ادامه سریال ورشکستگی رستوران‌داران

ادامه سریال ورشکستگی رستوران‌داران
ادامه سریال ورشکستگی رستوران‌داران

 ۳۵ درصد کسبه جواز خود را باطل کردند

رئیس اتحادیه رستوران‌داران عنوان می‌کند که بین ۳۰ تا ۳۵درصد از رستوران‌داران جواز کسب خود را باطل کرده‌ و تغییر شغل داده‌اند؛ علی‌اصغر میرابراهیمی این اتفاق را در پی افزایش شدید قیمت موادغذایی و کاهش قدرت خرید مردم دانسته است.

رستوران‌داران یکی از اصنافی هستند که از اپیدمی کرونا به‌شدت آسیب دیدند. با فروکش کردن کرونا نیز این صنف نتوانست وضعیت اقتصادی خود را ترمیم کند؛ چراکه بلافاصله با جراحی اقتصادی دولت مواجه شدند و در این مدت چاره‌ای جز بالابردن قیمت‌ها یا پذیرش زیان‌دهی نداشتند.

هرچند دولت در ابتدا اعلام کرد با حذف ارز ترجیحی تنها قیمت چهار قلم کالا افزایش پیدا خواهد کرد اما در عمل حدود ۴۰۰۰ کالا مشمول این افزایش قیمت شدند و بسیاری از مشاغل به‌ویژه رستوران‌ها از افزایش شدید مواد غذایی بسیار آسیب دیدند.

کاهش شدید قدرت خرید مردم نیز منجر به تغییر رویه آن‌ها شد؛ با توجه به حداقل حقوق کارگران که در سال جاری کمتر از هشت میلیون تومان تعیین شد، اگر یک خانوار پنج‌نفره که تنها یک حقوق‌بگیر دارند، در صورت مراجعه به رستوران در یک وعده حداقل ۲۰درصد از حقوق خود را باید خرج کنند.

 

 

درحال‌حاضر ارزان‌ترین غذاها در منوی اقتصادی‌ترین رستوران‌ها متعلق به لوبیاپلو، خورشت قیمه و قرمه‌سبزی است که قیمت آن بین ۹۵هزار تا ۱۳۰هزار تومان است. قیمت چلوکباب نیز بین ۱۷۰هزار تا ۲۰۰هزار تومان، چلوکباب بختیاری بین ۲۵۰هزار تا ۲۹۰هزار تومان، چلوجوجه کباب نیز بین ۱۵۰هزار تا ۲۰۰هزار تومان و کباب شیشلیک نیز بین ۴۵۰هزار تا ۶۵۰هزار تومان است.

با اینکه روند تعطیلی رستوران‌ها از سال گذشته با افزایش چند برابری مواد غذایی و از سمت دیگر کاهش قدرت خرید مردم آغاز شد، اما فعالان صنفی سرعت ورشکستگی رستوران‌داران را در سال جدید با شتاب بیشتری توصیف می‌کنند.

 

 

چند درصد رستوران‌داران ورشکست شدند؟

هرچند برخی از رستوران‌ها به شکل‌های مختلف مانند غذاهای نیم‌پرسی، کاهش کیفیت، کاهش حجم غذا، تعدیل نیرو کار و … سعی در سرپا نگه داشتن خود داشتند، اما در نهایت به‌کارگیری این روش‌ها نیز نتوانست هم‌پای افزایش شدید هزینه‌ها باشد؛ از همین رو بسیاری از فعالان این صنف از شغل رستوران‌داری خارج شدند و تغییر شغل دادند.

علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران، درباره ادعای تعطیلی نیمی از رستوران‌های تهران عنوان کرد: این آمار مطرح‌شده تا حدودی بالاست؛  اما بین ۳۰ تا ۳۵درصد از فعالان این صنف، به دلیل کاهش مشتری و افزایش هزینه‌ها جواز کسب خود را باطل کرده‌اند.

 

 

او افزود: اکثر این رستوران‌ها اجاره‌ای بوده‌اند که درآمد اقتصادی آن‌ها پاسخگوی ادامه فعالیتشان نبود.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به افزایش هزینه کارگر، مواد غذایی، بیمه، آب، برق، گاز و … بسیاری از رستوران‌ها از این صنف خارج شده و تغییر شغل داده‌اند.

میرابراهیمی تصریح کرد: روند تعطیلی رستوران‌ها از سال قبل آغاز شد اما این روند در سال جدید سیر صعودی بیشتری به خود گرفته است.

او به گرانی شدید گوشت و مرغ و از طرفی کاهش شدید قدرت خرید مردم اشاره کرده که ارتباط مستقیم با تعطیلی و رکود این صنف داشته است.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران اوضاع فست‌فودی‌ها را بهتر از رستوران‌داران قلمداد کرد؛ چراکه مردم به‌ویژه قشر جوان علاقه بیشتری به غذاهای فست‌فودی دارند.

 

منبع: تجارت‌نیوز

تگها : رستوران , ورشکستگی , رستوران داری , اتحادیه رستوران داران , ورشکستگی رستوران

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان