحت بودم که چرا ما باید همه چیز را وارد کنیم و خود نظاره‌ گر کار و پیشرفت دیگران باشیم؟ ناراحت کننده ‌تر اینکه می‌دیدم هموطنانم به مصرف کالاهای خارجی افتخار هم می ‌کردند و دنبال اینگونه کالاها بودند. بنابراین تصمیم گرفتن باتوجه به تجربه کودکی تولید صابون سازی و محصولات شوینده را شروع کنم و با افرادی شروع به همکاری کردم که بتوانم از آنها کارهای تولیدی بیاموزم.»

 

 6.درکنار تولید محمد کریم فضلی به بازاریابی اهمیت می داد و به طور گسترده و کلی محصولات واحد تولیدی اش را به بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها، هتل‌ها و سازمان‌ها با عنوان « موسسه تولیدی و شیمیایی گلرنگ» می فروخت و این روند تا اویل دهه ۵۰ ادامه داشت.

 

7.در اوایل دهه ۵۰  شرکت « پاکشو» را تاسیس کرد و فعالیت هایش را بیش از گذشته توسعه داد.

 

 8. با پیروزی انقلاب به دلیل نبود ارز برای واردات مواد اولیه و تولید انواع محصولات بهداشتی با مشکل مواجه شدند ولی کریم فضلی با مدیریت صحیح و حفظ صادارت؛ ارز مورد نیاز واحدهایش پس از مدتی را تامین کرد. او در مصاحبه ای گفته خط قرمزش باوجود مشکلات بسیار در آن سال ها تعدیل نیرو و اخراج کارگران بوده است و هیچگاه در این جهت قدمی برنداشته است.

 

9.کریم فضلی اعتقاد و اعتماد بسیاری به نیروهای جوان تحصیل کرده دارد از همین رو سکان هدایت واحدهایش را کم، کم به پسرش سپرد. از سال ۱۳۷۲ و بعد از فارغ التحصیلی مهدی فضلی، محمد کریم فضلی کار و هدایت واحدهای تولیدی را به او سپرد و خود از آن پس نقش پدر معنوی و هدایتگری مجموعه و ریاست هیات مدیره را برعهده گرفت.

 

10.با ورود مهدی فضلی به عنوان مدیرعامل به مجموعه گلرنگ در رویه مدیریت واحدهای تولید این مجموعه تحولات بسیاری اتفاق افتاد و خون تازه ای به مجموعه تزریق شد، توسعه شرکت سرعت بیشتری به خود گرفت و تعداد زیادی واحد تولیدی جدید همچون اوه، سافتلن و… به این مجموعه اضافه شدند.

 

11.براساس اطلاعات منتشر شده روی سایت مجموعه گلرنگ هم اکنون تعداد واحدهای این مجموعه بیش از ۴۰ واحد است و تنوع بسیار زیادی در تولید محصولات دارند.

 

12.یکی از مهم ترین تحولات این سال های در مجموعه گلرنگ راه اندازی هلدینگ گلرنگ و یا گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۲ بوده است که شرکت های مختلفی همچون پاکشو، گلپخش اول، گلرنگ پخش، پديده شيمی نيلی، پديده شيمی پايدار، گلبرگ بهاران، ماريناسان، پخش پديده پايدار، آرين پخش پيشرو و. . . را شامل می‌شود.

 

13.این مجموعه علاوه بر حضور در صنایع آرایشی بهداشتی در یک دهه گذشته بخشی از تمرکز خود را روی تولید محصولات خوارکی همچون روغن نباتی گذاشته است. علاوه براین ها راه اندازی سوپرمارکت های افق کوروش، احداث مجتمع کورش در اتوبان ستاری و سرمایه گذاری در ساخت فیلم، سریال و توزیع و…از دیگر فعالیت ها و اقدامات این مجموعه بوده است.

 

14.هدف گذاری اصلی مدیران گروه صنعتی گلرنگ به گفته مهدی فضلی مدیرعامل این شرکت ورود آن ها به فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهان در سال های آینده است.

 

15.گروه صنعتی گلرنگ در سال 1388 تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق كوروش گرفت که از آن زمان تا کنون شعبه‌های مختلف این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور افتتاح شده است، در سال ۱۳۹۳ نیز مجتمع تجاری کورش(کورش‌مال) از سوی گروه صنعتی گلرنگ افتتاح شد. اما مدتی بعد و در سال ۱۳۹۵ شرکت سامان پویش تامین (اسپات) به عنوان تامین‌کننده و تولیدکننده در صنعت تجهیزات خرده فروشی تاسیس شد.یک سال بعد یعنی سال 1396شرکت توسعه تجارت الکترونیک کوروش (فروشگاه اینترنتی اُکالا) شروع به فعالیت کرد .همچنین شرکت فامیلی مدرن احداث‌کننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپرفامیلی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ به منظور ارائه محصولات تندگردش آغاز کرد.

 

16.حاج محمد کریم فضلی دیروز در سن ۸۸ سالگی و بعد از نیم قرن کار و کارآفرینی درگذشت.

 

منبع:

http://eghtesadbaz.com/2020/05/06/کارآفرین-خستگی-ناپذیر/

تگها : فروشگاه زنجیره ای , افق کوروش , ماهنامه تجارت طلایی , کورش مال , هایپرفامیلی , گروه صنعتی گلرنگ

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان