توسعه فروشگاه های زنجیره ای به نفع اقتصاد محلی است؟

توسعه فروشگاه های زنجیره ای به نفع اقتصاد محلی است؟
توسعه فروشگاه های زنجیره ای به نفع اقتصاد محلی است؟

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، فروشندگان و تولید کنندگان محلی سود خود را بار دیگر در همان منطقه سرمایه گذاری کرده و به رونق گردش اقتصادی محلی کمک خواهند کرد. درحالی که مبالغ وارد شده به چرخه مالی فروشگاه های زنجیره ای که از مرکز مدیریت می شوند، نفعی به حال اقتصاد محلی نخواهد داشت.

توسعه فروشگاه های زنجیره ای در کشور که در سال های اخیر رشد شتابانی را تجربه کرده است، به خودی خود امر نکوهیده یا نافی توسعه اقتصاد خرده فروشی مدرن کشور نیست. 

 
اما نکته ای که درخصوص رشد و فراگیری این فروشگاه ها مطرح است، نحوه تعامل آن ها با شبکه های محلی تولید و توزیع کالا و آسیب احتمالی به کسب و کارهای خرد است.
 
آن چه که در احاطه فروشگاه های زنجیره ای مانند افق کوروش و رفاه بر شبکه توزیع ملی نباید مورد غفلت قرار گیرد استفاده از ظرفیت های عظیم ایجاد شده از سوی این فروشگاه ها و بهره مندی از شبکه گسترده فروش آن ها در راستای رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط در شهرهای کوچک و روستاهای دور افتاده است که بار بزرگی از نیاز ملی ایجاد اشتغال را در مناطق دوردست به دوش دارند.
 
آن چه که مدتی است از سوی کارشناسان حوزه اقتصاد ملی با عنوان تیشه زدن فروشگاه های زنجیره ای به ریشه کسب و کارهای کوچک محلی یاد می شود، نه صرفا به خاطر عملکرد این فروشگاه ها به لحاظ شبکه سازی فروش و حذف رقبای خرد، بلکه به سبب بی توجهی این غول های بزرگ فروش به مناسبات سنتی بازار و مکانیزم های شبکه تولید خرد محلی است که به عنوان ریه های اقتصادی کشور عمل می کنند. 
 
گفته می شود که گسترش فروشگاه های زنجیره ای که به طور پیوسته درحال افزایش شعبات خود در سراسر کشور هستند، موجبات بیکاری صاحبان کسب و کارهای کوچک را فراهم کرده است، این درحالی است که با تغییر در مکانیزم تامین کالا و تعامل دقیق و حساب شده با این تولید کنندگان محلی، آن چه به عنوان نقطه ضعف برای تولید کنندگان خرد یاد می شود، می تواند به عنوان موتور محرکه آن ها عمل نماید.
 
شکی نیست که تخفیف های همیشگی و زیاد درکنار تجمع نیازهای خریداران در زیر یک سقف و استفاده از قدرت شبکه سازی کشوری به عنوان نقاط قوت اصلی فروشگاه های زنجیره ای موجب احاطه آن ها به بازار کالاهای مصرفی شده است و درصورت بی توجهی به ضرورت دگردیسی درکنش این غول ها در بازار کسب و کارهای خرد و تولید کنندگان محلی، این واحدها به شدت آسیب خواهند دید.
 
نباید فراموش کرد که در همه جای دنیا مسئولین کشوری برای ایجاد فضای رقابتی سالم و منصفانه و پرهیز از بلعیده شدن کسب وکارها و تولید کنندگان خرد محلی تمهیداتی می اندیشند، چرا که این کسب و کارها به خاطر ماهیت بومی خود، نقش به سزایی در ایجاد توازن اقتصادی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت و حرکت به سمت توسعه پایدار در مناطق دور افتاده دارند که همه این ها از وظایف اصلی مسئولان محلی و کشوری است.
گزارش ها حکایت از آن دارند که در مناطق دورافتاده کشور، بسیاری از بقالی ها و فروشندگان سنتی که عمدتا تولید کننده، صنعتگر، کشاورز و دامدار هستند و در بسیاری از موارد تولیدات خود را به بومیان منطقه می فروشند در معرض آسیب جدی قرار گرفته و به همین میزان از انگیزه های تولید کنندگان محلی نیز کاسته شده است.
 
 آن چه درحال حاضر در سیاست گذاری های فروشگاه های بزرگ از جمله در مناطق دورافتاده ملاحظه می شود، عدم توجه به شعار اصلی اقتصادی کشور یعنی «حمایت از تولید ایرانی» است.
 
چرا که وقتی مساله محوری صرفا ایجاد فضای رقابتی و تمرکز گرایی در تامین و فروش کالا باشد، کسی به تولیدات محلی تولید کنندگان توجهی نخواهد داشت.
 
به این خاطر به نظر می رسد که در اعطای مجور فروشگاه هایی از این دست باید مقتضیات اقتصاد بومی شهرستان ها از جمله میزان آسیبی که تاسیس این فروشگاه ها به تولیدات محلی و تعطیلی کسب و کارهای کوچک خواهند زد، با جدیت مورد نظر قرار گیرد. 
 
این درحالی است که تاکنون هیچ مصوبه ای برای محدود کردن تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در مناطق خاصی از کشور وجود ندارد و این مساله به طور کلی مورد غفلت واقع شده است.
 
نباید فراموش کرد که اقتصاد بومی شهرستان ها بر مناسبات خاصی استوار است. به طوری که فروشگاه ها و واحد های تجاری کوچک منابع تامین کالای خود را بر تولید کنندگان محلی قرار داده اند و اگر توسعه فروشگاه های زنجیره ای این چنین شتابان مناطق مختلف کشور را در نوردد، با تعطیلی این واحد های تجاری کوچک، اکثر تولید کنندگان کوچک محلی مواد غذایی، صنایع دستی و سایر کالاها نیز از بین خواهند رفت.
 
اهمیت این نکته، سیاست گذاران را در کشورهای مختلف بر آن داشته است که با دقت بسیار بالایی نسبت به برهم زدن اکوسیستم اقتصادی مناطق دورافتاده حساس باشند. برای مثال نتایج یک تحقیق در ایالت شیکاگو حاکی از آن است که در صورت خرید 100 دلار کالا از یک فروشگاه محلی، 68 دلار آن در جهت تقویت اقتصاد محلی خواهد بود.
این موضوع به خوبی گویای اهمیت تقویت اقتصاد های محلی است. این موضوع به خاطر تفاوت گردش مالی اقتصاد های محلی با فروشگاه های زنجیره ای فراگیر است.
 
به این معنا که فروشندگان و تولید کنندگان محلی سود خود را بار دیگر در همان منطقه سرمایه گذاری کرده و به رونق گردش اقتصادی محلی کمک خواهند کرد. 
 
درحالی که مبالغ وارد شده به چرخه مالی فروشگاه های زنجیره ای  که از مرکز مدیریت می شوند، نفعی به حال اقتصاد محلی نخواهد داشت. 
 
البته تمام این موارد ناشی از بیم نادیده گرفتن شرکت های تولیدی محلی و نادیده گرفتن کالاهای این گروه مهم اقتصادی در رونق تولید شهرهای کوچک و دور افتاده و کاهش سهم اشتغال است. 
 
اما اگر فروشگاه های زنجیره ای به برند های محلی توجه داشته و نسبت به تعامل برای عرضه کالاهای این دسته از تولید کنندگان وحمایت از آنها برای حفظ فعالیت تولید و اشتغال، توجه کافی نشان دهند، می توان این تهدید را حتی به یک فرصت تبدیل کرد.
 
 
منبع: تیتر20
تگها : فروشگاه های زنجیره ای , اقتصاد محلی , چرخه مالی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان