توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند اعتماد بیشتر دولت و مردم است

توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند اعتماد بیشتر دولت و مردم است
توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند اعتماد بیشتر دولت و مردم است

 

حدود دو سال است که از آغاز به‌ کار فروشگاه زنجیره‌ای وین‌مارکت که هدف خود را ارائه کالاهای تندگردش با قیمتی پایین‌تر برای مصرف‌کننده می‌داند می‌گذرد. وین‌مارکت تلاش می‌کند با بالاترین سرعت خدمات خود را در سراسر کشور گسترش دهد. این فروشگاه هم‌اکنون بالغ‌بر 400 شعبه را در کشور تاسیس کرده و در حوزه اشتغالزایی نیز نقش بسزایی داشته است.

وین‌مارکت معتقد است این حق هر ایرانی است تا بتواند با خدمات فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌، توانایی خرید بالاتری در سطحی بالاتر از آنچه تا به امروز ارائه‌شده، داشته باشد. تمام مردم ایران‌زمین باید بتوانند به‌راحتی به فروشگاه‌هایی با بالاترین کیفیت خدمات و نازل‌ترین قیمت ممکن دست پیدا کنند. در این راستا تمام تلاش وین‌مارکت ارائه بهترین خدمات و بهبود کیفیت در سطح فروشگاه‌های همواره‌تخفیف است. با محمدعلی خراسانی، مدیرعامل برند وین‌مارکت گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که شرح کامل آن در ادامه آمده است.

 

 

روند شکل‌گیری فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین‌مارکت با وجود تعداد دیگری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به چه صورت بوده است؟

فروشگاه‌های زنجیره‌ای وین‌مارکت توسط بخش خصوصی افتتاح شد و فعالیت خود را از سال 1397 با کانسپت فروشگاه‌های تخفیف‌محور آغاز کرد. هدف برند وین‌مارکت ارتقای کسب‌وکار فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نگاهی جدید و مبتنی‌بر ارائه کالا با قیمتی پایین‌تر به مشتریان بود.

 

فروشگاه‌های وین‌مارکت براساس چه کانسپت‌ها و با چه متراژ و ابعادی راه‌اندازی می‌شوند؟

برای افتتاح شعب وین‌مارکت فضایی بین 200 تا 500 مترمربع را در نظر گرفته‌ایم. مکان‌هایی که فروشگاه‌های وین‌مارکت در آنجا راه‌اندازی می‌شوند نیز براساس میزان جمعیتی است که در شعاع یک کیلومتری می‌توانند تحت پوشش وین‌مارکت قرار بگیرند. علاوه‌بر آن فاصله تا دومین فروشگاه و همچنین قدرت خرید مردم منطقه هم در انتخاب مکان‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

 

 

 

در رابطه با ویژگی‌های برند وین‌مارکت برای مخاطبان تجارت طلایی توضیح داده و بفرمایید تامین کالا از سوی این فروشگاه به چه صورت انجام می‌شود؟

از آنجا که فروشگاه‌های تخفیف‌محور دارای یک کانسپت مشترک هستند و در مسیر کاهش هزینه‌ها و فراهم کردن آسان‌ترین دسترسی مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، برند وین‌مارکت تلاش می‌کند از برندهای خوب و باکیفیت استفاده کرده و مناسب‌ترین قیمت کالا را برای مشتری درنظر بگیرد و از لحاظ چیدمان فروشگاهی نیز یک چیدمان استاندارد را داشته باشد. ضمن اینکه این برند تصمیم دارد از پرسنل آموزش‌دیده و تحصیلکرده استفاده کند.

 

فروشگاه وین‌مارکت در حال حاضر دارای چه تعداد فروشگاه در سراسر کشور است؟

برند وین‌مارکت هم‌اکنون بالغ بر 400 فروشگاه را در 12 استان و 103 شهر راه‌اندازی کرده و مشغول به ارائه خدمات است. ضمن اینکه تا پایان مهرماه سه شعبه دیگر خود را در استان‌های گیلان، مازندران و خوزستان راه‌اندازی کرد.

هدف ما در ابتدا راه‌اندازی هزار فروشگاه تا پایان سال 99 بود اما موضوعاتی از قبیل نوسانات نرخ ارز، تولید و تامین کالا، اجاره‌بهای فضاهای فروشگاهی و دیگر چالش‌ها تغییراتی را در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای برند وین‌مارکت پدید آورد که سبب شد به‌طور 100 درصد امکان رسیدن به این هدف فراهم نباشد.

 

 

همان‌طور که مستحضر هستید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دهه 70 شرایط مناسبی داشتند اما از اواخر دهه 80 برندهای خارجی هم به دنیای خرده‌فروشی ایران وارد شدند، دیدگاه شما پیرامون حضور این برندها در کشور چیست؟

لازم است در ابتدا این نکته را یادآور شوم که میزان سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بازار خرده‌فروشی ایران بین 16 تا 18درصد است درحالی که این آمار در کشورهای توسعه‌یافته 54درصد و کشورهای پیشرفته حدود 82درصد است. این اعداد و ارقام حاکی از آن است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران تا رسیدن به سهم واقعی خود از بازار خرده‌فروشی فاصله بسیاری دارند.

اما در خصوص حضور برندهای خارجی گوناگون فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز باید بگویم حضور این قبیل برندها در کشور منجر به افزایش رقابت به شکل مثبت می‌شود و روی سطح ارائه خدمات برندهای داخلی به مشتریان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

از نظر شما فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی سال‌های اخیر چقدر توانسته‌اند موفق باشند و سبد کالایی خانواده را پربارتر کنند؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد یکی از اهداف فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌محور در کشور پربارتر کردن سبدکالایی خانواده‌ها با اعمال تخفیفات بیشتر روی اجناس مصرفی مردم خصوصا روی کالاهای سهمیه‌ای و تنظیم بازاری است که نمود واقعی این هدف به‌خوبی طی روزهای ابتدایی ورود ویروس کرونا به کشور مشاهده شد.

 

 

مهم‌ترین نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد کشور چیست؟ فروشگاه‌های زنجیره‌ای چقدر می‌توانند در رونق تولید و به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند؟

تاکیداتی وجود دارند مبنی‌بر اینکه اقتصاد یک کشور را باید با میزان فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آن کشور سنجید. بر همین اساس طبیعی است که با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بحث قیمت‌ها، کاهش هزینه و عرضه کالا تناسب ایجاد شود. علاوه‌بر آن با تعدد شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانیم شاهد یک رقابت اصولی و کمک به گردش چرخه اقتصاد کشور باشیم.

همچنین با کوتاه‌تر کردن زنجیره تامین طبیعتا هزینه‌ها کاهش یافته و تولید رونق می‌یابد چراکه تولیدکننده شریک تجاری خود را مشخصا می‌شناسد و در نهایت جریان نقدینگی نیز راحت‌تر خواهد بود. از طرفی با مشخص شدن نیاز بازار توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حذف واسطه‌ها قیمت نهایی برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد.

علاوه‌بر موارد ذکرشده لازم است اشاره کنم که برند وین‌مارکت در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اهتمام‌ ویژه‌ای در بحث اشتغالزایی داشته و با اشتغالزایی برای 2700 نفر با میانگین سنی 26 سال آن را به نمایش گذاشته است.

 

چالش‌های پیش روی صنعت خرده‌فروشی در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظر شما کدامند؟

تغییرات نوسانی قیمت‌ها با توجه به حجم کالا و شرایطی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه خدمات دارند آزاردهنده شده و موجبات نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم را نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای پدید می‌آورد. از طرف دیگر فضاهایی که برای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتخاب شده چندان مناسب نیست چراکه از همان ابتدا با هدف ایجاد یک فروشگاه لحاظ نشده‌اند. به‌طور کلی برای پیشرفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صنعت خرده‌فروشی کشور لازم است تا اعتماد بیشتری از سوی دولت و مردم صورت گیرد که در نهایت رونق تولید و اقتصاد را هم در پی خواهد داشت.

 

تگها : خرده فروشی , نرخ ارز , فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , تخفیف , سوپرمارکت , وین مارکت , فروشگاه تخفیف محور , کالایتند گردش

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان