بررسی رویکرد رهبران موفق صنعت خرده‌فروش

بررسی رویکرد رهبران موفق صنعت خرده‌فروش
بررسی رویکرد رهبران موفق صنعت خرده‌فروش

 

بر اساس تحقیقات جدید BCG و کنگره جهانی خرده فروشی، رهبران خرده فروشی نوآور بیشتر در امور خلاقانه سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نتیجه بازدهی بالاتری دارند.

رهبران سرمایه گذاری  را در 3 حوزه اولویت‌بندی می‌کنند؛ هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل و تجارت الکترونیک. در تجارت الکترونیک، آنها سرمایه‌گذاری در شبکه‌های رسانه‌ای خرده فروشی، بازارها و تجارت اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهند. رهبران نوآور، رویکرد جسورانه‌ای دارند و انتظارات مشتری را به جای دنبال کردن روندها تغییر می‌دهند. طبق تحقیقات ما، رهبران نوآور خرده‌فروشی انتظار دارند سرمایه‌گذاری‌های خودشان در امور خلاقانه و هوش مصنوعی را تا سال 2027 افزایش دهد. کانال‌های اجتماعی، خرید با کمک هوش مصنوعی، فروشگاه‌های مجازی در متاورس و تجربیات بسیار شخصی‌سازی شده، بخشی از مسیر سرمایه‌گذاری رهبران موفق خرده‌فروشی در آینده است. خرده‌فروشان، بیشتر و سریعتر نوآوری می‌کنند تا با تغییر رفتارها و ترجیحات مصرف‌کننده همگام شوند. نوآوری به آنها برتری می‌دهد.

 

 

بهبودهای عملیاتی

مدیران خرده‌فروشی با سرمایه‌گذاری در نوآوری و ساده‌سازی عملیات، فشار هزینه‌ها را در زنجیره‌های خود برطرف و اغلب بخشی از پس انداز حاصل را به مصرف‌کنندگانی که به طور فزاینده ای ارزش محور هستند، منتقل می‌کنند.

هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل

رهبران در حال توسعه در واقع نقشه‌های راه برای داده‌های بزرگ هدفمند هستند و تغییرات قابل‌توجهی در رشد تجارت ایفا می‌کنند. بسیاری در حال آزمایش GenAI جهت ایجاد محتوای خلاقانه، پشتیبانی مشتری و وظایف اداری و عملیاتی دیده می‌شوند.

تجارت الکترونیک

خرده‌فروشان در حال پذیرش اشکال جدید تجارت الکترونیک هستند تا نیازهای پیچیده مصرف‌کنندگان را برآورده کنند، ارزش تجاری ناخالص (GMV) را افزایش دهند و سودآوری را بهبود بخشند.رهبران نوآور به ویژه در زمینه‌های زیر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رسانه خرده‌فروشی

خرده‌فروشان مبتکر، شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی را راه‌اندازی می‌کنند تا برندها و سایر اشخاص ثالث بتوانند فضای تبلیغاتی را در اختیار بگیرند.خرده فروشان از داده‌هایی که از مشتریان به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند تا فرصت‌های تبلیغاتی هدفمند را به تامین‌کنندگان و سایر برندها ارائه کنند. در عوض آنها تا 60 درصد یا 70 درصد از درآمد تبلیغاتی جمع آوری شده را به دست می‌آورند که به طور قابل توجهی بیشتر از حاشیه‌ سود خرده فروشی سنتی است. یکی از راه‌های گسترش دهنده فعالیت‌های برندهای چند منظوره، فروش فضای تبلیغاتی خارج از سایت است. آن‌ها همچنین به تبلیغ‌کنندگان این توانایی را می‌دهند مشتری خاص را هدف قرار دهند تا بازدهی بهتری از هزینه‌های تبلیغات  کسب کنند.

بازارهای آزاد به خرده فروشان کمک می‌کنند تا به سرعت محدوده محصولات خود را گسترش دهند و در عین حال عملیات داخلی را ساده می‌کنند. این مزیت به توضیح اینکه چرا بازارها به مدل کسب و کار رایج در تجارت الکترونیک خرده‌فروشی تبدیل شده‌اند، کمک می‌کند و بیش از دوسوم کل فروش تجارت الکترونیک را رقم می‌زند. با این حال، این پلتفرم‌ها یک پدیده نسبتا جدید باقی می‌مانند. در بسیاری از مناطق جغرافیایی، هیچ بازار تثبیت شده‌ای در بسیاری از دسته بندی‌های محصول وجود ندارد. خرده‌فروشان نوآور، سرمایه گذاری‌های خود را در بازار یک گام فراتر می‌برند و پلتفرم‌هایی را می‌سازند که قیمت‌های پایین ارائه می‌کنند.

 

 

همگرایی رسانه‌های اجتماعی و تجارت الکترونیک

برندها، باعث می‌شوند اینفلوئنسرها و سایر فروشندگان، محصولات را مستقیماً در پلتفرم‌های اجتماعی به شیوه‌ای جذاب عرضه کنند. تجارت اجتماعی در شرق رایج‌تر است و انواع قالب‌های در حال ظهور از جمله پخش زنده و فرصت‌های خرید گروهی را پوشش می‌دهد. در چین، تجارت اجتماعی در حال حاضر یکی از 5 روند برتر را به خود اختصاص داده و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. در غرب هم این روند حال افزایش است.

 

عوامل موفقیت در خرده فروشی

رهبران نوآور، رویکرد جسورانه‌ای را اتخاذ می‌کنند. آنها بیش‌تر از نوآوری برای تغییر انتظارات مشتری بهره می‌برند تا اینکه ابتکاراتی را صرفاً بر اساس آنچه مشتری می‌گوید، انجام دهند. آن‌ها حوزه‌هایی را شناسایی می‌کنند که می‌تواند با همکاری با اشخاص ثالث و کسب قابلیت‌های جدید، نوآوری را تسریع ببخشد.علاوه بر این، رویکرد رهبران برنده براساس عوامل مختلف طراحی شده  که عملکرد آنها را از سایر خرده‌فروشان متمایز می‌کند. این رهبران موفق، مناطق اولویت‌دار نوآوری را با اهداف استراتژیک همسو جلوه می‌دهند و فرهنگی مبتنی بر نوآوری مردمی را تقویت می‌کنند.

 

 

در دایره اعداد

رهبران موفق، سرمایه‌گذاری در امور نوآورانه را به 3 قسمت تقسیم می‌کنند؛ 60 درصد در زمینه تجارت الکترونیک، 58 درصد روی داده‌های مهم  و 71 درصد روی بهبود عملیاتی. در زمینه تجارت الکترونیک،  44 درصد تمرکز روی رسانه‌ها، 42 درصد روی بازار و 39 درصد روی تجارت اجتماعی، تمرکز و توجه وجود دارد.

تگها : خرده فروشی , سرمایه گذاری , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , هوش مصنوعی , تجارت الکترونیک , شبکه های اجتماعی , رسانه های اجتماعی , استراتژی برند

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان