مراکزخرید ایران در مسیر توسعه و شکوفایی قرار دارند

مراکزخرید ایران در مسیر توسعه و شکوفایی قرار دارند
مراکزخرید ایران در مسیر توسعه و شکوفایی قرار دارند

مراکز خرید ایران پس از بحران کرونا که منجر به تحولات چشمگیری در صنعت خرده‌فروشی شد، بار دیگر در مسیر توسعه و شکوفایی قرار گرفتند. کرونا تقریباً مراکز خرید ایرانی را از کار انداخت اما در عوض ناخواسته از رشد فوق‌العاده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تجارت الکترونیک حمایت کرد.

اکنون که بحران تمام شده، همزمان با به رخ کشیدن پایداری تمامی پروژه‌های عمرانی و همچنین بلوغ برندهای ایرانی، شاهد اتمام عملیات ساختمانی و افتتاح مراکز خرید بیشتری در ایران هستیم.

بین ژوئیه 2022 تا ژوئن 2023، تقریباً 10 مرکزخرید قابل‌توجه و متوسط در چندین شهر در سراسر ایران افتتاح می‌شود. این عدد حاکی از اضافه شدن حدود 300 هزار مترمربع فضای قابل اجاره برای برندهای ایرانی است که بدون هیچ رقیب بین‌المللی درحال گسترش شعب خود در بازار 85 میلیون نفری ایران هستند.

 

 

یکی از جنبه‌های مهم این مراکز خرید، پراکندگی آنها در سراسر جغرافیای وسیع ایران است و اکثر آنها در شهرهای کوچک‌تر ساخته و افتتاح می‌شوند. گفتنی است تمرکز بر ساخت مراکز خرید در شهرهای بزرگ ایران به نقطه اشباع رسیده و دیگر ساخت مراکز جدید، ضروری و امکان‌پذیر نیست؛ در نتیجه، سرمایه‌گذاران به‌دنبال توسعه پروژه‌های خود در شهرهای کوچک‌تر و کم‌جمعیت از شرق تا غرب و شمال تا جنوب کشور و به‌دنبال فرصت‌های جدید هستند.

بنابراین به نظر می‌رسد این مراکز خرید در صورتی به موفقیت دست پیدا کنند که بتوانند برندها و خرده‌فروشان را برای افتتاح شعبه در این مجتمع‌ها ترغیب کنند؛ به همین دلیل در این شهرها، رقیبی وجود نخواهد داشت و مراکز خرید به‌راحتی می‌توانند نیازهای مردم محلی را برآورده کنند.

درحال‌حاضر بیش از 150 مرکز خرید کوچک و بزرگ جدید در شهرهای مختلف ایران درحال ساخت است. به نظر نمی‌رسد این مراکز خرید جدید تنها با برندهای داخلی ایرانی افتتاح شوند. در واقع، وجود برندهای بین‌المللی موفق برای پوشش مناطق وسیعی از فروشگاه‌ها، کاملاً ضروری هستند.

 

 

باتوجه‌به این موضوع، طی 2 سال گذشته در ایران فروشگاه‌های مفهومی و فروشگاه‌های بزرگ با الگوهای بین‌المللی ساخته و افتتاح شده اما برای کشوری با 85 میلیون جمعیت، این تعداد فروشگاه کافی نیست و مطمئناً رقابت هم باید در بازار وجود داشته باشد تا از این طریق، فروشگاه‌های بزرگ جدید در ایران نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و در جهت بهبود و توسعه اقدام کنند.

درنهایت شایان ذکر است که بازار ایران پتانسیل تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای منطقه برای گردشگری، مراکز خرید، مد و خرده‌فروشی را دارد؛ مشروط بر اینکه نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی برای برندها و مراکز خرید تثبیت شده و تحریم‌ها برداشته شود. در شرایط عادی سیاسی و اقتصادی، بازار ایران بدون شک می‌تواند به‌عنوان رقیب قدرتمند ترکیه و امارات، قدرتش را نشان دهد.

 

تگها : مجتمع تجاری , خرده فروشی , فروشگاه , مراکزخرید , صنعت خرده فروشی , کسب و کار , ایران مال , فروشگاه های زنجیره ای , ماهنامه تجارت طلایی , برند , تجارت الکترونیک , ساخت و ساز , شاهرخ کشاورز , رقابت , افتتاح , توسعه , برندهای ایرانی , برندهای موفق

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان