مینو مارت؛ طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی

مینو مارت؛ طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی
مینو مارت؛ طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی

در گفت‌وگو با مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای «مینو مارت» مطرح شد

در تمام دنیا صنعت فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای از رونق و پویایی بالایی برخوردار است و بر اساس شواهد و تجربه کشور‌های پیشگام، این فروشگاه‌ها مزیت‌‌‌های متعددی را برای عموم جامعه به همراه داشته‌اند. با ورود فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای، امکان خرید و تامین کالاهای مورد نیاز عموم جامعه با قیمتی پایین‌‌‌تر فراهم شده و این در حالی است که شکل‌‌‌گیری بازار رقابتی میان فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای موجبات حذف واسطه‌های غیر‌ضروری در بازار خرده‌‌‌فروشی و افزایش رفاه خانوارها را به همراه داشته است.

مینو مارت؛ طلوع متفاوت صنعت فروشگاهی

استقبال بالای آحاد جامعه از فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای نشانگر رضایتمندی طیف وسیعی از مردم نسبت به فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای است. یکی دیگر از دلایل محبوبیت فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای این است که در این فروشگاه‌ها امکان مقایسه برندهای مختلف به علت دسترسی آسان‌‌‌تر به کالاها و اجناس وجود دارد. مساله مهم‌تر اینکه این فروشگاه‌ها با جذب نیروی کار برای افراد زیادی اشتغال پایدار ایجاد کرده‌‌‌اند که این امر منجربه کاهش بیکاری در کشور شده است.

با وجود تمام این مزایا، در مقایسه با سایر کشورها این صنعت در کشور ما همچنان از گستردگی قابل توجهی برخوردار نیست. بر اساس آمار موجود، سهم فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای از بازار خرده‌‌‌فروشی حدود ۱۶ تا ۲۰ است و این نشان می‌دهد که همچنان بیش از ۸۰ درصد بازار خرده‌‌‌فروشی در اختیار کسب‌‌و‌کارهای سنتی است. این در حالی است که سهم زنجیره خرده‌‌‌فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه‌توسعه‌‌‌یافته بیش از ۵۰ درصد و در کشورهای توسعه‌‌‌یافته بیش از ۸۰ درصد است. این رشد ناکافی فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای در کشور ما ناشی از عوامل متعددی است؛ از جمله این عوامل می‌توان به تحریم‌ها، تغییر مکرر نرخ ارز، بی‌ثباتی در سیاست‌‌‌های اقتصادی دولت، تورم، وجود برخی مقاومت‌ها در برابر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... اشاره کرد که مانع از پیشرفت و حرکت رو به جلوی آنها شده است.

 

مشکلات فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای مینو مارت درباره مشکلات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور گفت: اگر‌چه به نظر می‌رسد سهم بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ویژه در حوزه کالاهای تند گردش بسته‌بندی نسبت به بازار سنتی در کشور رو به افزایش است، اما توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با چالش‌های متعددی رو‌به‌رو است.

محمدمهدی حاج‌‌محمد با بیان اینکه در ادوار گذشته به علت بکر بودن فضای رقابت در صنعت، توسعه خوبی پیش روی شرکت‌های پیشگام قرار گرفت، افزود: در حال حاضر وابستگی صنعت به املاک تجاری استیجاری با توجه به جهش گسترده ارقام رهن و اجاره‌بها، چالش و مانع بزرگی بر سر راه عبور از بازار سنتی به سمت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیفی است. وی افزود: از نظر دیگر عدم تعامل صنعت خرده‌فروشی با شرکت‌های خرده‌فروش بین‌المللی، فقدان انتشارات علمی در جهت تولید محتوای تخصصی و کمبود بنگاه‌های آموزش‌های مهارتی در صنعت خرده‌فروشی به ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا تخفیفی منجر به کاستی دانش در به روزرسانی فرآیندها و تعالی نیروی انسانی در این حوزه شده است. در عین حال نرخ جابه‌جایی پرسنل فروشگاهی، نوسانات قیمتی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان نهایی، جهش بهای تمام‌شده تجهیزات فروشگاهی، خلأ تعامل و مشارکت نهاد‌های سیاستگذار با شرکت‌های خرده‌فروشی در فرآیند سیاستگذاری، تغییر مکرر سیاست‌ها و نرخ‌گذاری‌ها و سایه رکود تورمی بر شرکت‌های تامین‌کننده را می‌توان از چالش‌های اصلی پیش روی این صنعت دانست.

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای مینو مارت درباره راهکارهای برون‌رفت از این معضلات گفت: درباره راهکار برون‌رفت از این شرایط می‌توان به مواردی چون غنی‌سازی آموزش‌های مهارتی نیروی انسانی، توسعه تولیدات علمی و دانشگاهی در صنعت ریتیل، اصلاح قوانین حکومتی با مشارکت فعالان صنعت، تسهیل و رفع موانع ایجاد کسب‌و‌کار و همچنین حرکت شرکت‌های فعال به سمت استانداردهای جهانی اشاره کرد.

 

 

دلیل تفاوت قیمت یک کالای واحد

حاج محمد در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی از موارد قیمت یک کالای واحد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای متفاوت است، گفت: یکی از مشکلات اصلی که در این بخش وجود دارد، تغییرات مستمر قیمت کالاها است. بنابراین با توجه به موجودی‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تاریخ‌های تولید متفاوت، قاعدتا با نرخ‌های درج شده متفاوت در کالاهای مشابه روبه‌رو خواهیم شد. وی در عین حال تصریح کرد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به فرآیندها و نوع عملکرد آنها با یکدیگر، هزینه‌های سربار متفاوت است که این موضوع تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه دارد. به گفته این فعال صنعت خرده‌فروشی، بدیهی است شرکت‌هایی چون گروه صنعتی مینو که از توان تولید و توزیع قابل توجهی برخوردارند، توان عرضه کالاها با تخفیفات بیشتری را دارند. مهم آن است که قیمت و حاشیه سود در بازه قانونی تعیین شده آن تصویب و درج شود.

 

نبود امکان تبانی بین تولیدکننده و فروشگاه

در این میان موضوعی که مطرح می‌شود این است که با توجه به موارد مطرح‌شده در بند ب و نهادهای نظارتی و سازوکارهای قیمت‌گذاری، آیا تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان جهت درج قیمت بالاتر روی تولیدات خود با هدف در اختیار داشتن فرصت جهت مانور تخفیفات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان‌پذیر است؟ حاج‌محمد در این زمینه معتقد است: با توجه به وضع قوانین و مقررات جدید نرخ‌گذاری کالاها و درج قیمت تولید و مصرف و تعیین نرخ‌های تولیدکننده، مغازه‌دار و مصرف‌کننده هر کالا و همچنین نظارت‌های مستمر نهادهای نظارتی همچون تعزیرات و اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، همچنین رقابت گسترده میان خرده‌فروشان، امکان تبانی ذکرشده بین تولیدکنندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حداقل ممکن می‌رسد. وی بیان کرد: با توجه به فرهنگ حاکم و ماهیت سهامی عام بودن گروه صنعتی مینو و خوشنامی برند مینو نزد مردم ایران، در این مجموعه متعهدانه بر موضوع بروز تبانی نظارت، پایش و از آن اجتناب می‌شود.

 

تاریخچه فعالیت مینو مارت

موضوع ورود به صنعت خرده‌فروشی در گروه صنعتی مینو از اواخر دهه 80 یعنی زمانی که بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی فعال در حال حاضر، هنوز شروع به کار نکرده بودند، مطرح شده و مورد بحث بوده است. در اواخر دهه 90 فروشگاه زنجیره‌ای مینو مارت به دلایل متعدد و همچنین مقتضیات زمانی، ابتدا با مفهوم فروشگاه‌های عرضه مستقیم شعبه در شهر تهران راه‌اندازی شد. اما مفهوم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گروه صنعتی مینو از سال 1400 با فعال‌سازی مجدد شرکت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیوند بازخوانی شد. سپس نخستین شعبه فروشگاه تخفیفی با سبد کامل محصولات تامین‌کنندگان مختلف در محله مرزداران تهران با برند «مینو مارت» افتتاح شد.

 

 

با گذشت قریب به 10 ماه از شروع فعالیت در صنعت خرده‌فروشی که توسعه همزمان زیرساخت سازمانی و فروشگاهی را در بر داشته است، در شرایط کنونی این مجموعه با افتتاح 40 شعبه در سراسر کشور محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب را به مردم ایران تقدیم و عرضه کرده است. مجموعه مینومارت حساسیت بسیار زیادی درباره ارائه کالای باکیفیت و استاندارد از بهترین برندها دارد و به دنبال ایجاد تمایز نسبت به عملکرد سایر رقبا است. در این مدت زمان کوتاه در حال حاضر حدود 300 نفر اعم از ستاد و کارمندان فروشگاه در 9 استان کشور به صورت تمام‌وقت در برند مینو مارت مشغول خدمت‌رسانی به مشتریان هستند. محصولات تولیدی گروه صنعتی مینو که طیف وسیعی از سبد مصرفی خانوار ازجمله روغن و برنج، قند و شکر، انواع کنسرو، انواع شیرینی و شکلات، آب معدنی و آبمیوه را شامل می‌شود؛ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مینومارت به پشتوانه شبکه توزیع مویرگی قاسم ایران، کالاها از تولید به مصرف و با مناسب‌ترین قیمت‌ها عرضه می‌شود.

از همان ابتدا پیش‌بینی‌ها درباره استقبال مشتریان با توجه به غنای برند مینو، نویدبخش اقبالی گسترده بود. ولی در حال حاضر استقبال مردم از برند مینومارت به عنوان یک برند فروشگاهی ورای پیش‌بینی‌های پیشین است. بسیاری از فروشگاه‌های تاسیس شده که قدمتی کمتر از یک سال دارند، به لطف تنوع و قیمت مناسب کالاها با استقبال مناسبی مواجه شده‌اند. با حمایت مجموعه شرکت‌های گروه صنعتی مینو و تلاش و پشتکار پرسنل مینو مارت، در سال 1401 از مرز 100 فروشگاه عبور خواهیم کرد. گروه صنعتی مینو با پشتوانه عظیم شرکت‌های معتبر در قالب یک هلدینگ چندرشته‌ای و هم‌پیوند با صنعت خرده‌فروشی، تا افق سال 1404 توسعه 2 هزار فروشگاه در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

تگها : خرده فروشی , فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , رضایت مشتری , رقابت , رقابت سازنده , مینومارت , کشورهای توسعه یافته , فروشگاه مینومارت , محمد مهدی حاج محمدی , مدیرعامل مینومارت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان