حرکت رو به رشد فروشگاه‌های زندان‌ها

حرکت رو به رشد فروشگاه‌های زندان‌ها
حرکت رو به رشد فروشگاه‌های زندان‌ها

نگاهی به صنعت خرده فروشی از زاویه‌ای دیگر

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت بازرگانی حامیان امید فردا مطرح شد

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشیم که زندانیان و مددجویان داخل زندان‌ها از چه طریق کالاها و اجناس موردنیاز خود را تهیه می‌کنند. شاید تصور کنیم که دکه کوچکی در کنار زندان‌ها وجود دارد که می‌تواند ابتدایی‌ترین اجناس و لوازم ضروری را به زندانیان ارائه کند، اما درواقع این طور نیست. امروز زندانیان و مددجویان نیز در سراسر کشور مانند شهروندان عادی به فروشگاه‌های مجهزی دسترسی دارند که می‌توانند تمامی اقلام و کالاهای موردنیاز خود را از این فروشگاه‌ها تامین و خریداری کنند و جالب اینکه این فروشگاه‌ها چیزی کم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ندارند.

 

تهیه مایحتاج فروشگاه‌های زندان‌ها

در همین راستا مدیرعامل شرکت بازرگانی حامیان امید فردا درباره فعالیت و مسوولیت‌های این شرکت گفت: شرکت بازرگانی حامیان امید فردا زیرمجموعه بنیاد تعاون زندانیان کشور است که آن هم زیرمجموعه قوه قضائیه و در دل سازمان زندان‌ها است و چند مسوولیت در بنیاد تعاون برعهده دارد که یکی از آنها تهیه مایحتاج فروشگاه‌های زندان‌های کشور است. ما در زندان‌های کشور فروشگاه‌هایی داریم که مواد غذایی و اقلام موردنیاز مددجویان را به ایشان ارائه می‌کنند. این مازاد بر جیره مواد غذایی، پوشاک و لوازم بهداشتی است که سازمان زندان‌ها در اختیار مددجویان قرار می‌دهد و مددجو درصورت تمایل با مراجعه به فروشگاه‌های ما می‌تواند کالاهای موردنیاز خود را تهیه کند.

نگاه ما به مددجو به عنوان یک شهروند و مشتری شایسته احترام است که باید بتواند هرآنچه نیاز دارد، تهیه کند. بسیاری از اجناسی که در فروشگاه‌ها ارائه می‌کنیم، براساس درخواست مددجوها است. قطعا در بازار خارج از زندان رقابت وجود دارد و هر فروشگاهی به دنبال جذب مشتریان خاص خود است، اما ما در اینجا با کسی رقابت نداریم و انحصارا اجناس را به مددجوها ارائه می‌دهیم، اما به هیچ‌وجه ازاین انحصار سوءاستفاده نمی‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم کالاهای شناخته شده و باکیفیت از برندهای داخلی را در فروشگاه‌های خود ارائه دهیم، گفت: همچنین تلاش می‌کنیم تا در هر استانی در کنار برندهای ملی و کشوری، براساس ذائقه و سلایق زندانیان بومی هر استان، کالاهای برند آن منطقه را در فروشگاه‌های خود عرضه کنیم. این فعال اقتصادی با بیان اینکه فروشگاه‌های ما بازار مناسبی برای ارائه محصولات باکیفیت تولیدکنندگان داخلی به زندانیان است، افزود: در این بازار ممکن است انحصار وجود داشته باشد، اما رقابت شدیدی در حوزه کیفیت کالا وجود دارد و مددجویان تمایل به استفاده از اجناس باکیفیت دارند.

 

 

جزئیات تامین و فروش کالا در فروشگاه‌ها

انصاری همچنین در پاسخ به اینکه در فروشگاه‌های زندان‌ها تا چه اندازه از نوآوری‌های صنعت ریتیل بهره گرفته شده است، گفت: با توجه به شرایط داخل زندان‌ها محدودیت‌هایی در این بخش وجود دارد؛ اما ما نیز به این سمت رفته‌ایم و در فروشگاه‌ها از صندوق‌های فروش و کارت‌خوان‌های بانکی استفاده می‌کنیم. همچنین  از نرم‌افزار خاصی که در شرکت توسعه خدمات الکترونیک حامی عدالت بنیاد طراحی و اجرا شده، در این فروشگاه‌ها استفاده می‌کنیم. خوشبختانه توسط صندوق‌های فروشمان که به صورت شبکه محلی بدون دسترسی به اینترنت اداره می‌شود، به صورت یکپارچه در سراسر کشور به هم متصل هستیم. وی یادآور شد: همان‌طور که مددجوها خرید خود را انجام می‌دهند، ما نظارت کامل را روی سقف ریالی و تعدادی کالاها در فروشگاه‌ها اعمال می‌کنیم. نقطه سفارش به صورت اتوماتیک کنترل می‌شود و وقتی موجودی یک کالا به سقف مشخصی برسد، بلافاصله سفارش آن به صورت اتوماتیک به ما ارائه می‌شود و کارشناسان خرید ما برای کالاهای رو به اتمام در فروشگاه‌ها، سفارش برای تولیدکننده‌ها و تامین‌کنندگان ارسال می‌کنند و آنها نیز کالاهای موردنظر را به زندان‌ها تحویل می‌دهند.

 

فروش تولیدات زندان‌ها

انصاری با بیان اینکه بخش دوم فعالیت این شرکت در زمینه فروش محصولات تولیدی زندان‌ها است، اظهار کرد: ما در داخل زندان‌ها کارگاه‌های تولیدی داریم که بنیاد تعاون وظیفه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان علاقه‌مند به کار در این کارگاه‌ها را برعهده دارد. این مددجوها پس از آموزش در این کارگاه‌ها شاغل می‌شوند و به صورت کارمزدی و بسته به میزان مهارت در قالب نیروی کار ساده و تخصص از حدود ۹۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون تومان و نیروهای حرفه‌ای در تولید بین ۳ تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. بخشی از این حقوق به خانواده‌های آنها پرداخت می‌شود و بخشی نیز در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد که صرف هزینه‌های شخصی و خرید مایحتاج آنها از فروشگاه‌ها می‌شود. وی ادامه داد: بالغ بر ۳۶۰۰ نوع کالا و محصول این کارگاه‌ها را در بازار خارج از زندان به صورت قراردادی، سفارشی، فروش مستقیم در بازار و فروش آنلاین در سایت حامی بازار به دست مردم می‌رسانیم.

 

 

صادرات تولیدات؛ برنامه توسعه‌ای 1401

انصاری با بیان اینکه صادرات تولیدات این کارگاه‌ها به عنوان برنامه توسعه‌ای سال جاری مدنظر این مجموعه است، گفت: تا سال گذشته تنها روی بخش تامین کالاها در فروشگاه‌ها متمرکز بودیم، اما در سال 1401 در حال برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات تولیدی بنیاد تعاون به‌ویژه صنایع دستی تولیدی زندان‌ها هستیم تا برای نخستین بار این محصولات با بهترین قیمت به سایر کشورها صادر شود که امیدواریم تا آخر سال بخش صادرات ما راه‌اندازی شود. وی تشریح کرد: در سال جاری صادرات این محصولات در قالب مشارکت با تیم اجرایی که تخصص فروش صنایع دستی را در خارج از کشور برعهده دارند انجام می‌گیرد و در سال آینده پس از کسب تجربه کافی به صورت مستقیم خودمان اقدام به صادرات خواهیم کرد.

 

بسته‌بندی مواد غذایی با برند حامی

انصاری همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از تولیدات این مجموعه بسته‌بندی مواد غذایی در داخل زندان‌ها است که با قوت پیش می‌رود، تشریح کرد: درواقع ما محصولات خود را با برند حامی در داخل زندان‌ها تولید می‌کنیم و برای توسعه برند حامی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که محصولات داخل فروشگاه‌های زندان‌ها را با این برند عرضه کنیم. در این زمینه با چند تولیدکننده به توافق رسیده‌ایم که محصولات تولیدی را با برند حامی تولید کنند و برای فروش در داخل زندان در اختیار ما قرار دهند. این اقدام به تدریج برند ما را به مددجویان و نیز بازار خارج از زندان معرفی می‌کند.

 

 

جلب اعتماد تولیدکننده‌های داخلی

مدیرعامل شرکت بازرگانی حامیان امید فردا همچنین درباره روش‌های تامین مالی بنیاد تعاون تصریح کرد: با توجه به اینکه 100 درصد سهام این شرکت متعلق به بنیاد تعاون است و به عنوان بازوی اقتصادی و بازرگانی بنیاد عمل می‌کند، سرمایه اولیه آن از طریق خود بنیاد تامین شده است. وی ادامه داد: در این بین تولیدکننده‌های داخلی به دلیل علاقه‌مندی به امور خیریه و خدمت‌رسانی به مددجوها، تخفیفات بسیار خوبی را در هنگام خرید محصولاتشان به ما می‌دهند که بتوانیم این محصولات را در داخل زندان‌ها ارائه کنیم. این یک بازی دوطرفه است. یعنی از طرفی به مددجوها کمک و از طرف دیگر آنها را مشتری وفادار خود می‌کنند. یعنی چون ما تنها فروشنده داخل زندان‌ها هستیم، کالاهای آنها مستقیما به دست قشری از جامعه می‌رسد که بعدها پس از آزادی از زندان می‌توانند به عنوان مصرف‌کنندگان وفادار آن برندها تلقی شوند. انصاری بیان کرد: تاکنون هیچ تولیدکننده‌ای دست همکاری با ما را رد نکرده و ما به عنوان زیرمجموعه قوه قضائیه، مشتری خوب و قابل اعتمادی برای آنها هستیم و کالاهای خود را در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

پراکندگی زندان‌ها در کشور

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش روی این مجموعه گفت: یکی از معضلات ما پراکندگی زندان‌ها در سطح کشور است و هزینه حمل و انتقال کالاها به شهرهای کوچک موجب بالارفتن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود و حاشیه سود را پایین می‌آورد. ما این مشکل را از طریق تامین‌کننده‌های محلی یا بنکداران رفع کرده‌ایم. یعنی بنکداران به صورت انبوه کالاها را خریداری و حمل می‌کنند که هزینه حمل آنها کاهش می‌یابد. در مراکز استان‌ها چون از جمعیت بیشتری برخوردارند و شرکت‌ها هم در مراکز استان‌ها نمایندگی دارند، به راحتی محصولات موردنیاز ما را از نمایندگی‌ها تامین می‌کنند.

 

لزوم اعطای تسهیلات کم‌بهره

این فعال اقتصادی درباره حمایت‌های دولت گفت: ما در بخش بازرگانی چندان از دولت انتظار حمایت نداریم، اما در بخش اشتغال همکاران من انتظاراتشان بیشتر است. چون بنیاد ضمن نگهداری مددجوها در داخل زندان، به آنها آموزش می‌دهد و برای آنها ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌کند. لذا توسعه کارگاه‌ها و فضاهای آموزشی نیاز به کمک دولت و وام‌های کم‌بهره با بازپرداخت طولانی‌مدت دارد. انصاری با تاکید بر اینکه حرکت هرچه بیشتر به سمت توسعه آموزش و ایجاد اشتغال، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد، افزود: در سال‌های گذشته در مجلس بودجه مناسبی در قالب پرداخت وام برای این منظور در نظر گرفته شده بود که متاسفانه در دولت‌های قبل زمینه پرداخت این تسهیلات مهیا نشد. اما در سال جاری و در دولت جدید با نگاه به مصوبه مجلس درباره پرداخت وام ضمن در نظر گرفتن تسهیلات کم‌بهره برای سرمایه‌گذاران در داخل زندان جهت اشتغال‌زایی مددجویان، کارفرمایان در این امر از پرداخت مالیات هم معاف خواهند بود. در این زمینه دولت می‌تواند دریافت وام برای مجموعه‌های وابسته به بنیاد تعاون را تسهیل کرده تا در بخش‌های تولیدی و کشاورزی فعالیت بیشتری انجام شود.

تگها : فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , زندان قزلحصار , زندان اوین , فروشگاه زندان , فروشکاه های زندان , تسهیلات زندان , فعالیت اقتصادی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان